Gå till innehåll

Ta material från en dator till annan?


pld

Recommended Posts

Hej!

 

Ska i framtiden få min systers rum som jag tänkt använda som redigeringsrum. Ska då köpa en ny dator för detta och använda min gammla dator för att ex. lägga upp filmer på internet m.m.

 

Vi kan kalla min gammla dator för "dator 1" och den nya för "dator 2"

 

Som sagt ska jag använda "dator 2" (som inte kommer ha internet) för videoredigering och "dator 1" ska användas för att lägga upp filmerna på internet.

 

Min fråga är då hur man ska få det färdiga materialet från "dator 2" till "dator 1"?

 

Jag vet att man kan bränna materialet på skivor eller lägga det på extern hårddisk men det känns krångligt eftersom datorerna antagligen inte kommer vara i samma rum.

 

Jag tänkte då skaffa en Raid som är kopplad till båda datorerna och jag lägger då det material som ska upp på nätet på Raiden och kan då öppna materialet från båda datorerna. Är detta något som kan fungera?

 

/Jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

Har du ingen bredbandsrouter? Då sitter ju båda datorerna på ett nät. Är det windows XP?

 

Konfigurera båda datorerna i samma Arbetsgrupp, sätt unika datornamn. (Högerklicka "Min dator", välj egenskaper, fliken "Datornamn", Ändra) Arbetsgruppen kan vara tex "Hemmanet". Datornamn kan vara dator1 och dator2.

 

Gör på båda datorerna:

Gå till Kontrollpanelen, växla till klassiskt läge, välj "Nätverksanslutningar", Högerklicka "Anlutning till lokalt nätverk" (om du använder sladdar för nätet) och välj egenskaper. Kontrollera att du har "File and Printer Sharing för Microsoft networks" installerat. Om inte, installera det genom att trycka på "installera"-knappen och följ skärmens anvisningar. Klicka OK.

 

I kontrollpanelen, öppna Windows brandvägg. Välj fliken "undantag" och kryssa i "Fil och skrivardelning". Klicka OK. Har du annan brandvägg tex inbyggd i antivirusprogramen får du läsa i manualen hur man gör.

 

På dator1, dra projektet till "Delade dokument". På dator2, gå till Mina Nätverksplatser. Kolla till vänster efter "Visa datorer i arbetsgruppen", klicka på den dator1 där du har ditt projekt. Du skall se en folder "Documents". Där finns ditt projekt. Eventuellt behöver du logga in för att se dem. Då skriver du "Dator1\namn" som användarnamn och ditt lösenord, det vill säga den login du har på dator ett.

 

Vill du inte dra omkring projekten, kan du högerklicka och dela ut hela projektet där den ligger.

Länk till kommentar
Share on other sites

Fast, pld (eller Jesper kan man ju skriva om man läser lite mer noggrant), kör inte du Avid? Då är det värre för Avid är tjurig som f-n när det gäller nätverk och delning (Avid stänger delvis med flit av vissa nätverksfunktioner för att man ska behöva köpa deras Avid Unity server). Men att bara skicka ut filer på nätet är inga problem.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för alla svaren!

 

Så min idé med en Raid kopplad till två datorer fungerar inte?

 

Ska man köpa en liten server eller något liknande den här:

http://www.freecom.com/ecproduct_detail.asp?ID=2348&CatID=8020&sCatID=

isället?

 

Roger; Jag har för mig att jag har hört att man inte ska ha internet på datorer som man redigerar på eftersom det saktar ner datorn och att man får en massa skit på datorn genom internet. Därför vill jag helst inte ha internet på Dator2.

 

Gorse; Jo, jag har en bredbandsrouter som är kopplad till mina föräldras dator men vill inte ha internet på dator2.

 

Max-h; Japp, jag sitter med Avid och har ingen lust att köpa en dyr Avid Unity server.

 

/Jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

Peppar, peppar... men jag har ALDRIG haft virus i min redigering.

