MovieSwede Postad 24 juni 2007 Postad 24 juni 2007 Skillnaden mellan A1 och XL2 förutom formfaktorn är ju att A1 är HDV och XL2 är MiniDV. Så en är för SD och en är för HD Skall du bara göra DVD kommer skillnaden mellan de två i bildkvalite inte vara speciellt stor. Eftersom alla fördelar med HDV försvinner i stort sett med DVD. Så i slutändan, två bra kameror, en spelar in i SD med utbytbara objektiv. En spelar in på HD med fast objektiv. 0 Citera
yooonis Postad 24 juni 2007 Författare Postad 24 juni 2007 Skillnaden mellan A1 och XL2 förutom formfaktorn är ju att A1 är HDV och XL2 är MiniDV. Så en är för SD och en är för HD Skall du bara göra DVD kommer skillnaden mellan de två i bildkvalite inte vara speciellt stor. Eftersom alla fördelar med HDV försvinner i stort sett med DVD. Så i slutändan, två bra kameror, en spelar in i SD med utbytbara objektiv. En spelar in på HD med fast objektiv. Jag väljer då hellre HD för framtiden o för att kameran är billigare... fast ja har för mig att filmer ser mer "filmlika" ut med XL2 än med A1. Fast jag har aldrig prövat själv så jag vet inte... 0 Citera
MovieSwede Postad 24 juni 2007 Postad 24 juni 2007 Mer filmlik har ofta mer med användaren att göra än med kameran. Det går inte att komma ifrån att A1 ger mycket kamera för pengarna. Men den är långt ifrån perfekt. Komprimerat ljud är ett problem GOP baserad komprimering är ett annat. Fast skulle det vara problem för dig kan du filma i MiniDV även med A1. 0 Citera
yooonis Postad 24 juni 2007 Författare Postad 24 juni 2007 Mer filmlik har ofta mer med användaren att göra än med kameran. Det går inte att komma ifrån att A1 ger mycket kamera för pengarna. Men den är långt ifrån perfekt. Komprimerat ljud är ett problem GOP baserad komprimering är ett annat. Fast skulle det vara problem för dig kan du filma i MiniDV även med A1. Har de flesta kameror komprimerat ljud eller är det just a1? Om man filmar i minidv blir inte ljudet komprimerat då? 0 Citera
MovieSwede Postad 24 juni 2007 Postad 24 juni 2007 (mini)DV kör PCM ljud 1,5 mbit/s (okomprimerat) HDV kör Mpeg2 384kbit/s Stereo Ljud 0 Citera
yooonis Postad 24 juni 2007 Författare Postad 24 juni 2007 (mini)DV kör PCM ljud 1,5 mbit/s (okomprimerat) HDV kör Mpeg2 384kbit/s Stereo Ljud Tack för svaret, har sett klipp från båda kamerorna XL2 o A1 men tycker att XL2 har snyggare look. Någon som vet föresten om xlr-ingångarna är phantommatade på A1? tack för svaren 0 Citera
MovieSwede Postad 24 juni 2007 Postad 24 juni 2007 Det skall det vara såvida inte canon har ändrat det från NTSC versionen. Sen kanske du inte skall bedömma en kamera från enstaka klipp heller. Det kan ju vara så att användaren var mer kompetent än den andre. Men skall du enbart göra film på DVD och gillar XL2, så köp den. Det är en utmärkt kombination. Och som det ser ut idag så är väl DVD standard för nästan all form av produktion ett bra tag framöver. 0 Citera
Max_H Postad 24 juni 2007 Postad 24 juni 2007 Skulle också påstå att det enbart beror på vem som gjort posten... (angående att en XL2 ser snyggare ut än en XH-A1). A1 har för övrigt Phantom... Enda som möjligen kan vara bättre i en XL2:a är mängden brus (både XH-A1 och XL-H1 är liiiiite brusiga). Eller så är man bortskämd med Z1... Också bortsett från axelkamera/utbytbar optik/mm möjligheterna på en XL2:a. /Max 0 Citera
yooonis Postad 24 juni 2007 Författare Postad 24 juni 2007 Skulle också påstå att det enbart beror på vem som gjort posten... (angående att en XL2 ser snyggare ut än en XH-A1). A1 har för övrigt Phantom... Enda som möjligen kan vara bättre i en XL2:a är mängden brus (både XH-A1 och XL-H1 är liiiiite brusiga). Eller så är man bortskämd med Z1... Också bortsett från axelkamera/utbytbar optik/mm möjligheterna på en XL2:a. /Max Det som hindrar mig mest från att köpa en XL2 är priset, den är ju ganska mkt dyrare än a1. Tycker om att XL2 är äkta progressiv och att den har okomprimerad ljud. Har sett riktiga klipp på A1 (gjorda av canon själva) som ser visserligen bra ut, väldigt skarpt o bra färg o allt men det ser helt enkelt ut som video... har inte sett lika högupplösta klipp på XL2 så ja vet inte den kanske också ser ut som video. Men A1 verkar vara en bra kamera så den får det nog bli. :) 0 Citera
MovieSwede Postad 25 juni 2007 Postad 25 juni 2007 Du kan ju vänta nån vecka, tills jag fått min så kan jag komma med lite mer input. ;) 0 Citera
Markus Dykfilm Postad 25 juni 2007 Postad 25 juni 2007 Jag är riktigt nöjd med min XL2:a... Väldigt många olika instälningsmöjligheter på den kameran. Jag har precis avslutat ett kort projekt där jag pruducerade en naturfilm åt en kund i stockholms skärgård. Efter en del färgkorr i redigeringen så ser det riktigt bra ut. Jag är alla gånger supernöjd med min kamera... ville bara säga det... 0 Citera
