Rjzonez Postad 5 juli 2007 Postad 5 juli 2007 Asså ... jag fattar inte riktigt det hela med STIM. Allt blir så krongligt :S skulle någon kunna berätta enkelt för mig EXAKT vad STIM gör?! Jag fattar någorlunda men saker och ting e fortfarande suddigt... Jo, och vad ska man göra för att kunna skydda sin egen musik? Jag fattar inte systemet på STIMs hemsida. Tack ifall jag får ett bra svar :D 0 Citera
Team_fagott Postad 6 juli 2007 Postad 6 juli 2007 Din musik är alltid skyddad av lagen oavsett om du är med i STIM eller inte. 0 Citera
jernby film Postad 6 juli 2007 Postad 6 juli 2007 Det bästa du kan göra är att ringa i vanlig telefon, en sån där grej man hade förr. Ser ut som en banan med 2 högtalare i varje ända. Skämt åsido. Skapa en personlig kontakt, dom är rätt justa att tala med. Förklarar för dej hur du gör när du vill skydda just din musik. Jag har en mycket bra kontakt när det gäller musik till mina filmer. De har nästan alla personer och upphovsrättsmakare i sina datorer. Dom ser om låtarna är fria eller inte. Upphovsrätten ligger oftast hos filmbolag, inte musikförlag. Stim är t.e.x leverantör till Universal, King, Bulls och mycket annat. Men det vara ju det första jag skrev som du frågade efter ;) /nils 0 Citera
Rjzonez Postad 6 juli 2007 Författare Postad 6 juli 2007 ok, kanske det finns ett speciellt nummer? och vad ska man liksom fråga efter??? 0 Citera
jernby film Postad 6 juli 2007 Postad 6 juli 2007 ok, kanske det finns ett speciellt nummer? och vad ska man liksom fråga efter??? Nämen hördu..du..du ;) Telefon till STIMs växel i Stockholm måste du själv klara av, likaså presentera dej, tala om vad saken gäller, sen blir du kopplad till en person som ska blir din mentor när du ska få betalt för din musik. /nils 0 Citera
Luzer Postad 6 juli 2007 Postad 6 juli 2007 Ett tips är ju att fråga sådant som du undrar över :) 0 Citera
gorse Postad 7 juli 2007 Postad 7 juli 2007 Med en enda mening kan man säga att STIM samlar in pengar av dem som spelar upp musik offentligt, tar de pengarna och ger dem till artisterna som tillverkat musiken. Mest som kommentar i en andra mening; Stim bevakar INTE upphovsrättsliga frågor. Musiken är inte mer skyddad med stim än utan. 0 Citera
jernby film Postad 7 juli 2007 Postad 7 juli 2007 STIM är en bra sak att ha, som ger internationell info om alla kompositörer och ev. tillstånd hos vilket film/musik-bolag. Ungefär som man går till bokhyllan och kollar vad färskpotatis och dill heter på franska. STIM är ju egentligen en betongelefant som inte behövs reellt utan skulle kunna utvecklas som spammarnas nyfikenhetslexikon. /nils 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.