Jump to content

Slippa stereokanalerna i Premiere, vill ha separata som i Avid.

Peus

Recommended Posts

Hej, jag har nu använt mig av Premiere professionellt en längre tid, och alltid har jag trixat med ljudet och tagit det för vad det är. Jag jobbar främst med DV-Cam och HDV etc. När man importerar dylikt in i Premiere så får man med sig två ljudkanaler osm Premiere behandlar som en stereokanel. Jag älskar Premiere och har inte mycket till övers för Avdi, men dessa förbannade stereospår. I Avid när man lägger ned ett klipp med två ljudkanaler så får man ljudet i två separata kanaler, helt underbart, i Premiere hamnar båda kanalerna i en stereo kanal och man får trixa som satan för att få ordning på allt, speciellt om man klipper längre saker som dokumentärer etc. Någon som vet hur man får Premiere att uppföra sig som Avid och separera de förbannade stereokanalerna till två enkla mono vilka man själv kan pana etc som man vill oberoende av den andra. Någon som har något trevligt tips, vore mycket tacksam.

Just nu kör jag Premiere Pro 2, funderar på att skaffa CS 3:an, men är tveksam, det där tjafsandet med kanalerna gör mig tokig. Det kanske får bli Avid ändå, eller?

CS3 blir det alltså, men fortfarande så tycks det gå att göra i Pro 2.0. Rogge tycks veta hur, och även hjälpen tycks peka däråt. Men jag fattar som vanligt inte hur. Kanske förstår jag inte vad de skriver. Jag vet att man via att välja en fil i projekthanteraren och att i menyraden välja clip/audio options/breakout to mono kan skapa två mono filer från den befintliga filen, men dessa är ju inte alls länkade.

The Breakout To Mono command does not create clips that are linked. If you want to create mono clips that are linked, use the Source Channel Mappings command.

Så jag kollar på det, men får ingen hint om hur och vad det innebär.

Track formats for mapping source audio channels

Mono Maps the source audio channels so that they are placed on separate mono audio tracks when the clip is added to a sequence. You can apply the Mono track format to clips containing any number of audio channels.

Ja ha men hur. Rogge, du tycks ju ha koll, ja eller någon av er alla supersköna medmänniskor, vore skitfint om ni kunde hjälpa.

Du måste skapa en sekvens med monospår i stället för stereospår. Sen måste du INNAN klippet läggs på timeline:

- Markera de klipp du vill ha som "mono"

- Gå till Clip > Source Channel Mappings och välja "Mono".

Stora skillnaden i CS3 blir att du får ett extra val i Edit > Preferences där du kan styra hur klippen ska "mappas" redan när de kommer in i projektet (antingen som Import eller Capture).

Men om ett klipp redan ligger på timeline som Stereo och du vill ha det som Mono, då får du importera samma klipp en gång till och gå in i Source Channel Mappings INNAN det läggs på timeline. Där är det fortfarande samma i 2.0 och CS3. Du kan däremot inte, som Avid, få PPro att ex göra en Audio-fade på bägge spåren samtidigt. För att korta/förlänga antingen det ena eller det andra (dvs göra en J/L cut) är det bara att hålla ned ALT och sedan dra i kanten som vanligt.

Jag har fightats för detta sen jag började betatesta Premiere i version 6 och nu har vi i alla fall nått hit.

/Max

Och en bit på väg men jag får det inte att funka. Allt är grått grått grått och jag får inte välja något alls, går in i preferences och pillar men där får jag inte heller bestämma något. Jag gör något fel, men vad, bifogar fil så att du ser vad jag gör galet, eller inte gör alls rättare sagt.

Hmm beta testare, trevligt. Jo det är nog vad mig anbelangar vad som gör att Premiere inte riktigt tar steget till att bli en riktig proffs applikation. Sedan saknar jag möjligheten att exportera QT ref, men det har ju sin förklaring i alla de filformat och dylikt Premier käkar i motsatts till kräsna Avid. Men nu detta, hjälp åter igen.

hilfe.jpg

1. Skapa mono sekvens

2. Importera klippet.

3. Markera klippet (det får INTE !!! ligga på timeline i en annan stereo sekvens då får man det syndrom du ser)

4. Sen gå till Clip > Source Channel Mapping och ändra.

Audio Output Mapping har inget med det att göra utan är bara till för just UT via ljudkortet exempelvis.

Max

Tackar så mycket, jag hade redan lyckats luska ut att de klipp jag försökte göra om redan låg på någon timeline. Ett knep för att komma förbi detta problem visade sig vara att markera samtliga timelines (seqcuences), klippa ur dem, göra om samtliga clip till dubbla mono, och sedan klistar in de urklippta timelines, funkade utmärkt. Fan vilket trevligt ställe det här var, och på Svenska också. Måste genas ställa fler frågor...

Tackar och bockar för hjälpen!