 

Raid till två datorer går om du har en server (här kan säkert Gorse tjänstgöra) jag är inge vidare på nätverk. Men problemet är att Avid inte kommer att se den eftersom Avid har spärrat den funktionen. Enklast blir nog en intern raid i den nya burken med ett nätverk eller en exern "transportdisk" (som iofs också kan vara en raid). Du kan också ha en nätverksdisk som "överföringsdisk" men den är långsam och kan inte heller ses av Avid.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Du kan blocka dator 2 från internet i routern, men ändå ha nätverk mellan datorerna. Fast, om sitter bakom en router blir det ungefär som en brandvägg så för den skull sitter du säkert. Däremot kanske man får vara lite försiktig vad man klickar på ute på internet så man ofrivilligt inte intstallerar nått man inte ville ha. Internet i sig sackar inte datorn ett enda dugg.

 

Jag fattar inte riktigt vad ni menar med raid. För mig är raid när man i en dator antingen speglar två diskar(så om en går sönder så funkar det fortfarande), eller skarvar ihop flera diskar till en volym (för att få riktigt stora diskar som är snabba), eller när man skarvar ihop flera diskar till en volym men sparar innehållet flera ggr så att om en disk pajar så finns datat på de andra diskarna i reserv. Om jag skall uttrycka mig i icke-teknik-mumbo-jumbo. Eller menar ni helt enkelt en utdelad volym på lokala nätet?

 

Jag är inte heller riktigt på det klara med vad ni menar med nätverksfunktioner i avid och hur de är "spärrade" eller inte. Om man har en delad mapp på dator ett, och man på dator 2 gör "anslut nätverksenhet" så kommer den anslutna enheten dyka upp som en bokstav på dator 2. Jag har svårt att tro att ett program utan vidare skulle kunna se skillnad på den bokstaven och en lokal hårddisk. Enda begränsningen jag kan se är att på en vanlig XP är det begränsat hur många som samtidigt kan komma åt de utdelade mapparna. Jag begriper inte varför man skall ha en server om man bara har två datorer. Det är ingen som helst skillnad på server eller vanlig dator rent nätverksmässigt för fildelning (förutom att för server kan man ansluta hundratals samtidigt). Nätverk är ju nått datorer har varit bra på de senaste 10 åren.

 

På företag brukar man ofta ha det så att man har en servervoym monterad som nätverksenhet och alla man jobbar med sparar man i denna enhet, aldrig på C: Jag har aldrig stött på ett program som inte klara detta.

Denna kan man centralt backa upp regelbundet.

 

Gör du som mitt förslag i mitt förra inlägg och ansluter som jag föreslår i detta inlägg skulle det överaska mig mycket om det inte fungerar (om du konfiguerar rätt och kommer överens med brandväggsreglerna), och det utan att du behöver betala en spänn. Som bonus kan ni använda samma metod för att dela skrivare, musik och dokument (utan USB-minnen) med hela familjen.

 

Däremot, är diskprestanda en kritisk punkt så får man ändå kopiera arbetskopior till lokal disk i alla fall då nätet inte gör riktigt 100 Mb/s även om det står så på routern. Det gäller även disken du pekat på på nätet. Men spela upp film och musik är inga som helst problem över nätverksdiskar.

 

Edit: Jag glömde skriva hur man ansluter enheter: Öppna "Min dator", gå till verktyg, välj "anslut nätverksenhet". Välj vilken bokstav som önskas (program vill gärna ha samma bokstav som förra gången). I rutan under skriver man (utan citattecken) "\\dator1\delad_mapp" och tryck Finish. Tada, och nätverksmappen dyker upp som bokstaven du valt, ungeför på samma sätt som när man sätter i ett USB-minne.

Högerklickar du på enheten finns "koppla ifrån" när du ledsnat.

Länk till kommentar
Share on other sites

Är osäker på hur Avid gjort men av erfarenhet vet jag att du i endast kan välja "diskar fysiskt monterade i burken" om du inte kör deras serverlösning (om dom inte ändrat sig det senaste halvåret).

