Fisheye Posted May 20, 2007 Posted May 20, 2007 Tjena behöver verkligen hjälp med kameran. Var ute och filma mitt i allt står det PUSH THE RESET SWITCH Då gjorde jag det. Då verkade den funka att filma med. Men nu när jag ska kolla filmerna i kameran blir de svarta ränder i filmen. Någon som vet vad det är? EDIT Nu försvann dom svarta ränderna plötsligt. Kan det vara något med det nya bandet? För det var då jag började. Vad bör man göra åt saken nu? 0 Quote
Java ex Machina Posted May 20, 2007 Posted May 20, 2007 Jag flyttar den här så får du säkert svar snabbare. 0 Quote
antonjansson Posted May 20, 2007 Posted May 20, 2007 är det en canon du har? dom brukar villja göra så ibland, kan vara så att bandet/kameran är smutsigt, kör ett rengörningsband i kameran och sen byt band 0 Quote
Fisheye Posted May 20, 2007 Author Posted May 20, 2007 är det en canon du har? dom brukar villja göra så ibland, kan vara så att bandet/kameran är smutsigt, kör ett rengörningsband i kameran och sen byt band Är en panasonic jag har. Är det värt att slänga det nya bandet och köra på med dom gammla så länge det funkar? 0 Quote
antonjansson Posted May 20, 2007 Posted May 20, 2007 Är en panasonic jag har. Är det värt att slänga det nya bandet och köra på med dom gammla så länge det funkar? alltså...jag tror inte det är något fel på kameran. om det inte är ränder konstant. men köp ett rengörnings band och rulla igenom det, och ett band kostar ju endast 50kr så jag skulle säga att det skulle vara värt det,men du kan ju prova att filma igen och se om det fortfarande blir ränder. på min canon blir det så om den är kall eller fuktig, men det blir normalt sen när den stått inne i rumstempratur några timmar, alltså när den blir torr och varm 0 Quote
Team_fagott Posted May 20, 2007 Posted May 20, 2007 Rulla INTE igenom hela bandet! Kör bara några sekunder (läs instruktionerna på rengöringsbandet) 0 Quote
Fisheye Posted May 20, 2007 Author Posted May 20, 2007 alltså...jag tror inte det är något fel på kameran. om det inte är ränder konstant. men köp ett rengörnings band och rulla igenom det, och ett band kostar ju endast 50kr så jag skulle säga att det skulle vara värt det,men du kan ju prova att filma igen och se om det fortfarande blir ränder. på min canon blir det så om den är kall eller fuktig, men det blir normalt sen när den stått inne i rumstempratur några timmar, alltså när den blir torr och varm Okey. Nejdå ränderna försvann efter ett tag, och har inte kommit tillbaka. Men nu funkar de prima. Så jag undrar om jag ska vänta tills jag fixat ett rengörins band innan jag börjar filma igen. För om jag börjar filma igen finns riksen då att mina band blir förstörda? 0 Quote
antonjansson Posted May 20, 2007 Posted May 20, 2007 Okey. Nejdå ränderna försvann efter ett tag, och har inte kommit tillbaka. Men nu funkar de prima. Så jag undrar om jag ska vänta tills jag fixat ett rengörins band innan jag börjar filma igen. För om jag börjar filma igen finns riksen då att mina band blir förstörda? det tror jag inte, nog bara att filma på, fast vill du vara 99% säker (100 blir svårt) så ska du ju såklart vänta, men chansen att det blir konstigt igen är liten. jag menar, är det så viktigt material att världen istort sett går under? VÄNTA! och jaaa, läs hur länge du ska rulla igenom banden. 0 Quote
Max_H Posted May 20, 2007 Posted May 20, 2007 Rengöringsband = slipmedel. Kör ca 10 sek och kolla om problemet är borta. Om inte, kör 10 sek till. Fortfarande problem = Doktorn. /Max 0 Quote
Recommended Posts