Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Som rubriken säger så håller jag på att fundera över det bästa sättet att arkivera gammalt material som råfilmer, projekt etc. Ska kanske passa på att nämna att jag jobbar med dv (eller från och med en månad tillbaka hdv) och (oftast) använder PPro vid redigering.

Enligt vad jag förstår så brukar de flesta lagra sitt material kvar på dv-banden. Ett vanligt band rymmer ca 61-62 minuters inspelningsmaterial vilket, överfört till en dator, motsvarar ca 13 GB. På Siba (siba.se -> Foto- & Videokamera -> Tillbehör) kan man få 6st hyfsade entimmesband (av märket sony) för 229:- Detta ger, med andra ord, ca 2,94 kr/GB.

Ett annat alternativ vore att istället lagra allt på en extern hårddisk - de har gått ner ganska rejält i pris. T ex kan man få en 320 GB (av märket iomega) för 800:- på siba (dock tillfällig rea)(siba.se -> Datortillbehör -> Datalagring -> Hårddiskar) Detta ger i sin tur 2,50 kr/GB - vilket är billigare (även om det är marginellt).

En annan fördel med hårddisklagring är ju att man även kan ha råmaterialet & projektet på samma ställe, till skillnad från dv-banden där man måste separera dem åt.

Till dv-bandens fördel kan man säga att det blir mycket enklare att fixa fram en kort sekvens (det är ju bara att "capturea" den) om man har glömt att föra över den. Fast å andra sidan kan man ju vänta med att föra över hela dv-bandet till hårddisken tills hela filmen är klar.

Summeringsvis kan jag konstatera att hårddiskalternativet, på lång sikt, skulle bli bekvämare och mer lätthanterligt än banden. Det jobbiga och tidskrävande består i att föra över allt (vilket kanske inte alltid är så kul heller). Sanningen att säga så är det ett svårt val.

Någon som har något tips eller vill påpeka något som jag har glömt här i valet och kvalet?

Postad

Verkar som om du helst känner för att lagra dem på HDD. Och det är verkligen inte jobbigt att föra över banden, typ klicka på "capture" och sedan ta en fika tills det är klart.

Jag har också mina rå-material på HDD. Det enda jag ser som negativt med det är att det hela tiden finns risk för att HDD:n kan krascha, och du förlorarnågot otroligt värdefullt, som du ville spara tills du dör, kanske föra vidare till och med. Det är otroligt att något sådant händer för ett DV-band.

Jag skulle spara allt det viktiga på band och sedan ha allt på HDD också.

Postad

Jo, där har du en viktig poäng. Tack för ditt tips ThirddOracle. Att spara på både och vore kanske det bästa, men då svider det i plånboken när man kommer upp till ett flertal hundra GB (vart jag redan har kommit) + att det börjar ta ganska mycket (fysisk) plats. En till fördel med hårddisk är ju att det är mycket lättare att hålla reda på än alla dessa band...

men, vad säger ni andra?

Postad

Jag kör också med både bälte och hänglsen. Alltså både på band och hdd.

Jag sparar banden som dom är med råmaterial. Sen exporterar jag "trimmed projekt" via projekt mangager till backup hdd. Jag sparar även .prproj filen på ytterligare ett ställe (fn gmail). Om hdd'n skulle krascha kan man ganska lätt fixa projektet igen.

Om man skulle förlora en värdefull film, är inte de där extra kronorna så mycket längre, man skulle bara ångra sig.

Postad

Förutom hårddisk och band så lagrar jag även på DVD-skivor som datafiler. Det går åt ganska precis 3 stycken DVD-skivor för ett 60 minuters miniDV-band. Jag får förstås stycka ner filerna så att de ryms på skiva men det är ganska enkelt, t.ex med Virtualdub och direct stream copy spara som segmenterad avi-fil. Jag brukar dessutom skapa PAR2-filer med QuickPAR så att jag kan verifiera min kopia. Tar jag minst 33% redundans i quickpar så blir det en extra DVD-skiva för ett miniDV-band (alltså 3 DVD med videofiler och en med PAR2 filer). På så sätt kan man i princip återskapa data på en av de 3 DVD-skivorna om någon går sönder.

Prismässigt så är det likvärdigt med hårddisk eller miniDV-band men det är ändå ganska praktiskt att kunna tanka över från skiva till datorn (går betydligt snabbare än capture från band).

Postad

jag lagrar alltid färdigt material på band, hdd känns för riskabelt och sen vill man ju förmodligen använda den till annat. jag sparar alla projekt också så om bandet med färdiga resultatet går sönder eller nåt så kan man bara batcha om från orginalbanden så har man sin film igen.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...