anders10 Postad 10 juli 2007 Postad 10 juli 2007 Hej! Det är kanske ingen som vill avslöja sådana knep..!! Men det finns väl en del personer här på Voodoo som spelar/har spelat in en och en annan reklamfilm. Satt och funderade över hur ni fick era första kunder? Ni är/var kanske så passs välkända att kunderna kom till er utan att ni behövde anstränga er? Eller gick ni och knackade dör på olika företag..eller slog ni i telefonkatalogen? Hör/läser ibland folk säga att man kan överleva på reklamjobb, men att det är så förbaskat tråkigt.. Jag ger gärna upp mitt vårdjobb för att filma colgate eller apelsinjuice eller vad det nu kan vara! Kan "vem som helst" slå sig in på marknaden eller måste man vara utbildad på området? Vad kan man dra in på en reklamsnutt..? Då menar jag typ inte Coca Cola!! Finns det någon som har några praktiska tips? Litteratur? Hur kommer man igång? Vänligen Anders 0 Citera
Munthe Postad 15 juli 2007 Postad 15 juli 2007 Det beror lite på vad du menar med "reklamfilm". Det är ett vitt begrepp som innefattar mycket och det är t o m så att om man jobbar med en viss sorts "reklamfilm" så är sannolikheten liten att man får jobba med annan. Informercials är den där typen av film man ser på stormarknader där man demonsterar ett dammsugarmunstycke eller en grönsaksskivare. Den typen av reklamfilm har väldigt lite med reklamfilm för t ex Volksvagen där din kund är en reklambyrå som ofta ingår i ett större internationellt nätverk (t ex BBDO). Grönsaksskivarfilmen ska man gömma allra längst in i garderoben när man söker jobb hos produktionsbolag som jobbar med större byråer eller startar eget bolag som jobbar med stora byråer. Sedan finns det ett mellanskikt av byråer som då och då producerar mindre reklamfilmer men dom är svåra att hitta opch det hela handlar om att jobba upp ett oerhört stort nätverk och springa på många möten. Och att ge ett seriöst och kunnigt intryck. Mitt hetaste tips om man vill jobba med reklamfilm som kan generera lite pengar är batt man söker till RMI Bergs. Det är en klassisk kontaktknytarskola. Det går att gå den långa vägen - men man får vara beredd på att den är lång. 0 Citera
anders10 Postad 16 juli 2007 Författare Postad 16 juli 2007 Jag hoppades på att du skulle svara! Du verkar ha koll på läget ! Ja, RMI Bergs har man ju hört talas om. Kanske skulle ta och kolla upp det i alla fall. Det kostar ju inget!! Vänligen Andes 0 Citera
Team_fagott Postad 16 juli 2007 Postad 16 juli 2007 Jag kan inte låta bli att tycka att frågeställningen är något paradoxal. Handlar inte reklamfilm om att kuna sälja något? (T.ex en idé, sig själv eller en tjänst) 0 Citera
Munthe Postad 22 juli 2007 Postad 22 juli 2007 Säg någonting som inte handlar om att sälja sig själv. 0 Citera
Twizz Postad 10 mars 2008 Postad 10 mars 2008 Ja utan utbildning eller kontakter är det nog omöjligt att ta sej in i den branschen. Hur ska man kunna nå bolagen som sagt om man har massor med ideer i skallen men ingen utbildning? 0 Citera
Rabies Postad 10 mars 2008 Postad 10 mars 2008 Ring dom, prata med dom, boka möte, finns inget att förlora men erfarenhet att vinna, det finns många klåpare inom branschen 0 Citera
beta75 Postad 11 mars 2008 Postad 11 mars 2008 Som tur är innehåller de flesta styrelserum fortfarande 40-50-talister ocg de har ingen aning om modern tekniks möjligheter så det går lätt att snacka omkull dem. :birp Mitt tips är att bestämma dig för en "reklamfilm" som du skulle vilja göra. Kontakta ett lämpligt företag och berätta vad du vill göra. Eftersom du är "grön" så kan du göra en deal där du gör en film gratis och om de vill använda den så får de köpa den. På så sätt riskerar de inget utan det är du som står fö risken. Hitta en nisch som kan bli din grej. Sen viktigast av allt: Ta ordentligt betalt! Annars dumpar du bara priser och sänker dig själv. /KN 0 Citera
jernby film Postad 11 mars 2008 Postad 11 mars 2008 allt går ut på vad lyckats med själv, du måste skapa ett rykte eller något sätt att förmedla nånting för andra.Du kan inte jobba som din egen reklambyrå, alla såna ingår numera i ett nätverk. Som sagt, vägen dit är lång. Är du bra på att animera 3D på ett personligt sätt, snappar kunderna upp dej, inte tvärtom. /nils 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.