Gå till innehåll

Vilka egenskap är viktiga i videokamera?


sari

Recommended Posts

Zoom, kanske viktigt? Kolla den riktiga optiska zoom-faktorn och glöm bort den digitala! Läs mer här om digital och optisk zoom. Läs också om att zoomande kan vara ganska störande för den som ska titta på din film och att du bör använda stativ eller nått att stödja kameran på.

 

Pris, vad vill du betala?

 

Typ av sensor/chip som tar hand om inkommande bild. 3CCD är/var bäst. Läs gärna mitt inlägg här "3CCD utslagsgivande". Inga svar hittills, men vi hoppas på klargörande inlägg...

 

Storlek, utseende och vikt. En lätt kamera känns fladdrig och är inte så stabil att filma med. En del kameror är plastiga och fula, men smaken är delad.

 

Anslutningsmöjligheter - hur vill du kunna spela upp filmer och hur vill du spela in från t ex tv eller video8-kameror, dvd-spelare?

 

Läs igenom inlägg här, inklusive länkar till andra sajter!

Länk till kommentar
Share on other sites

Zoom skulle jag säga är den minst viktiga detaljen på en kamera. Säg mig, när anväder du zoom när du spelar in en scen tex?

 

Mic ingång samt andra ingångar så du tex kan ansluta en hjälmkamera. sen överstående alternativ.

Länk till kommentar
Share on other sites

Zoom skulle jag säga är den minst viktiga detaljen på en kamera. Säg mig, när anväder du zoom när du spelar in en scen tex?

Man behover ju inte använda zoomen medan man spelar in om man inte vill, men det kan vara kul att kunna zooma in innan man trycker på rec.

 

Man har rätt olika möjligheter med en 10x-zoom och en 20x-zoom.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej allihopa

ärlig tala jag blev jätte glad med så många svar och särskild så profs svar.

Jag ska använda kam till mest typ Dokmentär film, priset kan vara max 10000 kr.

Mikrofon ingång är viktig naturligtvist, mer då?

Jag har hittat den kamera Sony DCR-HC96E som finns hos http://www.netonet.se 5590 kr.

 

http://www.netonnet.se/item.asp?iid=72634&sid=1003557&SpaceCode=SectionRow1Center

 

Tack igen

Länk till kommentar
Share on other sites

sensor, stabilisator, optik, manuella inställningar, fokusring, zoom, mic in / XLR adapter

 

skulle satsat på en Panasonic Nv-gs500. fick min för några dagar sen!, bildkvaliten och färgerna är riktigt fina, fokusringen funkar jävligt bra och alla manuella inställningar som iris, bländare och slutare funkar riktigt fint! sjukt nöjd! dv-in och stillbildstagning, mic in, optiskbildstabilisator, 3ccd....riktigt bra kamera! går på 9k ungefär

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...