Gå till innehåll

Hur ska det fortsätta?


Recommended Posts

Intro till en kortfilm (int. i en brommavilla - fredagskväll):

 

En kille i tonåren (Anton) är på väg ut, men blir stoppad av sin mamma. Anton påstår att han ska se på film hos kompisen Crille, men Antons mamma litar inte på honom efter att han förra fredagen kom hem full från en fest. De börjar bråka och mamman förbjuder anton från att gå ut. Anton blir sur men ger sig inte så lätt. När alla gått och lagt sig smyger han ut ur huset. Av någon anledning (tänt i mammans sovrum?) tvingas han gena bakvägen genom grannens tomt.

 

Men så fort han kommit över häcken/staketet blir han attackerad av grannens hund. Hunden skäller högt och springer mot honom. Samtidigt ser han lampor tändas grannens hus och ev. hör någon därinne som svär. I vild panik och desperation rusar han mot den stora studsmattan som står på andra sidan av tomten. Han hoppar upp på studsmattan (via någon stol eller dyligt) och studsar så han flyger över grannens höga häck mot tomten brevid utan att ha en aning om hur det ser ut där han kommer landa. Mitt i hoppet fryser man bilden.

 

Frågan är vad som ska hända efter detta. En idé var att en berättarröst kom in till stillbilden, tex. "tänk att ett enda hopp. En idiotisk, desperat handling kan förändra ett helt liv". Första tanken var att filmen sedan skulle handla om Anton som rullstolsbunden eller liknande. Men det känns så omständigt och förutsägbart.

 

En annan idé var att filmen handlar om ett gäng ungdomar på sjukhuset som berättar, nästan skryter om hur dom kom dit. Att detta var den första historien den andra blir ännu värre, osv. som en bellmanhistoria. Och sen nån slutpoäng.

 

Men egentligen har jag ingen aning om hur den ska fortsätta. Jag är öppen för allt. kom med förslag!

Länk till kommentar
Share on other sites

Han landar i passargerarsätet i en liten öppen sportbil med en underskön tjej och så rymmer han hemifrån och blir bankrånare och lever livet lyckliga dagar tills en dag som FBI tar och skjuter ner honom och hans flickvän med 100+ skott i bilen.

 

Eller så visar det sig att hon är vit slavjägare som tar honom och säljer till en oljesheik för stora stålar.

 

Tror nog det är bäst att du själv skriver historien.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag får instämma i vetgirigs kommentar. Skriv historien själv!

 

Ursäkta mig, max lauritzen, för det här är inte enbart riktat till dig, men jag tycker att på tok för många här på forumet väljer att skicka in en början till något, och på sin höjd lite vaga tankar om fortsättningen.

 

För det första går det inte att bedöma en början om man inte vet slutet, och för det andra så tycker i alla fall jag att det känns poänglöst att kommentera manus som med 90 procents säkerhet aldrig bli avslutade, och som med 99 procents säkerhet aldrig bli filmade. Den sista siffran struntar jag egentligen i, emedan jag kan bedöma manus i sin egen rätt, men varför kommentera sådant som aldrig kommer att färdigställas?

 

Jag tror att alla som sitter ute i stugorna och skriver manus skulle tjäna något oerhört på att lära sig att skriva kompletta historier istället för att bara slänga ur sig en början.

 

Observera att jag inte vill hindra någon att skriva, men kanske bör man vänta lite innan man ber om kritik.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag ger dig bara en ide- skriv något helt oväntat! kanske fastnar han i några buskar i någon besynnerlig mans trädgård? Mannen kankse jobbar för någon hemlig organisation och Anton bevittnar hur ett uppdrag ska utföras..?

Eller kanske han ramlar in i en swimmingpool, nån kanske filmar honom och skickar bandet till TV?

 

Vem, vet, du är den enda. Din ide kan fortsätta i en miljon olika manus. Jag tycker att det är ett bra sätt att börja men du måste avsluta historien också!

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller med jbergman. Är det latmasken som spökar? Man vill få färdiga idéer så man kan komma igång med filmandet och bli klar med den där tråkiga manusskrivarprocessen som tar sån tid... Eller hur ligger det till?

Länk till kommentar
Share on other sites

jamen förlåt då! jag har ju sagt att ni har rätt. jag fick nåt ryck en dag och försökte få inspiration. jag lovar att aldrig göra om det. jag håller på med en helt annan fortsättning och kommer kanske ut med ett fullständigt manus sen. men jag tycker att det är onödigt att skriva det som redan står.

 

jag tar till mig kritiken. tack

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...