Cess Postad 18 juli 2007 Postad 18 juli 2007 Kan jag få rekommendationer för vilken filmskola som kan vara lämpligast att gå? Jag har funderat på att gå Sthlm Filmskola ett par år nu, vet inte hur jag ska få ihop pengarna till det, men är bra sugen. Sedan funderade jag på SAE Instituet i Solna, men jag vet inte om det är någon som hört talas som det. Dom erbjuder, vad som verkar, kvalitativa utbildningsmöjligheter. Men jag vill gärna veta mer. Förlåt å vägnar om svar finns någonstans, jag har inte orkat läst mig omkring än. Tacksam för många och bra svar... :) 0 Citera
Daniel Hållquist Postad 18 juli 2007 Postad 18 juli 2007 Molkoms. Fridhems. De ska vara bra. Och CSN-berättigade. 0 Citera
jbergman Postad 18 juli 2007 Postad 18 juli 2007 Eftersom det redan finns tusen trådar om filmutbildningar nöjer jag mig med att påstå att SAE inte är något att satsa på. Jag har inte gått där själv men haft att göra med folk därifrån, och jag har skådat rediga kunskapsluckor. Hur som helst går din fråga inte att svara på utan att veta vad du är intresserad av och vill göra. /Jakob 0 Citera
Cess Postad 19 juli 2007 Författare Postad 19 juli 2007 Jo, men jag skrev att jag trodde att de fanns trådar om filmutbildningar, men jag orkar inte läsa vad alla skriver och tycker. Jag vill bara veta... Vad är fel på SAE då? Jag har hört det från andra oxå, men dom på skolan säger ju så klart motsatsen och det verkar väldigt tillmötesgående osv. Sthlm Filmskola har jag funderat på oxå, lite dyrt. Sedermera, hur får man råd till allt detta? Tips? Etc? Jag är intresserad av regi och manus och foto. 0 Citera
Vandraren Postad 20 juli 2007 Postad 20 juli 2007 Jo, men jag skrev att jag trodde att de fanns trådar om filmutbildningar, men jag orkar inte läsa vad alla skriver och tycker. Jag vill bara veta... Vad är fel på SAE då? Jag har hört det från andra oxå, men dom på skolan säger ju så klart motsatsen och det verkar väldigt tillmötesgående osv. Sthlm Filmskola har jag funderat på oxå, lite dyrt. Sedermera, hur får man råd till allt detta? Tips? Etc? Jag är intresserad av regi och manus och foto. Hur ska du kunna veta någonting om du inte orkar läsa vad andra tycker. Det finns väl ingen anledning att svara på din fråga eftersom du inte orkar läsa. Jag tycker du ska syssla med något annat där du inte behöver lära dig någonting genom att läsa. Är du möjligen ett sk. "Curlingbarn" ? 0 Citera
Cess Postad 20 juli 2007 Författare Postad 20 juli 2007 Ja, du verkar inte heller kunna läsa. Jag bad tidigt om ursäkt för att jag just inte läste något. För jag förmodade att de fanns en tråd om just utbildningar, etc. Men istället för att argumentera struntsaker så kanske någon kan ge mig lite tips :) Curling barn vet jag inte vad de är för nåt, men ja har ingen lust och disskutera. 0 Citera
yooonis Postad 23 juli 2007 Postad 23 juli 2007 Hur ska du kunna veta någonting om du inte orkar läsa vad andra tycker. Det finns väl ingen anledning att svara på din fråga eftersom du inte orkar läsa. Jag tycker du ska syssla med något annat där du inte behöver lära dig någonting genom att läsa. Är du möjligen ett sk. "Curlingbarn" ? jag är ett curlingbarn... 0 Citera
Eibon Postad 24 juli 2007 Postad 24 juli 2007 Har gått Kalix själv och grundförutsättningarna där är helt kanon. En polare gick fridhem och i teknikväg verkade den skolan helt underlägsen. Men fridhem har malmö i närheten samt att det är teaterklasser på skolan också så att skådisar är lätt att få tag i. Att få upp skådisar till kalix va inte det lättaste alltid. Men men, jag valde ändå kalix för det är sån liten stad att det finns inget annat o göra än film på fritiden. Polaren där i fridhem fick väl 1/4 gjort av vad vi gjorde för det fanns möjligheten till att ha ett liv utanför skola/film där :) Sen måste jag påpeka att vilken klass du hamnar i är nog viktigast av allt, hamnar du i en dålig klass så blir utbildningen dålig än vilken skola du går på, måste finnas 3-4 till personer i klassen som e lika peppade som dig och inte vill ligga hemma o sova på all fritid. Men som sagt, kalix är otroligt bra teknikmässigt sett så man satt på skolan i mängder o försökte lära sig allt. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.