 

Edit: Det kan ev fungera med nätverksdiskar numera men det är en klart större risk för korrupta mediadatabaser om du ex kör Avid på bägge burkarna. Även om du inte kör dom samtidigt (vilket ju inte går pga donglen). Du skulle ju ex. kunna ha en burk, som via QT reference filer, renderar ngt i After Effects på den ena datorn samtidigt som du klipper på den andra. Då måste bägge datorerna ev. använda samma media och det gillar inte Avid då den är beroende av sin OMFI-databas som då ev uppdateras av två datorer samtidigt. Men det kan gå om bägge datorerna har "fulla" rättigheter för läs/skriv och helst inte kör XP home.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Som jag sa, jag vet inte hur avid fungerar. Det är mycket möjligt att programmet frågar datorn hur diskarna ser ut och vägrar exekvera. Det är inte tekniskt omöjligt.

 

Att det skulle bli korrupt om man kör samtidigt vet jag inte nått om heller. Om man skriver över varandras data kan det naturligtvis bli fel och det händer ju till och med Word/Excel om man lyckas öppna samma fil samtidigt. Men jag fick för mig att Jesper ville ha åtkomst till projektet från dator2 när de ligger på dator ett? Utan att behöva bränna på cd och bära datat till den andra datorn. Dock brukar de flesta vettiga program veta om en fil är öppen eller inte. Gör inte avid det? Sen är frågan om tid är kritiskt för avid? I så fall kanske man skall kopiera projektet lokalt i alla fall? (Nu spekulerar jag i ett program jag aldrig använt) De flesta program jag normalt använder är tid inte kritiskt mer än om man inte har tid att vänta, tex mycket beräkningar.

Jag förutsätter förståss att man har fulla rättigheter bland filerna för att kunna köra. XP home spelar ingen roll. Det är samma som XP pro. Däremot kan man stänga av förenklad fildelning (under verktyg, vyer) och det blir mycket enklare att fatta hur det fungerar.

 

Men som sagt, mina "goda råd" gäller datorer och program i största allmänhet, inte avid som jag aldrig använt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Just förenklad fildelning ska stängas av - det stämmer. Men det är tyvärr många som (av okänd anledning) ändå får trubbel med XP Home. Bra att veta - tack Gorse. Jag är synnerligen lågutbildad i ämnet nätverk (blir snarare nät-värk hos mig...).

 

Problemet med Avid är att dom har en mediadatabas-fil som ständigt uppdateras om var filer ligger, vilka projekt dom används i, vilket filformat det är och så vidare. Och dessutom finns en projektfil och en sequencefil som, i nämnd ordning, talar om vilka klipp som importerats och hur dom ligger i sekvensen. Detta till skillnad från PPro, Vegas mfl som hela tiden jobbar med projekt och lösa mediafiler (dvs filmklipp). Om Avid-dator 1 grejar med projektet och man sedan öppnar samma projekt i Avid-dator 2 så kan 2:an ev, ändra i en del av mediadatabas-filerna så Avid 1 sedan får spader. Hela lösningen med mediadatabas-filer är givetvis bra på så sätt att Avid sällan får problem med saknade filer eftersom allt lagras i mappen OMFI-media files, men det ger också problem om man manuellt vill flytta ett (1) projekt till en annan dator eftersom filerna hamnar huller om buller i en enda mapp. Det finns en kanadensare som skrivit ett gratisprogram för just detta ändamål.

 

(Det är också anledningen till Avids Unity system där dom kan garantera att olika användare ska kunna "nå" samma media utan problem. Snackade med en Avid-kille som nämnde att dom testat ett system för BBC i england där dom kört trehundra olika användare SAMTIDIGT mot samma mediafiler utan dropped frames under playback...)

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Vid fildelning kan det vara bra att tillfälligt stänga av brandväggen i felsökningssyfte om man inte får fildelningen att funka. Brandväggar är som regel bra, men om man inte har örnkoll är det ofta brandväggens konfigurering som hindrar de flesta äventyr med datorn. Vilket ifs är avsikten med brandväggen. Förutom den, är det nog mest rättigheterna på sharet, på filerna och konton som kan krångla till det. Om man har autoinloggning på XP (vilket är rätt vanligt) kan det vara lite svårt att veta vad man egentligen har för kontonamn och lösenord. Man kan också enabla gästkontot om man vill, men då skall man ha lite koll på sina utdelningar eftersom det ger den access man delar ut, dvs har man everyone satt till full controll så blir det det. Det är inte lättare på XP-pro.

