Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har tänkt att köpa en Canon XH-A1, men för att inte slita ut den kom jag på att jag kanske kan använda min gamla MV750i som "bandare".

Jag filmar allt med A1:an och för sedan över till datorn via MV750i.

Är det någon som vet om det skulle fungera? Det kanske blir komplikationer om jag filmar i HDV eftersom att MV750 är DV.

Någon som vet?

Posted

Det blir definitivt komplikationer om du filmar HDV och försöker överföra det till datorn med en dv-kamera. Det går nämligen inte vad jag vet. :) Filmar du interlaced DV med din A1 så ska det inte vara några problem dock.

Posted

En notering: Om du filmar 25F med din XHA1 och vill ha en bandare som kan överföra detta så är du tyvärr begränsad till Canons HV-serie. HV10 och HV20 finns att välja på och de kostar båda omkring 10 000 kr. HV10 ska vara något billigare än HV20.

Posted

Ett alternativ för bandare är externa hårddiskar.

Kör över hela banden i ett svep och bevara det på hårddiskarna medans du jobbar med projektet. Med några externa kabinett kan du ha flera projekt och fylla på efter hand.

Då blir slitaget på kamran minemal i jämförelse med när du filmar. Sedan skall ju kameran slitas ut. Du har väll inte räknat med att ha samma kamera om 10 år ? Utveklingen kräver nästan att man förnyar kameran ändå, efter ett tag.

Sedan är det ju inget fel att skaffa en HV20 som reservkamera och för lite mer riskfulla filmningar.

Det är inte alla ställen där dom tillåter en springa runt med en A1 heller. Då kan det vara bra att ta en lite mer diskret "turistisk" kamera.