audition Postad 18 maj 2007 Postad 18 maj 2007 När alla pratar om att välja att filma i ex. 50i eller 50p undrar jag en sak. Jag filmar med en Panasonic NV-MX300EG och har inte hittat några sådana inställningsmöjligheter (långt ord). Jag kan inställningsmenyerna utan och innan och har läst manualen noggrant men hittar inga sådana inställningar. Min fråga är om dessa inställningar bara finns på vissa kameror? 0 Citera
henrikp Postad 19 maj 2007 Postad 19 maj 2007 Stämmer bra, alla kameror har inte progressivt inspelningsläge. 0 Citera
audition Postad 20 maj 2007 Författare Postad 20 maj 2007 Jo, alltså på min kamera finns det progressivt inspelningsläge ELLER "Frameläge" att välja mellan. Är då Frameläget det som även kallas Interlace kanske? 0 Citera
Pehrbau Postad 20 maj 2007 Postad 20 maj 2007 Frame läge betyder interlaced. Det går två frame på en bild. Frame 1 innehåller udda linjer och frame 2 jämna. Detta är en rest sedan TVns tidiga barndom och med tiden kommer allt vara progressivt dvs hela bilden filmas på en gång. Progressiv teknik innebär också högre krav på elektroniken. 0 Citera
audition Postad 20 maj 2007 Författare Postad 20 maj 2007 Aha, det är så det funkar. Jag filmar allt i Frameläget eftersom den ger mera filmkänsla. Det kanske är tokigt. Om man skulle filma i progressivt läge. Går det då att fixa "filmkänslan" i ppro 2.0 som jag redigerar i? 0 Citera
StenR Postad 20 maj 2007 Postad 20 maj 2007 Jag tror att FRAME mode betyder Progressive Scan på MX300. 0 Citera
Pehrbau Postad 21 maj 2007 Postad 21 maj 2007 StenR, Är det verkligen möjligt? Låter otroligt! 0 Citera
audition Postad 21 maj 2007 Författare Postad 21 maj 2007 Nej, så är det inte. På Panasonic MX300 har man att välja mellan Progressiv- ELLER Frame-läge. Väljer man Frame blir Progressiv filmning automatiskt "urkopplat". 0 Citera
henrikp Postad 21 maj 2007 Postad 21 maj 2007 Men t.ex. Canon XL1 (iofs lite "out of date") har ett Frame movie mode som innebär "capturing a full image with every scan". Och det är så jag skulle tolka namnet på funktionen. Det borde väl innebära att det inte är interlaced? 0 Citera
audition Postad 21 maj 2007 Författare Postad 21 maj 2007 Ja, det ligger nånting i det. Så här står det i manualen: "Vid inspelning i Frameläget tas 25 stillbilder per sekund och ger naturliga stillbilder med hög kvalitet, även om scenerna innefattar mycket rörelse" Det säger inget om det är Interlace eller Progressiv, men som jag sa tidigare att om jag väljer Pogressiv inspelning blir Frame ej valbart - Det alternativet försvinner helt enkelt om ni förstår vad jag menar. Det är väl så att Frameläget varken är Interlace eller Prog. utan att kameran helt enkelt tar bilder, alltså foton och lägger de på bandet som högupplösta bildserier á 25 per sek. Jag filmar alltid i det läget och det ger bra filmkänsla och fina bilder om jag vill plocka ut ett foto eller "frysa" i filmen. 0 Citera
henrikp Postad 21 maj 2007 Postad 21 maj 2007 Ok! Det blir alltså en annan känsla än om du använder progressivt läge? 0 Citera
ChrisSFP Postad 21 maj 2007 Postad 21 maj 2007 Glöm inte att interlace -> progressive går att göra i post väldigt enkelt och då slipper du också ta i de problem som kan uppstå om du filmar direkt i progressive som tex eftersläpningar 0 Citera
audition Postad 21 maj 2007 Författare Postad 21 maj 2007 Jag vet inte om jag hänger med där. Post? Eftersläpningar i progressiv? 0 Citera
Dark_tree Postad 25 maj 2007 Postad 25 maj 2007 hej nu när alla snackar om progressive och interlace..kn ni ge mg en förklaring ? hur de verkligne är? 0 Citera
henrikp Postad 25 maj 2007 Postad 25 maj 2007 Att köra progressivt i post ger inte alls samma effekt som i inspelningsläget. 0 Citera
henrikp Postad 25 maj 2007 Postad 25 maj 2007 hej nu när alla snackar om progressive och interlace..kn ni ge mg en förklaring ? hur de verkligne är? Här finns en bra förklaring: http://sv.wikipedia.org/wiki/Progressive_scan 0 Citera
video_sync Postad 4 juni 2007 Postad 4 juni 2007 Frame Mode är Canons svar på progressiv filmning, Frame Mode är betydligt sämre än Progressivt då bilden fångas på ett helt annat sätt. Sen kommer då en följdfråga på det här, som många oroar sig över. Vill man då ha materialet i progressivt från grunden för att få ett större omfång av bilden så skall man filma i FRAME mode med sin Canon kamera, trots att det är bevisat sämre än progressivt. Chris@SFP sade att man kan göra interlaced->progressivt i post, vilket stämmer men då antar jag att han menar en De-Interlacing process på materialet, vilket också är dåligt då man förlorar "halva" bilden såvidare du inte har en väldigt bra De-Interlacing motor ( Canopus / Cinemacraft etc. ) FRAME läger sig som Progressiv data i DV strömen. Min slutsats är: FRAME Mode framför en De-Interlacing process. Av erfarenhet av Canons kameror har jag personligen inte märkt något dåligt med FRAME, även när jag filmat och redigerat multicam då FRAME och Progressivt material varit blandat. 0 Citera
High1ander Postad 5 juni 2007 Postad 5 juni 2007 Som påpekat så är Frame inte "progressiv", men det är inte riktigt "interlaced" heller. Det är helt enkelt ett sätt att försöka få det se "progressiv". Det finns fullt med kameror som säger de filmar i Progressive, fast det enda som händer är sketen pulldown o tjafs. 0 Citera
ronnylov Postad 20 juni 2007 Postad 20 juni 2007 50P är ovanligt på videokameror, det skulle innebära 50 progressiva bilder per sekund men det finns HD-kameror som klarar 50P i upplösningen 1280x720. En del kameror kan ge 25P dock eller 50i som är det vanligaste. Frame betyder helt enkelt bildruta. Man brukar prata om field när det gäller interlace-formatet. Varje bild består av två stycken field (ja det blir lite svengelska här). Tv-apparaten ritar upp varannan linje först det ena fältetet och sedan det andra. Det är jättebra beskrivet här: http://neuron2.net/LVG/interlacing.html 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.