yooonis Postad 25 juni 2007 Författare Postad 25 juni 2007 Du kan ju vänta nån vecka, tills jag fått min så kan jag komma med lite mer input. ;) Jepp ja väntar! Ja ska inte köpa kameran förrän i slutet av månan så... Ja XL2 är nog en väldigt bra kamera men det får nog bli A1. Det är den du skulle köpa eller? 0 Citera
MovieSwede Postad 25 juni 2007 Postad 25 juni 2007 Jo det blir det. Har ju redan en bra miniDV kamera så det känns kaka på kaka att köpa ytterligare en. Roligare att komplettera. 0 Citera
peterfilm.se Postad 21 augusti 2007 Postad 21 augusti 2007 Jag är riktigt nöjd med min XL2:a... Väldigt många olika instälningsmöjligheter på den kameran. Jag har precis avslutat ett kort projekt där jag pruducerade en naturfilm åt en kund i stockholms skärgård. Efter en del färgkorr i redigeringen så ser det riktigt bra ut. Jag är alla gånger supernöjd med min kamera... ville bara säga det... Kan man se ditt resultat någon stans. Hade varit kul, då jag funderar på en a1 0 Citera
peterfilm.se Postad 21 augusti 2007 Postad 21 augusti 2007 Vad tror ni om följande Vindsurfing produktion 1. Canon A1 (filma i 50i 16:9 HD) huvudkamera 2. Canon HV10 eller HV20 som andrakamera (inklusive dykhus) (filma 50i 16:9 HD) Läsa in allt som SD 16:9 och redigera antingen med feildskit eller ej( Har inte bestämt mig). Jag klarar inte redigering med HD ännu, men måste köpa ny kamera och då kan jag ju gärna filma i HD, men sedan köra in det som midiDV. 0 Citera
Kvaser Postad 23 augusti 2007 Postad 23 augusti 2007 Vindsurfing låter som en väldig enkel filmning. Det görs väll på dagen i enbart dagsljus med massa ljus tillgängligt? Har aldrig filmat något sådant själv men det låter som det skulle räcka med HV20. Den har fått rätt bra kritik av många ( skall också finnas lite nakdelar med den men jag tror inte du skall lida av det) A1 är en rätt komplicerad kamera som kräver lite pillande med instälningarna. Men när man fått till det, så kan det bli otroligt bra bilder från den, även fast miljöerna man filmar i är väldigt olika. Som tur var kan man spara ner olika grundinställninger på olika minneskort. Nu har jag inte HV20 själv utan bara A1:an av dom 2. Men jag tycker det låter som A1:an är lite overkill. Mitt föreslag är köp HV20 med dykhus först och se om du klarar dig med det. Känns det som du inte kan få alla dom bildena du vill ha. Skaffa då en A1:a i det läget ( kanske det inte behövs). 0 Citera
Max_H Postad 23 augusti 2007 Postad 23 augusti 2007 Ingen actionsport är enkel filmning och jag skulle tycka att bara 10x zoom känns helskumt om man ska filma från stranden...? Och med tanke på de relativt stora kontraster som blir i den omgivningen så borde A1 se rätt mycket bättre ut. Men jag har å andra sidan filmat mest skate/bmx så jag vet inget om surfing och borde möjligen inte säga nått... :) /Max 0 Citera
peterfilm.se Postad 23 augusti 2007 Postad 23 augusti 2007 Ingen actionsport är enkel filmning och jag skulle tycka att bara 10x zoom känns helskumt om man ska filma från stranden...? Och med tanke på de relativt stora kontraster som blir i den omgivningen så borde A1 se rätt mycket bättre ut. Men jag har å andra sidan filmat mest skate/bmx så jag vet inget om surfing och borde möjligen inte säga nått... :) /Max Ang. 10x zoom. Det är bara A1 som filmar från strand -> åkare på vattnet. Den är väl 20 x zoom?... 2 min ... jo det är den. HV10 (10xzoom) är för småfilmning (närbilder land), till vattenhuset (närbilder) och som inspelare av min hjälmkamera. 0 Citera
Max_H Postad 23 augusti 2007 Postad 23 augusti 2007 Det var närmast en kommentar till att bara köra en HV20 - det lät i underkant med tanke på zoomen. /Max 0 Citera
Kvaser Postad 27 augusti 2007 Postad 27 augusti 2007 Min reflektion var framföralt ekonomisk om man klarar sig med en utgift på under 8 000:-, så är mycket att läga ut 27 000:- för några klipp. Att 10X inte skall räcka bror väll på topografien, från en lång brygga eller utstickande klippa skulle surfaren i princip kunna köra över fötterna på filmaren. Är det lång grunt får man nog ha en stadig följebåt för då räcker inte en bra zoom till i alla fall. Vid rätt väder är inte kontrasten så stor och det lär ju vara massa ljus så man kan minska kontrasten lite med ett filter. Jag menar det är ju inte brist på ljus och inga svåra blandljus. Och vist har du rätt att A1 har längre zoom omfång och kan till viss del stälas in för höga kontraster. Och det vore ju konstigt om man inte skulle få till lite snyggare bilder med den kameran. Men 27 000:- extra utöver 8 000:-, det är 8 000 kontra 35 000:-,och kan man inte lyfta av momsen, så är det ännu värre. 0 Citera
coleman45 Postad 22 februari 2008 Postad 22 februari 2008 Hej där, knasig fråga kanske. Men jag har aldrig jobbat med pluggfar förr.. Laddade ner en test version av smoothkit2, men hur använder jag det.. :S Tack på förhud/ Alex 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.