 

Din beskrivning av Avid låter som att det är precis lika jobbigt att köra projekt på en USB-disk? (Om man bortser från samtidig använding).

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej och tack för alla svaren!

 

Jag hade tänkt använda "dator 1" för bildbehandling och webbdesign och då ha program som:

Encore (eller annat DVD-program)

och

Adobe Web Premium som innehåller:

Dreamweaver CS3

Flash CS3 Professional

Photoshop CS3 Extended

Illustrator CS3

Fireworks CS3

Acrobat 8 Professional

Contribute CS3.

 

"Dator 2" ska jag använda som redigeringsdator och ha program som:

Avid, After Effects och något musikprogram som magix, cubase eller pro tools.

 

Min dator som jag har nu, kommer bli "dator 1", har trådlöst internet från en bredbandsrouter som är på undervåningen som är kopplad till mina föräldrars dator.

Om man nu då skaffar trådlöst internet även till "dator 2" ska man då sedan koppla "dator 2", som jag kommer köpa senare, till den bredbandsrouter som "dator 1" är kopplad med?

 

Om jag nu har kopplat internet till "dator 2" kan jag då änvända en typ av denna:

http://www.siba.se/index.aspx?identifier=SE87480

eller

http://www.siba.se/index.aspx?identifier=SEPDL10

för att ta material från "dator 1" till "dator 2" och tvärtom.

 

Detta känns som en sak man inte frågar någon på Siba så jag är verkligen jätte tacksam för eran hjälp och att ni orkar svara.

 

/Jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, du kopplar din dator två på samma sätt som dator ett, till samma router. Tänk dock på att med trådlöst internet behöver du vara ännu mer noga med att inte obehöriga kommer åt dina datorer då uppkopplingen sker i luften. Det är inga problem för din granne att koppla upp sig till din router på samma sätt som du gör det. Läs manualen och använd krypteringarna som finns. Nästa grej är att det är sämre nätverksprestanda via trådlöst än via kabel. Med trådlöst delar alla datorer på samma nätverksprestanta medan kabel ger varje dator sin egen prestanda som i sig är mycket högre. På kabel har du 100 Mb/s medan standard på trådlöst är runt 11 Mb/s (delad). Nu finns icke-standarder som ger upp till 54 Mb/s med då måste man ha nätverkskort av samma typ som routern rekomenderar.

 

Det kommer säkert att fungera utmärkt med en nätverks-HD. Tänkt dig att min beskrivning stämmer, men att du har tre datorer istället och din dator 1 och dator 2 kopplar upp sig till dator 3(din nya HD). Men behöver du den HD? Har du ont om disk? Du kan accessa varandras hårddiskar lika bra som en nätverkshårddisk. Dock kan det ifs vara kul att låta familjen ha sina foton och musik på samma disk. Då kan finansieringen motiveras.

 

Jag skulle börja med att koppla ihop datorer och komma åt varandras hårddiskar och sen, är det lätt att lägga till en nätverkshårddisk. Och då kommer du lätt som en plätt fatta hur det skall hänga ihop.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du kan använda dom (nätverkslagringslådorna) för "mellanlagring" men såvitt jag vet är det inte en chans i världen att klippa från en sån. Har aldrig testat men en polare på jobbet som har en får ganska värdelösa värden för läs/skriv och inte i närheten av vad som krävs för redigering (han har den enbart för musik och långfilmslagring).

 

Mitt tips blir: Redigera i redigeringsburken, exportera mediafiler klara för nätet och kopiera dom via nätverk eller extern disk till webburken. Möjligen ngt jobbigare men klart tillförlitligare.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Max, bra du hade redigering i huvudet, för jag hade enbart nätverkstekniska saker i mitt. För word och excel går det naturligtvis att spara direkt i nätverksenheten. Men redigering direkt mot nätverksenheten blir säkert ingen höjdare, särskillt inte över trådlöst. Men som lagringsarea ser jag inga problem förutom att om det är mycket data i redigeringsprogramen, så kommer det bli även att ta välldigt lång tid att kopiera omrkring arbetskopiorna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu ska jag lägga till lite till diskussionen och kanske göra den yttligare lite obegriplig.

