Swe__ Posted June 7, 2007 Posted June 7, 2007 Hej igen. Jag funderar på att köpa lite filter till kameran men är lite ny på sånt här och undrar helt enkelt hur måtten är? Liksom millimetermåtten på filtret kontra millimetermåttet i kameran(antar jag) Eller är det något annat slags mått?(Förlåt för mina dåliga kunskaper i detta ämne) Min kamera just nu står 61 mm inuti linsen, vad ska jag köpa då för mått på filtret? Och vad är det vanligaste? Tack igen på förhand:) Johan 0 Quote
jbergman Posted June 7, 2007 Posted June 7, 2007 Filtergängan på kameran är av en viss storlek, t ex 43, 58 eller 72 mm. Om du inte vet storleken så är det bara att kolla i manualen. Står där att filtergängan är 58 mm så köper du ett filter i den storleken. /Jakob 0 Quote
Swe__ Posted June 7, 2007 Author Posted June 7, 2007 Filtergängan på kameran är av en viss storlek, t ex 43, 58 eller 72 mm. Om du inte vet storleken så är det bara att kolla i manualen. Står där att filtergängan är 58 mm så köper du ett filter i den storleken. /Jakob Ja men alltså, som jag sa, i kamerans lins står det 61 mm, då bör jag alltså köpa ett filter som är 62 mm? 0 Quote
jbergman Posted June 7, 2007 Posted June 7, 2007 Ja men alltså, som jag sa, i kamerans lins står det 61 mm, då bör jag alltså köpa ett filter som är 62 mm? Jag har inte blekaste om vad du menar med att något står "i kamerans lins". Säg vad du har för kamera istället. /Jakob 0 Quote
Swe__ Posted June 7, 2007 Author Posted June 7, 2007 Det är en Canon HV-10 Jag tror att 62 mm passar bra dock. Tack för hjälpen jbergman 0 Quote
jbergman Posted June 7, 2007 Posted June 7, 2007 Din kamera har filterdiametern 37 mm. Siffran 61 anger brännvidden vid max tele, och har alltså inget med filterstorleken att göra. Köp filter med diametern 37 mm, inget annat. /Jakob 0 Quote
Swe__ Posted June 7, 2007 Author Posted June 7, 2007 Din kamera har filterdiametern 37 mm. Siffran 61 anger brännvidden vid max tele, och har alltså inget med filterstorleken att göra. Köp filter med diametern 37 mm, inget annat. /Jakob Tack så mycket Jakob:) 0 Quote
Recommended Posts