peterfilm.se Posted May 29, 2007 Posted May 29, 2007 Tja Skall visa upp en film inför many people nu i helgen. Timlinen i PPro är ca 25 minuter lång. den kommer visas på en projektor med dator. Vad blir bäst resultet. En fil som importeras i datorn eller en DVDskiva som spelas från DVDn i datorn. Kvalitet på bilden är viktgt. Dessutom är filmen färgad efter en LCDskärn och ingen mointor (om det nu spelar roll). Vilket alternativ är bäst och hur skall filen sparas/brännas m.m. i så fall? Jag är skitdålig på det och skulle verkligen behöva hjälp... fort. Mycket tacksam.. . . 0 Quote
Max_H Posted May 29, 2007 Posted May 29, 2007 Varför inte köra DV-filen direkt från hårddisk? /Max 0 Quote
peterfilm.se Posted May 29, 2007 Author Posted May 29, 2007 Varför inte köra DV-filen direkt från hårddisk? /Max Tja max. Alltid snabba svar, schyst. Jag har min stationäre här i varberg. Filmen skall visas via någon annas laptop/projektor i Malmö. Skall jag göra en dv fil och lägga på externdisken tycker du??? Tycker alltid filer blir bättre kvalitet än DVD-skivor. Det måste gå att köra en DV fil över USB2 eller FW 400 va? 0 Quote
henrikp Posted May 29, 2007 Posted May 29, 2007 Skall jag göra en dv fil och lägga på externdisken tycker du??? Tycker alltid filer blir bättre kvalitet än DVD-skivor. Det måste gå att köra en DV fil över USB2 eller FW 400 va? Japp, det går fint och är bsäta alternativet. Lägg sen över filen i laptopen som den ska visas ifrån. Och innan visning så är det bra att förbereda uppspelning genom att lägga in filmen i mediespelaren du ska använda och sätta igång play och paus. Då slipper man fördröjningar. 0 Quote
jbergman Posted May 29, 2007 Posted May 29, 2007 Det kan säkerligen gå alldeles utmärkt att göra på det där sättet, men jag vill ändå höja ett varnande finger. Själv har jag genom åren råkat ut för att datorer saknar codec för DV, att det bara varit en gammal version av mediaspelaren installerad som inte klarar av att visa DV i 4:3 eller 16:9 (utan bara 5:4), och trötta laptop-diskar som inte orkar med DV-strömmen varför filmen hackar. Problemen är inte direkt vanliga, men jag råder dig ändå att ta med en dvd-kodad fil också, så att du har någon backup om något skulle strula. /Jakob 0 Quote
henrikp Posted May 29, 2007 Posted May 29, 2007 Helt sant. Även nyare datorer kan hacka, enligt min erfarenhet. Så det är utmärkt idé att ha en backup. Och att ha med sig en installationsfil till exempelvis VLC media player. 0 Quote
peterfilm.se Posted May 29, 2007 Author Posted May 29, 2007 Det här är helt sjukt. Varenda jäkla gång jag skall köra ut en film från PPro blir det fel.... fattar inte vad adobe har emot mig. 20 minuter time line. ca 100 klipp. varje klipp har feildskit och colorista. Export som DV avi. maintaindatarate allt som det skall (?). Efter 37% (tror jag det var) så fick jag ett felmedelade och allt stannade. Dessutom klickade tjejen ner varningen. Vad kan det bero på. Brukar funka på filmer upp till 5-7 minuter, men dem över det blir det så här. 0 Quote
Max_H Posted May 29, 2007 Posted May 29, 2007 Mängd minne? Kör du en massa annat samtidigt? Worst case - kör ut i avsnitt och rendera ihop dom sen. Blir ingen kvalitetsförsämring i sista skedet när du slår ihop flera DV-filer till en - bara kopiering. /Max 0 Quote
peterfilm.se Posted May 30, 2007 Author Posted May 30, 2007 Mängd minne? Kör du en massa annat samtidigt? Worst case - kör ut i avsnitt och rendera ihop dom sen. Blir ingen kvalitetsförsämring i sista skedet när du slår ihop flera DV-filer till en - bara kopiering. /Max Precis. Testade det hela natten ;) Funkade. 4 st 5-minuters avsnitt ut som DV. sedan nytt projekt och ut med alla som DV. Jag har 2 GB ram. inget annat program igång samtidigt. MEN... Ibland hakade även avsnittsexporten upp sig, på samma ställe ofta. Då startade jag om dator och sedan funkade det. (var tvugen att starta om 3 ggr. ) Men den slutgilitga exporten med alla 4 avsnitt gick på 3-5 minuter, jätte smidigt. Fattar inte varför, men nu vet jag vad jag måste göra. TACK! 0 Quote
DanneMan Posted June 2, 2007 Posted June 2, 2007 Annars kan du ju alltid exportera till din kamera och sedan köra den där ifrån Peter! tyvärr kommer jag inte va med och se din rullle! öhh det va ju igår kväll kom jag på nu hehe! redigerar och jobbar för mycket! Gahhh! 0 Quote
Recommended Posts