 

Först angånde trådlösa nätvek. Dessa ickestandarder som ska klara upp till 54 Mbit/s är inte längre ickestandarder utan kallas 802.11g och är så gott som standard. Det finns också vissa inofficiella protokoll som kräver hårdvara från samma tillverkare som klarar 108 Mbit/s. Men faktum är att det är inte det som är på tråden för tillfället, det som kommer är 802.11n som har teoretisk hastighet på ca 270 Mbit/s, det säljs idag routrar för detta och det finns nätverkskort, de är dock lite dyrare.

 

Även fast dessa vackra teoretiska hastigheter låter bra, så är det inte alls den prestanda du får ut i praktiken om du inte befinner dig i optimal störningsfri miljö. Att överföra videofiler brukar inte vara speciellt skojigt! Det går sakta.

 

Vad beträffar säkerheten så handlar det om att väga behoven mot prestandaförlusterna. Det finns olika krypteringar som gör att det går olika snabbt och som är olika säkra. I det stora hela så handlar det om WEP, WPA och WPA2. WEP behöver man egentligen inte bry sig om, de som vill knäcker de på några minuter eller till och med sekunder på grund av en allvarlig designmiss i systemet. WPA anses som relativt säkert men använder inte den starkaste krypteringsalgoritmen men är dock inte speciellt negativ för din prestanda. För att väga upp mot den inte så starka krypteringen så måste man använda en stark passphrase. I allmänhet rekommenderas en genererad kod på minst 10-15 tecken för att undvika s.k. bruteforce-attacker. WPA2 är en utveckling av WPA och använder den av NSA rekomenderade algoritmen AES, detta är gör det hela säkrare men är lite av för mycket för hemanvändaren som inte sitter inne på speciellt mycket information.

Sammanfattning:

WEP:meningslös, vill man ha hobbysäkerhet så lås klienterna till deras MAC-adress istället så slipper prestanda förluster.

WPA:Den gode medelvägen om användning av starkt lösenord.

WPA2:Det säkraste men också segaste.

 

För att nu lämna diverse saker om trådlösa nätverk så skulle jag vilja komma med ett förslag. Om dina två datorer är ganska nära varandra så skulle det vara bra prestanda mässigt om du skaffade dig två nätverkskort som klarar 1Gbit/s (dessa är inte speciellt dyra) och sedan en korsad kabel (patch cable) och kopplade ihop datorerna direkt. Grym prestanda ingen direkt kontakt till internet (Inte för att det drar ned prestanden som föregående författare redan skrivit). Alltså ingen router som segar ned. Det som kan vara krångligt är dock konfigurationen, men med lite tålamod så ska det nog gå bra.

 

Hoppas att informationen hjälpte och den i alla fall var lite begriplig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tackar för all information!

 

Jag tror att jag skippar nätverk och kör på att köpa en hårddisk som används till att ta materialet mellan datorerna.

 

Fan va lat man är!

 

/Jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu är det faktiskt inte så krångligt som det låter. Jag kanske skrev lite för mycket information utan att vara speciellt selektiv. Lite kortare och bättre:

 

Köp ett gigabitnätverkskort till om du inte redan har det, på den nya är det väldigt troligt att det ingår.

 

Köp en korsad kabel.

 

Öppna inställningarna för nätverket och ställ in en statisk ip-adress på bägge datorerna för det nätverkskortet.

 

Se upp så att du inte har en brandvägg som hindrar trafiken, isf öppna upp den porten.

 

Gör en delad mapp i datorn där du vill att filerna ska ligga.

 

Gör en länk på skrivbordet på den andra datorn t.ex: \\10.0.0.2\mappen

 

Voilà!

 

Återkom om några problem uppstår.

