najje Posted June 8, 2007 Posted June 8, 2007 Kan man lägga in film i photoshop? På NC cinema pratar de jämt om att de lägger in i photoshop o fixar. Hur gör man de 0 Quote
Eraserhead Posted June 8, 2007 Posted June 8, 2007 Man kan antingen exportera ut bildrutor från sin film som man sedan kan öppna upp i Adobe Photoshop, som man sedan fixar, sparar ut och importerar tillbaka in i filmen. Man kan importera även en videosekvens. Nu har den nyaste versionen av "Adobe Photoshop CS3 Extended" Mer stöd för video, där du kan importera filmen, redigera det du ska och sen bara exportera ut den som en film igen. Väldigt smidigt. Har dock inte hunnit testa det då jag inte har köpt den än. 0 Quote
Norbert Posted June 8, 2007 Posted June 8, 2007 Om du har ett redigeringsprogram som kan exportera klipp till Filmstrip (*.flm) så går det. Photoshop kan hantera detta. 0 Quote
najje Posted June 8, 2007 Author Posted June 8, 2007 jag har försökt lägga in i photshop men det fungerar inte..vrf? 0 Quote
najje Posted June 8, 2007 Author Posted June 8, 2007 jo men när ja tar import kan ja bara välja PDF Image, Wia support... 0 Quote
megawatti Posted June 9, 2007 Posted June 9, 2007 Exportera din film från premire eller vad du anväder som .gif animation, de borde fungera. Har inte testat! 0 Quote
jbergman Posted June 9, 2007 Posted June 9, 2007 megawatti: Gif är ett stenåldersformat som mest kan innehålla 256 färger. Helt värdelöst på alla sätt och vis med andra ord. Norbert: Filmstrip är ett värdelöst format för de flesta ändamål. Det kommer jag aldrig att använda igen. najje: Om du inte berättar vad du försöker göra, vilka program du använder etc går det inte att hjälpa dig. Testa att göra som Eraserhead säger, för det är i alla fall metoder som fungerar. /Jakob 0 Quote
Norbert Posted June 9, 2007 Posted June 9, 2007 Norbert: Filmstrip är ett värdelöst format för de flesta ändamål. Det kommer jag aldrig att använda igen.Det skulle vara intressant att höra motiveringen. Om du menar att det är långsamt och käkar minne så håller jag med dig, men det har i alla fall alltid fungerat för mig när jag behöver rotoscopa. Det beror väl i och för sig på vad man ska göra. När jag vill använda verktygen i Photoshop för att till exempel färgkorrigera video så exporterar jag videoklippet till en tiff-sekvens (massvis med tiff-bilder), tar in en av bilderna i Photoshop, bygger ett funktionsmakro och sedan kör jag alla bilderna genom funktionsmakrot på automatik. Vill man rotoscopa så vet jag inte, då använder jag filmstrip. Detta om man inte har Photoshop CS3 vill säga. De nya funktionerna för video låter ytterst intressant. 0 Quote
megawatti Posted June 9, 2007 Posted June 9, 2007 Detta om man inte har Photoshop CS3 vill säga. De nya funktionerna för video låter ytterst intressant. Testade lite snabbt, farsan har ju cs3 paketet på jobbdatorn. De blev ett nytt lager för vaje videobild. Sen tror jag man kunde exportera till film igen. Testade inte så noga, ska göra de imorrn. 0 Quote
jbergman Posted June 9, 2007 Posted June 9, 2007 Det skulle vara intressant att höra motiveringen. Precis som du säger så är formatet segt att jobba med eftersom bilderna blir så stora, och det är min främsta invändning. Jag har även rotoscopat både i filmstrip och i rena bildrutor (exporterat som psd-sekvens), och jag har inte funnit någon fördel med att använda filmstrip. Ytterligare en nackdel är att det är lätt att fucka upp sin filmstrip så att den inte går att exportera. Detta problem går dock alltid att komma runt, men är ändå irriterande. /Jakob 0 Quote
Recommended Posts