Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Det beror nog mest på vad det är du ska spela in och vad du själv vill ha för rörelse i bilden. 25f ger dig 25 hela bildrutor per sekund och är till för att härma rörelsen hos film som spelar in 24 hela bildrutor per sekund. En annan bra anledning att spela in 25f kan vara att materialet ska visas på en progressiv monitor.

50i är istället 50 halvbilder per sekund som ger en mer "flytande" bild och det är det som majoriteten av videokamerorna spelar in.

Postad
Det beror nog mest på vad det är du ska spela in och vad du själv vill ha för rörelse i bilden. 25f ger dig 25 hela bildrutor per sekund och är till för att härma rörelsen hos film som spelar in 24 hela bildrutor per sekund. En annan bra anledning att spela in 25f kan vara att materialet ska visas på en progressiv monitor.

50i är istället 50 halvbilder per sekund som ger en mer "flytande" bild och det är det som majoriteten av videokamerorna spelar in.

 

Notera dock att 25F är Canons motsvarighet till progressiv bildupptagning som sker med 25 bildrutor / sek (PAL). 25F (FRAME) är dock inte lika effektivt som äkta progressiv bildupptagning.

Om du väljer att spela in i HDV1080i kombinerat med 25F på din XHA1 så sker inte bildupptagningen i 25 hela bildrutor per / sek. Detta är ganska logiskt då upplösningen är 1440x1080, mer kännt som 1080i, då just det där lilla Iet står för Interlaced. 1080 existerar också i progressivt läge men då med upplösningen 1920x1080, mer kännt som 1080p.

Canons skl. FRAME teknik sammanflätar de redan sammanflätade interlace bildrutorna till en hel bildruta.

NLE program detekterar sedan den överförda videon som Progressiv video.

 

Äger personligen en Sony Z1 som har en snarlik funktion med benämningen CINEFRAME.

Postad

Canon har lite mer avancerat sätt att få till progressiv bild.

 

3st Interlace CCDer på 1440*1080, läses av med 25hz = 1440*540, sedan används pixelshift för att höja upplösningen = 540*1,5 = 810. Lagras sedan på HDV som 1440*1080.

 

Z1 har 3 st Interlace CCD på 960*1080 som sedan enbart använder pixelshift på det horisontella planet till 1440*1080, i CF mode använder den då bara hälften av upplösningen = 1440*540 som sedan lagras på HDV som 1440*1080.

 

Så båda kamerona kan prestera äkta progressiv bild, det sker ingen frameblending deinterlace.

Postad
Notera dock att 25F är Canons motsvarighet till progressiv bildupptagning som sker med 25 bildrutor / sek (PAL). 25F (FRAME) är dock inte lika effektivt som äkta progressiv bildupptagning.

Om du väljer att spela in i HDV1080i kombinerat med 25F på din XHA1 så sker inte bildupptagningen i 25 hela bildrutor per / sek. Detta är ganska logiskt då upplösningen är 1440x1080, mer kännt som 1080i, då just det där lilla Iet står för Interlaced. 1080 existerar också i progressivt läge men då med upplösningen 1920x1080, mer kännt som 1080p.

Canons skl. FRAME teknik sammanflätar de redan sammanflätade interlace bildrutorna till en hel bildruta.

NLE program detekterar sedan den överförda videon som Progressiv video.

 

Äger personligen en Sony Z1 som har en snarlik funktion med benämningen CINEFRAME.

 

 

Jag har också en Z1 Sony och har filmat dvcam med den till mina reklamfilmer men ska nu börja filma hdv med den och redigerar i Final Cut Studio. Vad rek du att man jobbar i för seq där för att få bästa resultat?

Postad

mzreklam,

 

det snyggaste klippet jag sett från en Z1 hade de filmat i 50i och sedan kört en deinterlace i post för att få till looken.

 

Absolut bäst är när du väljer deinterlace metod scen för scen.

Postad

Vill dock bara korrigera ett litet fel av mig:

 

HDV är alltid 1440x1080.

Korrekt 1080 är egentligen 1920x1080 (Interlaced / Progressiv).

 

Det är kamera till kamera som behandlar signalen på olika sätt.

Till exempel JVC HDV serien omvandlar signalen till 720p samt Sony serien kör ren signal (1440x1080) ut.

Postad

Ren och ren,

 

JVC fångar bilden med 1280*720 sensorer så det är väl egentligen inte så mycket omvandling på det sättet.

 

Men praktiskt sett spelar det inte så stor roll då ingen prosumer kamera egentligen kan prestera varken full 1920*1080 eller 1440*1080 upplösning.

Postad
Jag har också en Z1 Sony och har filmat dvcam med den till mina reklamfilmer men ska nu börja filma hdv med den och redigerar i Final Cut Studio. Vad rek du att man jobbar i för seq där för att få bästa resultat?

hdv1080i50 akta dig för att trycka fel så de blir pro, då måste du kanske

rendera alla klipp sen o förlorar tid o pengar...tyckte ja då

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...