Gå till innehåll

Manus version 3: Håller du min hand? (11 sidor)


Simon W

Recommended Posts

Titel: Håller du min hand?

Voodooversion 3 (Version 2: http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=14589)

 

Javisst, det är samma story som tidigare, men lite utbyggd och fördjupad. Tina och Anders har glidit ifrån varandra, deras dotter Klara får agera klister.

 

Tänkte inte lägga upp fler versioner av denna story, men eftersom det blivit en del större ändringar (baserade på tidigare kritik) vill jag gärna få feedback - är historien "så bra den kan bli"?

 

Kanske synd att de flesta som läser denna har läst de tidigare versionerna. Vore schysst med tankar från "oskulder"... ;)

Men allas tankar är välkomna! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag hade inte ens lagt märke till att du lagt upp en ny version... Hur som helst, efter att ha läst båda föregående versioner så är jag dels halvblind och dels lite trött på historien (nej, inte så att den är tråkig, men jag har läst den kanske fem gånger nu i sin helhet, med bara smärre variationer. Även världens bästa manus blir tradigt vid det laget).

 

Med det sagt vill jag ändå säga att manuset har tagit ett kliv framåt. Möjligen att jag fortfarande tycker att det är lite tunnsått med ledtrådar om vem som ligger bakom hoten, men vid det här laget är det svårt för mig att bedöma.

 

Och en petitess: du skriver i början att "de är varmt klädda - shorts, t-shirt". När jag klär mig varmt brukar det bli långkalsonger och tjocka tröjor...

 

Jag hoppas att du hittar några oskulder som kan läsa det.

 

Lycka till!

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Och en petitess: du skriver i början att "de är varmt klädda - shorts, t-shirt". När jag klär mig varmt brukar det bli långkalsonger och tjocka tröjor...

 

Självklart! Tack för påpekandet. Tänkte typ att "de är klädda för varmt väder..." Blev lite ordblind där. ;)

 

Tack för dina kommentarer. Jag uppskattar verkligen att du tar dig tid och är grundlig och seriös i dina omdömen. Värdefullt, och som sagt inspirerande!

 

Jag förstår att du är lite less historien. Det är nästan jag också... Ska nog låta den vila ett tag nu, trots att den inte är så "färdig" som jag kanske ville. Andra idéer vill ju också ner på pränt!

 

 

Men faktum kvarstår, trots detta - fler kommentarer kring denna historia mottages tacksamt! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker det har blivit bättre, den kan nog vila ett tag nu. Kan ändå tänka mig att om en regissör tar an sig det så kan det bli små ändringar just i linje med vad som föreslagits här, lite fler antydningar, mer framåtriktning i alla scener. Bra!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker det har blivit bättre, den kan nog vila ett tag nu. Kan ändå tänka mig att om en regissör tar an sig det så kan det bli små ändringar just i linje med vad som föreslagits här, lite fler antydningar, mer framåtriktning i alla scener. Bra!

 

Tack för titten! ;) Vi får se hur det blir med framåtrörelse och antydningar. Det får inte bli i överkant. Jag gillar det statiska tillståndet, som utmynnar i... Ja, du vet vad.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det har inte med lathet eller så att göra, men jag tycker helt enkelt om att formulera min kritik på följande vis, det vill säga med siffror.

 

1) Hur är de varmt klädda när de har shorts och t-tröjor?

 

2) Karaktärernas åldrar har jag för mig att man ska skriva inom komman och inte inom parenteser. Exempel: JONAS, 30, bla bla bla.

 

3) Du skriver att Anders bär en kasse, och därefter beskriver du Tinas hår. Försök att få beskrivningar av karaktärer ur vägen först, och efter det koncentrera dig på vad som händer.

 

4) När du introducerar den lilla flickan, Klara, så är det dels aningen rörigt med alla beskrivningar, och dels lite väl litterärt. "...solen som silas genom björkarna. (Hade jag skrivit nått sånt hade Gorse tagit fram piskan igen.)

 

5) Kanske bör du överväga att beskriva omgivningarna lite? Är trapphuset risigt, fint, ljust? Är lägenheten stor, liten, ostädad?

 

6) När du skriver förkortningen av Off Screen ska den vara i stora bokstäver. Om du därutöver har en beskrivning av hur karaktären utrycker sig, som i det här fallet glatt (scenen när de precis kommit in i lägenheten) så kan du lägga det inom en egen parantes, i samma rad som dialogen. Alltså framför och inte ovanför den.

 

7) Föräldrarnas reaktion när de ser kortet tycker inte jag är så där supertrovärdigt. Se gärna över den, från Tinas flämtning (som mer passande hade kunnat vara ett skrik) till dess att de börjar gråta. Föreställ dig själv i deras situation.

 

8) Jag vet inte hur det var med att skriva Fade in och out och så? Var det uppskattat? Jag gjorde så EN gång, för att typ symbolisera hur karaktären svimmade, men då blev man tillsagd att det var överflödigt. :(

 

9) När de sitter i vardagsrummet och Klara får sina tjorvar fixade, vad är det för blått ljus som faller på dem?

