Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag filmar idag med en hvrZ1 Sony hdv camera kan välja dv, dvcam eler hdv om jag vill höja mig ett snäpp och filma okomprimerat vilka format är allra bäst och vilken kamera om jag ex ska slutleverera till reklamfilm på högsta nivå. De stora reklamfilmerna i TV som går riks vilka cameror filmar man de flesta med där och vilka format? Vad är bäst?

Posted

De flesta filmer med lite budget görs säkert på s16/35mm/HD CAM. Men exempelvis ICA-reklamen tror jag numera skjuts med en Viper. Men det GÅR att göra snygga grejer även med DV/HDV, men det krävs en bra fotograf/ljussättare & färgkorrigerare. Om du inte sett den innan, kolla på följande video som kan passa bra som ett exempel på "reklam/musikvideo-look" som gjorts med en Sony Z1. http://www.poetsofthefall.com/videos/lift/ (Hela video är studio/chroma-key och jag konverserade mailledes med killen som gjort den och vet iofs att dom var 3st som postade och lade ner typ 1000+ timmar på redigering).

Men visst, vissa saker tjänar man ju på en bättre kamera, mest "omedelbart" synligt är kortare skärpedjup och bättre skärpa.

Möjligheterna att förbättra situationen med befintlig utrustning varierar ju beroende på jobb men jag gör en hel del reklam som hobby vid sidan av och vi gör 90% av det i studio med en Sony FX1/Z1 och tar ut komponent från kameran rakt in i redigeringen som okomprimerat (via ett Decklink-kort). Det gör stor skillnad vid färgkorr och chromakey. Plus att du kan testklippa/testcompa omedelbart efter tagning. Men det man saknar är ju helt klart kortare skärpedjup, så en Mini35 alt Redrock mini kan ju vara nästa alternativ för att fixa det utan att behöva köpa en ny kamera alt hyra varje ggn.

Sedan spelar självklart redigeringsmiljön också roll eftersom okomprimerad video kräver betydligt snabbare diskar än DV/DVCAM/HDV.

Men självklart... kunde/hade-man-budget så skulle jag också vilja köra HD CAM eller 35mm.

/Max

Posted
Använder man inte s16 och 35mm rätt fortafrande i reklambranchen? (dvs film)

Errol Morris skjuter uteslutande både reklam och dokumentär med "video" sedan ett tag. Inte för att han är = reklambanchen. Men många erkända "filmare" skjuter på "video" idag.

Posted
De flesta filmer med lite budget görs säkert på s16/35mm/HD CAM. Men exempelvis ICA-reklamen tror jag numera skjuts med en Viper. Men det GÅR att göra snygga grejer även med DV/HDV, men det krävs en bra fotograf/ljussättare & färgkorrigerare. Om du inte sett den innan, kolla på följande video som kan passa bra som ett exempel på "reklam/musikvideo-look" som gjorts med en Sony Z1. http://www.poetsofthefall.com/videos/lift/ (Hela video är studio/chroma-key och jag konverserade mailledes med killen som gjort den och vet iofs att dom var 3st som postade och lade ner typ 1000+ timmar på redigering).

Men visst, vissa saker tjänar man ju på en bättre kamera, mest "omedelbart" synligt är kortare skärpedjup och bättre skärpa.

Möjligheterna att förbättra situationen med befintlig utrustning varierar ju beroende på jobb men jag gör en hel del reklam som hobby vid sidan av och vi gör 90% av det i studio med en Sony FX1/Z1 och tar ut komponent från kameran rakt in i redigeringen som okomprimerat (via ett Decklink-kort). Det gör stor skillnad vid färgkorr och chromakey. Plus att du kan testklippa/testcompa omedelbart efter tagning. Men det man saknar är ju helt klart kortare skärpedjup, så en Mini35 alt Redrock mini kan ju vara nästa alternativ för att fixa det utan att behöva köpa en ny kamera alt hyra varje ggn.

Sedan spelar självklart redigeringsmiljön också roll eftersom okomprimerad video kräver betydligt snabbare diskar än DV/DVCAM/HDV.

Men självklart... kunde/hade-man-budget så skulle jag också vilja köra HD CAM eller 35mm.

/Max

Man kan ju få väldigt bra skärpedjup både kort o långt med denna kamera så den hållet nog till de riktigt stora filmerna också, men om man kör med denna kamera och jobbar i Final Cut Studio, vilken seq är bäst att jobba i och blir det skillnad om man tankar in firewire eller använder nåt blackmagickort eller annat kort, skiljer sig kvaliten hur man tankar in den på sin seq, och vilken export är bäst. Hoppas på svar

Posted

Det GÅR ju att få kort skärpedjup på en Z1 men har man ngn gång kört med en stor kamera med "riktig" optik och 2/3 tums chip för att få korta skärpedjup och göra skärpedrag så är det svårt att gå tillbaka...

Angående kort, så blir det en grym skillnad, framförallt för chroma key, om du tankar in som okomprimerad komponent video via ett Decklink-kort med komponent ingång (Decklink Xtreme ca 6-7 tusen).

Då får du nya sequence settings etc för Decklink-kortet.

/Max

Posted
sjukt snygg film måste jag säga, den musikvideon

Jupp! För att vara 100% HDV och i princip 100% greenscreen med tom alla skärpedrag gjorda i post så är den grymt snygg.

/Max

Posted

nja det mesta filmas med riktiga hd kameror, väldigt få reklamfilmer filmas med 35mm, har en jäkla massa reklambyråer som jag brukar prata med och har inte träffat någon som gör sina projekt i 35mm, många filmar faktiskt med ganska vanliga kameror som jvc 110, sony fx/z1, panasonic dvx/hvx men framförallt så har man inhyra "riktiga" hd kameror för ex slowmotion osv, ljussättningen, bakgrund, skådespelare mm tar upp en betydligt större del av budgeten än själva kameran och 35mm är helt enkelt för dyrt och för tidskrävande att arbeta med, reklamfilm i sverige är nästan pinsamt dåligt betalt om man inte tar de få kunder som faktiskt har råd med en riktigt produktion