Gå till innehåll

Vilken mikrofon andvänder dom stora filmerna? Andvänder dom super riktad mikrofon?

Recommended Posts

Gäst bollyn
Postad

Vilken slaks mikrofon andvänder dom stora filmerna som Harry Potter, Sagan Om Ringen och Pirates Of The Carabbian?;)

Andvänder dom en super riktad mikrofon? För att inde få med något av bakrundens ljud för att sedan lägga på eget eller?;)

Postad

Misstänker att sånt som spelas in i studio, framför greenscreen etc kan användas mer eller mindre rakt av. Locationfilmade saker måste nog spelas in igen. ADR kallas det väl.

Postad

ADR måste vara en ganska tidsödande process? Tänk hur många omtagningar det ska bli innan repliken låter rätt, har rätt styrka och är perfekt synkad till läpprörelserna.

Gäst bollyn
Postad

Jag menar vilken mikrofon dom har på en mikbom som inte syns i bild?

Som ska ta upp ljud från skådespelarna?

Postad

De tar givetvis ljud på plats men på störrre amerikanska filmer så är planen att eftersynka väldigt mycket. Tror att 95-98% av sagan om ringen är eftersynkad typ. Och visst det tar tid, krävs duktiga skådespelare och bra ljudtekniker. Men du slipper ju bakgrundsljud :) Sen tycker jag själv att oftast går inget upp mot verkligheten, men ibland vill man kanske ha en annan betoning eller karaktär på rösten och då kan man tjäna på att eftersynka. Sen kan du givetvis skruva endel i datorn också, jag eftersynkade en kille som inte lyckades säga repliken så fort som han sa den i filmen, då blev det sluddrigt (det var av den anledningen vi eftersynka för det var för sluddrigt). Det slutade med att jag sa till honom att försöka ha samma betoningar men var tydligare och långsammare, sen drog jag helt sonika upp tempot i datorn och det funkade väldigt bra. Det finns även pluggar som "jämför" orginalrepliken med den eftersynkade och förlänger och förkortar de ställen på den nya repliken så att den stämmer överens med den gamla, ibland funkar det bättre med dessa pluggar och ibland sämre. Vocalign heter det jag vet om.

En av de svåraste sakerna kan dock vara att få repliken att låta som att den verkligen kommer från rätt "rum", kanske inte om det är stor akustik och man kan fläska på mycket reverb, är svårare om det är utomhus. Ibland eftersynkar man mer än vad man behöver just för att få jämnhet i dialogen och att replikerna på en skådespelare inte ska skilja sig i en scen. Att använda samma mikar och mikförstärkare när man gör eftersynken som man hade vid inspelning kan vara ett steg i rätt riktning för att få den att smälta in bättre. Är man duktig tekniker går det givetvis att skruva till det mesta så det passar, men tar ju alltid tid som skulle kunna lagts på annat.

Mikarna som används behöver inte vara superriktade just för att få bort så mycket bakgrundsljud som möjligt, även om många säkerligen är det. Man tar upp ljud på plats ibland just för att ha något att eftersynka på, men givetvis också för att kunna använda om det inte är alltför mycket störljud omkring. Men är det ett stort krig + några regnmaskiner så funkar ju ofta inte synkljudet, av förklarliga skäl :)

En standard mik som används i de flesta filmer här i sverige och norden som jag vet är sennheiser mkh-50. Den är ganska liten och riktad. Vet inte riktigt vad för grejer som gäller i amerika. Däremot vet jag att de ofta kör med coopermixers. Det finns 2 eller 3 cooper här i sverige varav ljud & bildmedia i sthlm har en. 8 kanalarn ligger på 130 lakan ungefär. Och nu snackar vi något av de bästa mixers (med preampar) man kan ha ute på fältet, sen låter det därefter också.

Återförsäljare för cooper sound är polteknik här i sverige. Där kan man dreggla över ganska mycket andra sköna prylar också :)

http://www.polteknik.se/

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...