 

Att ha ett nätverk blir i längden mycket trevligare än att flytta en hårddisk fram och tillbaka, även fast det blir lite mer i början.

Länk till kommentar
Share on other sites

Man behöver inte sätta upp statiska adresser i XP. Om XP inte hittar någon DHCP så hittar den på en egen privat nätverksadress. Det funkar alltså med automatiska inställningar. Mina tidigare anvisningar gäller även för Jepsers förslag om korsad kabel.

Länk till kommentar
Share on other sites

Man kanske ska köra med nätverksanslutning ändå, verkar skönare/roligare än att springa runt med en extern hårddisk.

 

-Ska båda datorerna ha gigabit nätverkskort?

 

-Om man nu då kör med nätverk mellan datorerna sparas det material man tar från dator2 till dator1, och tvärtom, på någon speciell hårddisk? Behövs det en extra disk som detta material sparas på?

 

-Ska en korsad kabel sitta mellan datorerna? Kan ju bli problem eftersom datorerna är i olika rum, visserligen ligger dem brevid varandra.

 

-Kan ex. grannen komma åt mitt material enkelt om dem också har trådlöst internet?

 

/Jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du menar med korsad kabel;

 

1. ja. Kör du via routern behöver du inget Gb-kort alls, eftersom det långsammaste kortet bestämmer toppfarten.

 

2. Nej, se mina tidigare inlägg. Det är de normala hårddiskarna där du själv väljer platsen.

 

3. Ja. Kanske du kan dra kabeln genom dörren? Bor du i hus, kanske föräldrarna kan hjälpa till? Ofta kan man dra kabeln mellan dörrkarm och vägg, under karmfodret. Man lossar karmfodret, sticker in kabeln i springan. Är springan för smal är det här man borra upp större hål utan att det kommer att synas. Sen holkar ur fodret lite eller gör ett hål och återmonterar fodret och genomföringen kommer inte att synas.

 

(karm är den "ram" som dörren sitter i. Det är ofta en springa mellan väggen och denna "ram" och en kabel får säkert plats där. Foder är den trä eller plast list som täcker denna springa. Denna list bildar en "ram" utanpå ramen runt dörren. Oftas slutar tapeten mot denna ram som kallas foder. Det kan hända att springan mellan karm och vägg har någon sorts ull för att täta. Den kan peta undan.)

 

Sen kan man spika fast kabeln mot golvlisten i resten av rummet så slipper mamma snubbla med damsugaren. Ta hjälp av pappa.

 

4. Beror på. Med standard oskyddade inställningar och inga lösenord gör han det. Med kryptering och lösenord blir det mycket svårare för honom, kanske till och med helt omöjligt om grannen inte har expertvetskap.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tackar så mycket för alla svar och råd!

 

Jag har nu bestämt mig (tror jag) för att köra med nätverksanslutning för att ta material från ena dator till den andra och tvärtom.

 

Det är mest avi- och wmvfiler som ska från "dator2" till "dator1" och psd- och jpegfiler som ska från "dator1" till "dator2".

 

Måste bara kolla om jag har förståt allting rätt:

 

När jag har köpt "dator2" ska jag koppla den med en korsad kabel (http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=570140&node=421)

med "dator1" i ett sådant här intag: http://www.freewebs.com/pldfilm/tillvoodoofilm.htm ?

 

Är det något som behövs köpas för att detta ska fungera?

 

Om man kör med korsad kabel så behöver man en sådan här kabel:

http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=570140&node=421

och om man kör trådlöst ska man köpa en sådan här till "dator2" (har en på "dator1"):

http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=577445&node=712

eller?

 

Vilket är bäst: korsad kabel eller trådlöst?

 

/Jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

Pld, det ser i mina ögon ut som du är på rätt spår på alla punkter och med lägst kontantinsats. Med denna lösning är det lätt att bygga till nätverkshårddisk utan att dina investeringar är till spillo.

 

Jag tycker kabel, då det går fortast och enklast att få det att funka . Håll oss gärna underrättade hur det går. Vad är din plan för kabelgenomföringarna mellan rummen?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...