Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej,

vi ska göra en film om vår skola och den ska kanske rulla på tv apparater och deras hemsida och lite sånt.

Min fråga är i vilken upplösning jag ska göra Photoshop-bilderna. Blir 720*576 kompitabelt med alla system?

Posted

Beror väl mest på hur uppspelningen ska ske (dator, dvd, etc), om det är 4:3 eller 16:9, dataskärmar/tv-skärmar, osv. 720 x 576 är ju lite stort för en hemsidan kanske...

/Max

Posted
Jo jag vet. Men jag måste ju göra Photoshop bilderna i någon upplösning liksom. tv och dvd har väl 720?

Det beror på men det är 720*576. Det borde du kunna du som hållt på med video så länge?

Posted
Det beror på men det är 720*576. Det borde du kunna du som hållt på med video så länge?

Jag är inte säker, annars hade jag inte frågat. När man gör en film som ska synas på skolor över halva Sverige så vill man göra rätt från början. Det är inget litet projekt direkt.

Jag har fått i uppgift av min skola att göra en film om utbildningen jag går på och den ska gå att återanvända i flera år framåt.

Posted
Gör dem då hellre 768x576, då jag antar att du inte tänker använda dig av Pal-TV apparaters pixel aspect ratio?

Ska får nog höra med vår skola på tisdag. Vet inte vad de tänker köra, så får nog fråga.

Posted
Jag är inte säker, annars hade jag inte frågat. När man gör en film som ska synas på skolor över halva Sverige så vill man göra rätt från början. Det är inget litet projekt direkt.

Jag har fått i uppgift av min skola att göra en film om utbildningen jag går på och den ska gå att återanvända i flera år framåt.

Om du inte är säker tycker jag att de borde anlita rätt man för jobbet. Håller du inte med?