 

10) Senare, när Anders kör bil och Klara sitter och pratar. är det tänkt att det ska vara ljud då? I så fall kanske du ska skriva i alla fall en kort dialog för Klara så man får en vettig bild av vad hon pratar om. Du behöver ju inte fortsätta den, men kanske använda "..." så att man förstår att hon fortsätter. Du skulle fortfarande kunna ha meningen "Klara pratar fortfarande..."

 

Det var det. Vill avsluta med att säga att jag gillar manuset, speciellt hur du bygger upp stämningen så man knappt andas efter sida fyra. Att man dessutom får tänka lite själv uppskattar jag. Är det så att Anders och Tina har en krasslig relation, och att det är Anders som gjort korten? Kanske är helt ute och cyklar, men i alla fall.

 

Om du tänker skriva en ny version, skriv då gärna mer berättande, men utan att för den skull beskriva litterärt. Just nu är meningarna lite väl korta och det blir en hackig läsupplevelse.

 

Men det ser väldigt bra ut och tror nog att det skulle bli en spännande kortfilm, helt klart.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för kommentarerna, som mer än gärna får vara numrerade! ;)

 

1) Hur är de varmt klädda när de har shorts och t-tröjor?

 

Jo, jbergman har också påpekat det. Jag fick ett klassiskt hjärnsläpp bara. Tänkte att de var klädda för varmt väder... Ska självklart ändra. ;)

 

2) Karaktärernas åldrar har jag för mig att man ska skriva inom komman och inte inom parenteser. Exempel: JONAS, 30, bla bla bla.

 

Där ser man. Jag har sett parenteser nånstans... Får kolla upp det.

 

3) Du skriver att Anders bär en kasse, och därefter beskriver du Tinas hår. Försök att få beskrivningar av karaktärer ur vägen först, och efter det koncentrera dig på vad som händer.

 

Så man bör dela upp det så pass? Ok. Kan vara drag av prosaskrivning som lever kvar nånstans i bakhuvudet.

 

4) När du introducerar den lilla flickan, Klara, så är det dels aningen rörigt med alla beskrivningar, och dels lite väl litterärt. "...solen som silas genom björkarna. (Hade jag skrivit nått sånt hade Gorse tagit fram piskan igen.)

 

Ska fundera på tydligheten. Angående solen som silas, så var det kanske lite väl vackert formulerat, men samtidigt tycker jag det ger en tydlig bild av hur solen glittrar genom lövverket. Återigen prosaspöket som spökar kanske.

(Att skriva alltför litterärt i manus innebär för mig att man tex skriver hur karaktärer känner sig, utan att visualisera det, och tro att publiken förstår).

 

5) Kanske bör du överväga att beskriva omgivningarna lite? Är trapphuset risigt, fint, ljust? Är lägenheten stor, liten, ostädad?

 

Har själv förstås tydliga bilder när jag skriver, och glömmer att mina bilder förstås inte framgår utan att jag beskriver dem. Dock tycker jag ibland att miljöbeskrivningar kan bli alltför detaljerade i manus, stoppa upp flödet. Är väl också lite av den uppfattningen att om det inte är något speciellt med miljön, något som tillför scenen, så är det inte viktigt att beskriva att det ser ut si och så. Ett trapphus är ett trapphus. I fallet trapphus tänkte jag väl nånstans att innerstad och en tung dörr med krusat glas skulle associera till "dyr lägenhet", visasvi "välstädat trapphus". Ska självklart fundera på att att utöka beskrivningarna. Dumt att vara alltför snål förstås!

 

6) När du skriver förkortningen av Off Screen ska den vara i stora bokstäver. Om du därutöver har en beskrivning av hur karaktären utrycker sig, som i det här fallet glatt (scenen när de precis kommit in i lägenheten) så kan du lägga det inom en egen parantes, i samma rad som dialogen. Alltså framför och inte ovanför den.

 

Angående off screen i versaler - ok. Ska kolla upp hur man lägger in tonfall.

 

7) Föräldrarnas reaktion när de ser kortet tycker inte jag är så där supertrovärdigt. Se gärna över den, från Tinas flämtning (som mer passande hade kunnat vara ett skrik) till dess att de börjar gråta. Föreställ dig själv i deras situation.

 

Jo, jag företällde mig deras situation, och jag tror inte man som förälder gapar och skriker ifall ens barn fått ett hotbrev om barnet ifråga är i det andra rummet. Jag tror man lägger band på sig, krampaktigt. Och dessutom ska flämtningen inte vara en liten allmän luftpuff, utan mer chockartad, vettskrämd. Får välan förtydliga där också. ;)

 

8) Jag vet inte hur det var med att skriva Fade in och out och så? Var det uppskattat? Jag gjorde så EN gång, för att typ symbolisera hur karaktären svimmade, men då blev man tillsagd att det var överflödigt. :(

 

Du har kanske rätt där. Jag ville visa att tiden gick. Fade in/fade out brukar kännas lämpligt då. Lite mju övergång sådär, utan en klumpig skylt som säger "5 månader senare"...

