DJ_BMC Posted May 20, 2004 Share Posted May 20, 2004 hej allihop Jag har en fråga som tänkt på länge nu vad menar ni med maskning är det så att ni tar bort delar av bilden eller?? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anstalter Posted May 20, 2004 Share Posted May 20, 2004 Jepp, T ex...Du ska göra en clone av dig själv så filmar du dig på två olika ställen i bilden, sen delar man bilden med hjälp av maskning så det ser ut som du står bredvid dig själv. Bara ett enkelt exempel, man kan göra mer anvancerade saker också. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DJ_BMC Posted May 20, 2004 Author Share Posted May 20, 2004 Som till exempel?? altså jag har läst mycket om att man kan ta bort mycketsom stolar som ligger mitt i bilden och annat men i så fall ska jag filma 2 ggr och kameran får inte röra på sig eller hur?? Tack på förhand 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lukas Posted May 20, 2004 Share Posted May 20, 2004 Det stämmer, du kan inte röra kameran för då kommer inte andra saker att vara på samma ställe i bilden. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
woxaz Posted January 29, 2005 Share Posted January 29, 2005 Man kan visst röra kameran. Fast då måste båda klippen röra sig exakt samtidigt ;) men då behöver man lite dyrare grejor :p 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr.waga Posted January 30, 2005 Share Posted January 30, 2005 Vad är det för "dyrare grejjer" man behöver? Handlar det inte bara om att kunna filma samma "bana" exakt lika dant? (dvs man skippar handkameran.. :-) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
woxaz Posted January 30, 2005 Share Posted January 30, 2005 Det jag menar är att man behöver en slags motordriven dolly som går i exakt samma bana på ett spår ;) men det går ju om om är är onaturligt stadig i handen och har bra minne :P 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ash Posted February 4, 2005 Share Posted February 4, 2005 [citat=woxaz]Det jag menar är att man behöver en slags motordriven dolly som går i exakt samma bana på ett spår ;) men det går ju om om är är onaturligt stadig i handen och har bra minne :P[/citat] motion control kallas det väl? det går utan om man rör kameran i exakt samma bana med exakt samma hastighet. vilket är väldigt svårt 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
woxaz Posted February 4, 2005 Share Posted February 4, 2005 [citat=ash][citat=woxaz]Det jag menar är att man behöver en slags motordriven dolly som går i exakt samma bana på ett spår ;) men det går ju om om är är onaturligt stadig i handen och har bra minne :P[/citat] motion control kallas det väl? det går utan om man rör kameran i exakt samma bana med exakt samma hastighet. vilket är väldigt svårt[/citat] Ja det tror jag att det heter... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts