Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej igen.

Jag funderar på att köpa lite filter till kameran men är lite ny på sånt här och undrar helt enkelt hur måtten är?

Liksom millimetermåtten på filtret kontra millimetermåttet i kameran(antar jag)

Eller är det något annat slags mått?(Förlåt för mina dåliga kunskaper i detta ämne)

Min kamera just nu står 61 mm inuti linsen, vad ska jag köpa då för mått på filtret? Och vad är det vanligaste?

Tack igen på förhand:)

Johan

Posted

Filtergängan på kameran är av en viss storlek, t ex 43, 58 eller 72 mm. Om du inte vet storleken så är det bara att kolla i manualen. Står där att filtergängan är 58 mm så köper du ett filter i den storleken.

/Jakob

Posted
Filtergängan på kameran är av en viss storlek, t ex 43, 58 eller 72 mm. Om du inte vet storleken så är det bara att kolla i manualen. Står där att filtergängan är 58 mm så köper du ett filter i den storleken.

/Jakob

Ja men alltså, som jag sa, i kamerans lins står det 61 mm, då bör jag alltså köpa ett filter som är 62 mm?

Posted
Ja men alltså, som jag sa, i kamerans lins står det 61 mm, då bör jag alltså köpa ett filter som är 62 mm?

Jag har inte blekaste om vad du menar med att något står "i kamerans lins". Säg vad du har för kamera istället.

/Jakob

Posted

Din kamera har filterdiametern 37 mm. Siffran 61 anger brännvidden vid max tele, och har alltså inget med filterstorleken att göra. Köp filter med diametern 37 mm, inget annat.

/Jakob

Posted
Din kamera har filterdiametern 37 mm. Siffran 61 anger brännvidden vid max tele, och har alltså inget med filterstorleken att göra. Köp filter med diametern 37 mm, inget annat.

/Jakob

Tack så mycket Jakob:)