gorse Postad 2 maj 2007 Postad 2 maj 2007 Egentligen är det två frågor men de är lite besläktade. Jag fick en impuls att skriva ett manus som jag egentligen inte tänkt spendera mer tid på än ett par timmar. Det är ett kammarspel utomhus på några minuter, utan dialog. Det ser lite lustigt ut när man ser texten eftersom jag tycker det är en enda scen i hela filmen. Då blir det ju en rad, EXT. NATUREN - DAG och sen löpande text utan andra avbrott än styckeindelning. Ser ju ut som rena romanen. Blir det så? Följdfrågan är; Om man inte byter plats eller tid, men endast vy tycker jag att det fortfarande är samma scen. Eller blir det ny scen om man från skådeplatsen blickar ut över landskapet? Om det vore en teater skulle landskapet kunna vara målad i fonden och scenen densamma. Samma sak med tex en POV? Inte blir det ny scen för att man har en POV? 0 Citera
jbergman Postad 2 maj 2007 Postad 2 maj 2007 Som du själv säger, varken rums- eller tidshopp, så nog är det bara en scen. Det är väl inget konstigt med det? /Jakob 0 Citera
jonkanon Postad 2 maj 2007 Postad 2 maj 2007 Det är bara en scen. Men tänk på de verktyg man har. Inga stycken ska vara mer än fyra rader, nytt stycke. Väv in lite naturliga avbrott i texten, dock med saker som är bra för manuset i övrigt också :) Så ett manus ska aldrig kunna bli som rena romanen, utan manus ser ut som manus :) /jon 0 Citera
Simon W Postad 2 maj 2007 Postad 2 maj 2007 Intressant med ett manus utan dialog! En liknande skrivövning (på en allmän skrivkurs) jag gjort var tvärtom, att handlingen bara bestod av dialog. Ingen scenanvisning, inga namn, ingen beskrivande eller förklarande text. Bara dialog som formade karaktärer, miljö, handling, personutveckling, med så naturlig dialog som möjligt. Det var kul och svårt. Har du nån speciell storyline på gång? 0 Citera
gorse Postad 2 maj 2007 Författare Postad 2 maj 2007 Något speciellt är det inte. Det är ett snabbpyssel för att stärka mitt självförtroende och för att bemöta min frus kritik att jag aldrig får nått färdigt. Det skall smällas ihop över en veckoslut och har jag tur blir det kul. Om en eller två dagar lägger jag väl upp manuset. I princip är det en konstnär som monterar upp ett staffli och målar en tavla a'la kalle ankas jul med schackbrädes-färg medan ett barn tittar på. Motivet på tavlan är det vackra landskapet i bakgrunden. Det borde bli några få minuter? Musikläggningen blir en liten speldosa jag köpte på en marknad, med vivaldis fyra årstider. Jag misstänkte att det är nog bara en scen. Men förutom styckeindelning blir det ett rätt massivt textblock i alla fall. Egentligen behöver jag inget manus då jag kommer ihåg hela berättelsen i huvudet, men det skadar inte att skriva ett manus för att se om det blev som jag skrev (och som jag tänkte). 0 Citera
jonkanon Postad 2 maj 2007 Postad 2 maj 2007 Om du ska göra det själv och det inte är många andra inblandade så tycker jag du ska skriva så att det blir så lätt för dig som möjligt att få det bästa resultatet. Kanske ett virrfritt manus att lägga upp för oss andra ;) Men rakt mot alla generella manusråd så se till att du inte glömmer filma viktiga shot osv, dvs att du ska fokusera stenhårt på det som jag annars avråder ifrån, just därför att du ska göra det själv. Huvudsaken är att det blir tydligt och inte går att missförstå, sen vore det kanske bra om man kunde ana en story i alla tekniska termer. Tjo, jon 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.