 

9) När de sitter i vardagsrummet och Klara får sina tjorvar fixade, vad är det för blått ljus som faller på dem?

 

Det blekblå ljuset från teven. Får förtydliga antar jag...

 

10) Senare, när Anders kör bil och Klara sitter och pratar. är det tänkt att det ska vara ljud då? I så fall kanske du ska skriva i alla fall en kort dialog för Klara så man får en vettig bild av vad hon pratar om. Du behöver ju inte fortsätta den, men kanske använda "..." så att man förstår att hon fortsätter. Du skulle fortfarande kunna ha meningen "Klara pratar fortfarande..."

 

Jag tänker mig att Klara babblar på, man hör inte riktigt vad hon säger. Det viktiga i scenen är att hon är sorglös och sprudlande, pekar och pratar strunt.

Tänkte också att musik (typ melankoliskt piano) ska ligga över många av de dialoglösa scenerna, där annat ljud - prat, billjud, vadsomhelst - ska vara bakgrundsljud. Därför skrev jag inte ut någon exakt dialog.

 

Att man dessutom får tänka lite själv uppskattar jag. Är det så att Anders och Tina har en krasslig relation, och att det är Anders som gjort korten? Kanske är helt ute och cyklar, men i alla fall.

 

Krasslig relation? Javars, den är typ stendöd! Trodde det gick fram. ;)

Tänk dig slutscenen igen, sista klippet - att kameran zoomar in på Anders lyckliga leende. Gissa sedan utifrån kontexten vem som skickat korten...

Kul att du tycker att manuset utmanar lite. Det var tanken. Man ska lägga ihop ett och ett... och få sju! Moahahahaa... :)

 

Men det ser väldigt bra ut och tror nog att det skulle bli en spännande kortfilm, helt klart.

 

Tack. Jag är dock ingen filmare, utan sysslar bara med manus. Har inte kunnandet eller ambitionen att filma själv. Men om någon annan känner lust så vore det förstås skitskoj om det blev en film av det! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Jag läste manuset utan att se några andra kommentarer först och när jag ser vad du skrivit som dina ambitioner i din förra tråd så tycker jag att de stämde väl in på hur jag uppfattade historien.

 

Slutscenen blev en aha-upplevelse som förklarade dom tidigare lite (på ett positivt sätt) tvetydiga scenerna; det tysta promenerandet, Anders något förändrad blick när han nattat Klara och "såg Anders Tina och kunden. Kommer han säga nåt?".

 

Det enda skulle kunna vara att dom stillsamma scenerna skulle kunna resultera i en lite väl... stillsamm film. Jag gillar det dock skarpt. Inte så mycket till konstruktiv kritik här, men jag ville iaf säga att jag tyckte det fungerade bra.

 

Åh just det, en sak till... varma kläder = shorts? Det kan väl inte stämma? ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för kommentaren! Alltid trevligt.

 

Jo, jag ville skriva en stillsam historia. Ingen action, inga gräl. Bara grått och dött. Men det kanske är FÖR stillsamt?...

 

De "varma" kläderna?... Ja, jag tänkte fel. Två andra har också kommenterat det i denna tråd. Har självklart ändrat nu. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Aloha!

 

Mina tankar kring ditt manus:

 

Skulle gärna ha lite fler scener med hot mot Klara. Inte flera kort som skickas, något annat slags hot.

 

Vill gärna att mamman vill ringa till polisen och anmäla och att pappan övertalar henne på något kryptiskt sätt att det bara gör saken värre. Detta pga att det känns som att det fattas pikar.

 

Många scener är väldigt onödiga, de slöar ner historien. Inget fel med stillsamma scener, men du får gärna lägga in något lite speciellt i dom. Som t.ex någon ledtråd eller något ;)

 

Vill ha kraftigare reaktioner från mamman.

 

Och sen står jag liiiiite tveksam mot att mamman skulle stanna kvar i förhållandet enbart pga hoten mot Klara. Kanske du skulle kunna utveckla deras förhållande lite? Eller att du lägger till lite bakgrundshistoria på dom.

 

Nåja, detta var saker jag tänkte kunde bli bättre. I stort sett är det ett bra manus, som behöver slipas.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för förslagen, Nemo! Vi får se hur jag gör med manuset. Som sagt så gillar jag dess återhållsamma ton - det var nästan huvudvisionen av storyn, när den utmejslades i skallen. Men jag måste nog kanske klubba ner denna darling. Men som också sagts så ska jag nog lägga detta manus åt sidan ett tag, låta det mogna lite. Det är förstås toppen att i framtiden ha denna tråd att gå till då jag plockar upp det igen. Många handfasta tips att ta fasta på, eller strunta i. :)

 

Nuförtiden ligger jag allmänt ganska lågt med manusskrivandet. Jobbet sliter, och lägenhetsrenovering drar snudd på resten av ambitionskapitalet. Men man funderar väl ständigt på nya och nygamla manusupplägg. Vi får se vad som hamras ner på tangentbordet i framtiden. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...