Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej. Ska spela in en film i svart vitt men vet inte hur man får bästa bilden.

Har filmat och gjort bilden svart vitt i datorn, men blir lite suddig i ansikten.

Hur kan jag göra så jag får mer kontur vid ögonen och munen. ?

Postad

Det borde inte bli suddigt, om du har skärpa och ok ljussättning, eller befintligt ljus. Jag har filmat i färg och gjort om det till svart vitt åtskilliga gånger utan att få några problem. Antingen har du en kass kamera eller också har du inte koll på hur man använder den. Koppla kameran till en monitor eller Tv så ser du med en gång hur det blir, om det är svårt att se i sökaren. Där kan du välja att dra ner färgerna och se det i svartvitt direkt. Lycka till!!

Postad

Det finns ingen svart vit. Jag kan tänka mig blåaktig vit, lite halvdassigt grå-vit, men svart vit har jag svårt för att se framför mig. Det kanske är det som kallas grått?

(Ovanstående var ett språknördsskämt baserat på särskrivningen "svart vitt". "Svartvitt" heter det ju.)

Men seriöst: Det som är roligt med att konvertera färg till svartvitt är att man kan mixa färgerna på olika sätt. Om du t.ex. konverterar till svartvitt genom att bara ta från röd-kanalen så kommer t.ex. en blå himmel att bli nästan svart. Det går även att göra folks fräknar och liknande mer eller mindre framträdande genom att välja vilka färger man har med i mixen.

Tyvärr har jag inget svar på frågan. Jag vet inte varför det blir suddigt när du konverterar till svartvitt. Det kan bli bättre om du gör konverteringen i ett redigeringsprogram som använder dv-formatet direkt (om det nu finns program som inte gör det). D.v.s. som kan konvertera DV till svartvitt, och inte från RGB till svartvitt. Då kan programmet plocka värden direkt från luminance-kanalen. Äh, jag känner att jag inte kan förklara vad jag menar just nu. Sorry för ett långt inlägg. :-)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...