Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

är det så dålig med batterier på datorer?

när jag köpte min bärbar dator, för 2 år sen, tyckte att batteriet laddades för fort, full laddat på 2 tim. (enligt lampan som slocknar när den är full laddat.)

Sen kunde köra datorn på batteriet knapp 1,5 timme.

Nu, efter 2 års användning av datorn, den slocknar efter (mellan) 30 o. 45 minuter. Det spelar ingen roll hur mångar timmar eller dagar laddar jag baterriet. Den går ej mer än 45 minuter !

För att lösa problemmet, vill köpa en ny batteri. Men vågar att köpa en original? eller en av annat märke?

Vet någon om man har ngt garanti, när en produkt redan fr början är ganska dålig?

Tack i förväg om ngt råd om detta.

mvh LL.

Postad

Ja, batterier tar fort slut även om de är återladdningsbara. För laptopar räknar med ca 2 års livslängd för originalbatterier. På jobbet har vi ett års garanti och man brukar köpa till treårsavtal för bärbara datorer. Men för batterierna gäller bara 6 månader.

Postad
är det så dålig med batterier på datorer?

när jag köpte min bärbar dator, för 2 år sen, tyckte att batteriet laddades för fort, full laddat på 2 tim. (enligt lampan som slocknar när den är full laddat.)

Sen kunde köra datorn på batteriet knapp 1,5 timme.

Nu, efter 2 års användning av datorn, den slocknar efter (mellan) 30 o. 45 minuter. Det spelar ingen roll hur mångar timmar eller dagar laddar jag baterriet. Den går ej mer än 45 minuter !

För att lösa problemmet, vill köpa en ny batteri. Men vågar att köpa en original? eller en av annat märke?

Vet någon om man har ngt garanti, när en produkt redan fr början är ganska dålig?

Tack i förväg om ngt råd om detta.

mvh LL.

Vad har du för dator?

Postad

Ja, laddningsbara batterier blir i regel sämre och sämre med tiden. Gäller också laddningsbara skruvdragare, mobiler, och vanliga laddningsbara AA eller AAA-batterier, och 9voltare. Det viktiga är att verkligen låta batterierna ladda ur sig helt då och då (det gjordes säkerligen i fallet med din bärbara dator), alltså inte ha för vana att alltid sätta mobilen eller skruvdragaren på underhållsladdning. Nej, ibland måste all laddning sugas ur. Då ger det bäst effekt i längden.

Postad

Simon; Moderna laddbara batterier behöver inte cyklas lika ofta som förr i tiden. Det är äldre type av Nickelkadmium-batterier som har "minneseffekt" och skall då och då laddas ur till ca 1 volt per cell. Kan laddas 500-1000 ggr. Om man drar ur ett sånt batteri helt tomt och låter den förbli urladdad en längre tid tar batteriet permanent skada och måste kasseras. (Typiskt scenario om man hittar en gammal skruvdragare i verktygslådan och batteriet är tomt. Lika bra att köpa ny skruvdragare direkt). Moderna NiCd-batterier är mindre känsliga i dag än förr. Antagligen har man förbrukat batteriet långt innan minneseffekterna är märkbara, men att cykla dem lindrar förkortningen av livslängden.

Nickel Metalhybridbatterier har obefintlig minneseffekt och kan laddas 500-1000 ggr.

Lithium-Ion batterier får aldrig köras helt tomma. Då går de inte att ladda igen. Kan laddas ca 500 ggr. Ungefär samma som Litium-polymer-batterier som är miljövänliga och billiga att tillverka. Litium-polymer går att snabbladda föresten.

Blybatterier skall laddas med konstakt spänning, tex 14,4 volt i en viss tid, för ett 12-voltsbatteri.

Batterier som inte går att ladda:Brunstens-, Alkalsiska-, Alkaliska knappceller, Kvicksilveroxid, Lithiumbatterier (ej att förväxla med Litium Ion eller Polymer), silveroxid, zinkluftbatterier.

Nu sviktar mitt minne en smula för det var åratal sen jag laborerade med batterier. När jag lekte med radiostyrda modeller och lin-modeller spelade batteriskötsel stor roll men i dag är det lättare. Dock är det bra att läsa på etiketten vad det är för typ av batteri och googla vad som gäller för batteriet.

Ett bra sammanställt ställe att läsa är faktadelen i elfa-katalogen (om de har den kvar nuförtiden)

Efter jag skrivit, hittade jag denna hemsida som är kanske bättre än det jag skrev. http://www.kjell.com/?page=/kjellfakta/batteriskotsel/ Värt att notera att överladdning också ger minneseffekt. Det visste jag inte.

Postad

Det som "java ex machina" frågar...min dator är en HP Pavilion ze2113...

Man hinner inte att batteriet blir helt urladdat, datorn stänger av sej själv vid så där 20%...

Tackar till alla!... ser att det var ett mkt intressant fråga...och med era svar man kan lära sej mkt.

Postad

gorse: vet du hur det är med det som alltid står på batteriförpackningar om att man inte ska kombinera olika märken? Är det dåligt på nåt sätt eller bara nåt de skriver för att man ska fortsätta köpa deras märke?

Postad

Java: Jag vet inte direkt mer än att det batteriet med sämsta egenskaperna "smittar" på det bättre batteriet, i alla fall med torrbatterier eller vad man nu skall kalla batterier som man inte kan ladda. Batterier av olika metaller har lite olika spänning. Kanske det spelar roll? Jag vet inte.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...