douglasfrick Postad 28 maj 2007 Postad 28 maj 2007 Jag vet inte om det har amnet passar battre i filmcafeet. Hur som helst. Jag skulle vilja fraga de som skriver hur de lyckas motivera sig till att skriva. Jag fragar detta for att jag inte lyckas motivera mig sjalv till att skriva. Jag lyckas allt fa manga ideer. Men nar jag satter mig nar for att borja skriva lyckas jag inte fa ner de pa paper utan utvecklar ideerna jag har i huvudet genom att fokusera min blick pa nagot. Sa efter 20 minuteras fantasi explotion har jag sa ser jag fotfarande ett tomt papper. Forut brukade jag allt skriva under skolklasser jag redan kunde eller inte varderade som viktiga. Da lyckades jag allt fa mycket gjort. Sa min egna analys ar att jag lyckas inte skriva av min fria vilja utan maste nastan tvingas till det och att nar jag har borjat skriva sa vill jag inte stoppa. Men den diciplinen som kravs att tvinga mig sjalv har jag inte. Sa hur gor ni? Hur motiverar ni er? 0 Citera
Tomtebo Postad 28 maj 2007 Postad 28 maj 2007 Hur jag motiverar mig till att skriva? Ja det är frågan. Jag känner igen mig de du säger. Jag brukar få väldigt många ideér i huvudet som är rätt bra. Men sedan när man ska försöka göra ett manus utifrån ideérna, der är då man sitter där med ett tomt papper framför sig. Enligt mig bör man läsa många olika manuskript, böcker och se på film. Jag brukar fastna i skrivandet för jag inte orkar skriva som man "ska skriva" ett manus. Man bör dock läsa lite dramturgi, skissa ihop en "mainmapp" där man försöker spinna på ideérna man har. Få med en röd tråd i "berätellsen". Sedan får man helt enkelt finna ett ställe, tidpunkt, plats vad som helst där man känner att här kan jag skriva i lugn och ro.. 0 Citera
Simon W Postad 30 maj 2007 Postad 30 maj 2007 Det bästa sättet att få något skrivet är att skriva, om än det är skit. Det är ju lite klassiskt det här, att ett tomt papper är det svåraste att börja skriva, eller rita, på. Det finns ingen utgångspunkt. Men om det står vad som helst... tex "en parkbänk i granträ", så leder det garanterat vidare. Vem har byggt bänken? Hur ser den ut? Var står den? Varför står den där? Sitter nån på den? osv, osv. Som jag upplever det, i korthet: Om jag bara lyckas få ner något på papper (datorskärmen), en klen öppningsscen eller nåt, så leder det vidare, och vidare, ändra tidigare, vidare, ändra. Till slut sittar jag där med den story jag någorlunda hade i huvudet. Och att se storyn där på skärmen höjer min motivation att fortsätta tiofalt. Det är bara att sträcka ut handen och ta för sig! :) 0 Citera
Rabies Postad 31 maj 2007 Postad 31 maj 2007 jag gjorde alltid så innan att jag började skriva från början till slut. började med första scenen men brukade inte komma längre än så eftersom jag bara såg en massa scener och ingen direkt handling eller röd tråd. nu stakar jag ut hela handlingen först i några meningar som så att det här ska hända i början, det här ska hända i mitten och såhär ska det sluta. ungefär: kalle träffar lisa, kalle blir kär, lisa är transvestit, kalle blir galen när han går reda på det, kalle älskar ändå lisa för hennoms personlighet, kalle och lisa gifter sej och lever lyckliga. då har man hela storyn klar för sej och behöver inte sitta och fundera på vad som ska hända utan mer när och varför och var och kan börja kladda på detaljer och ifall allt är logiskt. det är egentligen väldigt väldigt lätt att hitta en fungerande story om man vet hur man gör. alla bra storys kan brytas ner i några meningar och ofta i filmer så är det samma story fast berättad på olika sätt. du kan egentligen bara ctrl-c:a ctrl-v:a storyn om pojke träffar flicka, blir kär, shit happens, det löser sej, happy ending och göra en egen version av den. jävligt tråkig story men den funkar i både spindelmannen och superman så varför inte i din film? gör den på ett sånt sätt som den aldrig har gjorts innan så kommer man inte se att det är samma gamla story. de va lite tips på motivation 0 Citera
Swe__ Postad 31 maj 2007 Postad 31 maj 2007 Jag får mycket inspiration i vardagslivet, på bussen, i skolan osv. Då gör jag helt enkelt så att jag skriver upp det. Jag har dessutom många låtar som inspirerar mig. Det är väl bara att skriva upp vad man kommer på, låta det ligga, ta fram det och bygga vidare på det:) 0 Citera
Simon W Postad 31 maj 2007 Postad 31 maj 2007 swe__: Precis. Inspiration är inte svårt att få. Problemet, som jag tror douglasfrisk ville ha hjälp med, är ju hur man de facto sätter sig ner och skriver. Motivation. Kan vara skitjobbigt, trots all inspiration i världen. Been there, done that... still doing it sometimes. Angående Rabies förslag så är det också skitbra. Jag brukar använda post-itlappar som jag skriver ner manusets stora händelser, och sedan kompletterar jag med fler lappar däremellan, flyttar runt, tar bort. Till slut sitter man där med ett gäng lappar som motsvarar filmens olika kapitel, "scener". Funkar fint för mig. 0 Citera
vesslan Postad 1 juni 2007 Postad 1 juni 2007 Jag tvingar mig själv att sätta sig och skriva. Annars får jag aldrig något gjort. 0 Citera
douglasfrick Postad 3 juni 2007 Författare Postad 3 juni 2007 Ok tack for hjalpen. Jag tror att det basta sattet for mig ar att skriva ner min en forsta scene. Men nar jag gor det sa kommer det upp ett annat problem. Vilka ideer ska man valja? Till exempel; jag skriver ett manus om en lonnmordare i 1200talets Iran. Nu ska han morda en av de nya mongoliska prinsara. Sa jag borjar beskriva miljon mordet ska handa. Jag har skrivit ett par rader och far en ny ide om hur miljon ska vara, sen en annan ide och sen en annan. Det slutar med att jag har tre ideer som jag anser vara lika bra. Sa hur ska jag valja miljo? Den forsta? Hur valjer ni? 0 Citera
Simon W Postad 3 juni 2007 Postad 3 juni 2007 Välj det som känns bäst, som passar filmens/scenens syften. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.