Gå till innehåll

Utkast: Sanningen om Gudrun (23 sidor)


Najka

Recommended Posts

Titel: Sanningen om Gudrun

voodooversion: 1

 

Filmen handlar om efter vår storm, Gudrun. Men inte själva stormen och vad man måste göra för att överleva på bästa sätt efteråt, utan vad det var som orsakade stormen. Och i mitt manus är det då Troll som har orsakat det hela för att bli befriade från sina hålor.

 

Filmen är en ren thriller, där man får se ett och flera live-action troll. Men det tar en tid innan man får se hela kroppen på dem.

En by blir utsatta för trollen utan att de verkligen vet vad det är som plågar deras by. Och med plåga menar jag att djur och t.o.m. människor försvinner. Saker blir stulna och alla i byn blir riktigt förvirrade.

 

Jag hade tyckt det varit fantastiskt bra om filmen istället hade blivit en TV-serie. För manusets uppbyggnad har vissa drag till serier och jag tror hela konceptet hade intresserat människor från Sverige. Både ungdomar och äldre människor för att vi alla blev drabbade av stormen.

 

Med filmen, eller serien, vill jag göra vad "Jaws"(Hajen) gjorde för havet. Folk vågade inte bada längre. Samma sak vill jag göra i min film, publiken ska inte våga gå in i skogen längre. De ska tro att troll verkligen existerar och varför de gör det. Också varför de inte syns eller att någon har sett dem, att de bara är myter. Det hela är logiskt!

 

Hela mitt liv har jag varit fascinerad av alla myter och sagor om troll. Jag kommer ihåg i min barndom(också nu!) där jag VILLE att de verkligen skulle existera, för innerst inne visste jag att de inte gjorde det. Eftersom jag själv bor djupt inne i en skog är det ganska lätt att fånga hela atmosfären i manuset.

Sanningen om Gudrun.txt

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag hade inte tänkt kommentera manuset eftersom jag slutade läsa redan efter de första scenerna, men eftersom du ber om det så...

 

Det var två saker som gjorde att jag inte läste längre. Den första är att den inledande dialogen är så hopplöst ointressant. Det är renodlad expositon och ingen spänning. De står bara och presenterar situationen såsom den är efter Gudrun, med nedfallna träd och att de måste sågas upp innan virket förstörs. Det kunde lika gärna ha ersatts med en fyra meningar lång text i början av filmen. Du presenterar inte karaktärerna på något sätt, vilket är det absolut viktigaste. Om du måste presentera bakgrunden redan från början måste den informationen smygas in.

 

Oavsett vad du vill uppnå med den första scenen mellan Micke och Jörgen (jag vet trots allt inte hur historien kommer att utveckla sig), så kan jag ge dig ett tips som jag har delat ut förr här på forumet, och det är att du bör göra varje scen till filmens bästa scen. Nöj dig inte med halvmesyrer.

 

Den andra är att texten är så livlös och icke-visuell. Ta biten där Micke dras ned i hålet. Ingen action alls. Den beskrivande texten ger ingen bild av vad vi faktiskt kommer att se, och jag har extremt svårt att visualisera texten. Kalla mig gammalmodig, men jag tycker faktiskt att ett filmmanus skall vara skrivet som ett filmmanus. Om du vill ha kommentarer om historien i sin helhet är det bättre att posta ett treatment av historien, vilket i det här fallet motsvarar ungefär en kortnovell på 4-6 sidor.

 

Hur som helst gav jag upp. Jag har lärt mig för länge sedan att om något börjar dåligt så lär det fortsätta dåligt, och den läsningen är inget jag behöver utsätta mig för.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag orkade inte heller läsa utkastet då det inte öppnade särskillt bra. Lite synd faktiskt, för idén är strålande och helt i min smak. En sån här berättelse skulle kunna göra sig tusan så bra som en film. Jag tyckte locktexten i inlägget såg så spännande ut att jag öppnande textfilen, men jag håller med Jakob.

 

Jag tror en grovskiss där man i stora drag nålar in huvuddragen i berättelsen skulle kunna bli en bra bas att skriva manus på. När huvuddragen är skrivna. Nu blev det lite platt. Men ge inte upp, för det är en bra idé som är värd att utveckla.

Länk till kommentar
Share on other sites

jag tackar för all kritik!

 

hmm jo det har ni nog rätt i att jag inte säger någonting om karaktärerna i början utan bara om situationen. Det måste jag ändra.

Och tack för det underbara tipset att varje scen ska vara bästa scenen.

 

Samma dag, eller samma timme, som jag fick idéen var jag tvungen att få det på papper. Så jag skrev ner allt detta som är i mitt utkast...vilket kanske ledde till att det inte blev det bästa resultatet eftersom jag inte ändrat så mycket. Jag var så ivrig på att veta vad andra tyckte om denna idé så jag gjorde misstaget att lägga upp utkastet. Jag har lärt mig att bara lägga upp idéen i sin helhet nästa gång och inte filmen på papper.

Länk till kommentar
Share on other sites

På tal om troll, glöm inte "bortbytingarna" som trollen ägnar sig åt och som är nästan en glömd företeelse i dag.

 

Sen tror jag att ett treatment inte behöver några dialoger för det är lätt att gå vilse i dialogerna och det är svårt att se tempot om man har dialoger. Istället för att skriva ut varenda dialog kan man lugnt skriva "De shafsar om bytet" när tjyvarna är osams om vad de skall göra med rånarpengarna. Spar mycket tid och energi istället för att spendera mycket tid på att formulera dialogerna. Det kan man göra sen. En annan bra fördel är att man inte tenderar att berätta handlingen i dialog utan visar den på bild, redan på papper.

Länk till kommentar
Share on other sites

På tal om troll, glöm inte "bortbytingarna" som trollen ägnar sig åt och som är nästan en glömd företeelse i dag.

 

Sen tror jag att ett treatment inte behöver några dialoger för det är lätt att gå vilse i dialogerna och det är svårt att se tempot om man har dialoger. Istället för att skriva ut varenda dialog kan man lugnt skriva "De shafsar om bytet" när tjyvarna är osams om vad de skall göra med rånarpengarna. Spar mycket tid och energi istället för att spendera mycket tid på att formulera dialogerna. Det kan man göra sen. En annan bra fördel är att man inte tenderar att berätta handlingen i dialog utan visar den på bild, redan på papper.

 

okej, tack för tipset ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...