Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Det går, men räkna inte med att kunna köra några längre tagningar utan Armbrace-tillbehöret (och inte med den heller för den delen). Realistiskt är väl 1-2 minuter lagom, åtminstone om man bara går. Är det mer "tricky" grejer är det ännu jobbigare.

Edit: Jag körde denna tagning tre gånger i följd med en Glidecam 4000/Armbrace & DVX100 och var rätt seg efter det... och den är ju lättare än en A1. (Tror det är sista tagningen som visas pga att det hela tiden gick folk ivägen så man var seg på väg ner - vinglar betänkligt ;) )

http://www.lrtv.se/Glidecam4000pro.wmv

/Max

Postad

Sen bör man nämna att glidecams version av steadycam är rätt långt i från bra,svårbalanserad släde från helvetet,idiotoisk bottendel som du,om du e noggrann kommer att hata!Varizoom däremot har en variant med runda bottenvikter vilket är mil smartare å bättre! Well you`ll see!

Postad

Kan hålla med om att Glidecams släde är lite bökig, men oftast behöver du inte meka med den särskilt ofta. I princip enda gången jag gör det (jag har en Glidecam 2000 som jag kör med antingen en Z1 eller VX2000) är om jag kör med ett litet batteri/utan vidvinkel och därefter sätter dit både större batteri och vidvinkel.

Sen tycker jag (personligen) att Glidecam har en fördel för de flesta andra handhållna system: Placeringen av handtaget på sidan som eliminerar en del ofrivilliga upp/ner rörelser. Nästan alla andra har handtaget rakt under kameran vilket jag inte gillar. (När jag köpte min fanns i princip bara tre att välja på, men jag har testat dom flesta andra - dock inte Varizoom som ju iofs har fördelen att vara enbensstativ också).

Men bästa är ju givetvis att testa alla olika varianter och se vilken man själv gillar bäst.

/Max

Postad

Tack för svaren!

Jag skall försöka att testa ett par olika modeller. Frågan är bara vart man kan få tag på dem. Det enda ställe jag hittat det på är Scandinavian foto (kan dock inte påstå att jag letat jättemycket). Någon som vet någon annan affär som har fler modeller?

//Alex

Postad
Det går, men räkna inte med att kunna köra några längre tagningar utan Armbrace-tillbehöret (och inte med den heller för den delen). Realistiskt är väl 1-2 minuter lagom, åtminstone om man bara går. Är det mer "tricky" grejer är det ännu jobbigare.

Edit: Jag körde denna tagning tre gånger i följd med en Glidecam 4000/Armbrace & DVX100 och var rätt seg efter det... och den är ju lättare än en A1. (Tror det är sista tagningen som visas pga att det hela tiden gick folk ivägen så man var seg på väg ner - vinglar betänkligt ;) )

http://www.lrtv.se/Glidecam4000pro.wmv

/Max

Häftigt och profsigt det såg ut

Skulle så gärna vilja filma (den kommande musikvideon) med en glidecam och en bra videokamera. Har dock ingen av de men jag får ta och leta efter någon som, för en liten peng, kan hyra ut dessa.

Jag försår dock fortfarande inte vad en "GLIDECAM" och "STADYCAM" har för skillnader.

• 3 månader senare...
Postad

Dom där stadycam och glidecam är dyra som stryk. Det finns mycket billigare alternativ som gör jobbet för en bråkdel av priset.

T ex Flycam. Skall du springa länge med den så kan du ha en Body Pod om du nu inte vill satsa på en riktig väst med fjäderarm. Du kan få tag i hela kittet mycket biligare än en enkel Merlin.

Postad

Oavsett märker är body-pods helt värdelösa som stabillisatorer - just för att dom saknar fjädrad arm. Allt du gör med höfterna fortplantas till kameran. Dom är till, åtminstone i Glidecams fall, för att tillfälligt kunna köra den som ngn form av rörligt "enbens stativ".

/Max

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...