Gå till innehåll

Donkeyshot


Recommended Posts

Här är ett filmmanus som jag och en vän har hållt på att putsa på ett tag. Vi börjar produktion om några veckor, och skulle uppskatta lite konstruktiv kritik. Idén med filmen är att man ska se historien som utspelar sig ifrån två olika perspektiv. Den ena ur Don Quijotes fantasifulla och romantiska synvinkel, och den andra ur Sancho Panzas (Eriks) objektiva världsuppfattning. Detta visste vi inte riktigt hur vi skulle strukturera i manuset, så vi ber om ursäkt för eventuell förvirring och hoppas ni förstår vad vi vill åstadkomma.

 

http://www.arcnet.mine.nu/Donkeyshot%20Manus%20Ver7.doc

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja vad kan jag säga, Jag tycker att idén är rolig, men knappast originell.

Jag gillar replikerna men storyn är inte så utvecklad, den känns väldigt linjär.

Jag såg inga vändpunkter i historien, kanske skulle ni kunna lägga in en story som inte bara finns i hans huvud. Att Gargamel till exempel är en arbetsgivare som inte get honom jobb, eller kanske sparkat honom. Ni borde utveckla karaktären Erik. Varför är han på sinnessjukhuset? Han verkar ju rätt frisk. Känns inte trovärdigt.

Som det ser ut nu så känns filmen mest som en anledning att få göra alla de där roliga sakerna som händer i den.

Jag saknar ordenliga presentationer av karaktärerna. Och en hållbar story.

Men vad vet jag! Jag måste läsa det en gång till, det här vara bara mina första tankar.

Ni borde nog också kolla in filmskolan här på voodoofilm då formateringen av manuset inte är helt korrekt.

 

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

För att besvara John så måste jag inflika med att ett manus inte alltid måste följa den dramaturgiska modellen... Det finns ju något som kallas episk berättarform, vilket också framgår tydligt om man kollar in filmskolan ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Faktum är att är att vi faktiskt kände av Don Quijotes förbannelse under inspelningen, det var många saker som bara gick snett helt enkelt. Vi trodde inte vi skulle klara det ett bra tag, men med lite dedikation och tre nätters konstant efterarbete hann vi i alla fall klart till deadlinen tillslut :) Om ni är intresserade så finns det några stillbilder ifrån filmen här:

 

http://www.arcnet.mine.nu/donkeyshot/foto/Show_All.html

(kan kanske vara speciellt intressant för er som läst manuset)

Länk till kommentar
Share on other sites

Rob-o!

För att en historia ska vara episk så bör den väll i alla fall vara längre?

Ville bara säga det. Det är klart att man inte behöver följa den dramatiska modellen. Men jag kan inte erinra mig att jag sagt att man ska gör det heller, så jag vet inte.

 

ja, här sitter man och förklarar sig. Det jag skrev var bara mina första ingivelser om det manus jag läst, villket jag tyckte var bra men att någonting saknades, och då försökta jag bara komma på vad som saknades eller kändes fel och skriva ner dessa.

Snälla fler filmer som bryter den dramatiska mallen på ett bra sätt, snälla. Men det behöver ju inte göra att man inte förstår karaktären.

 

En episk bärettelse är för den delen också updelad i flera episoder. Vilket nog är rätt svårt i en kortfilm. Episk struktur används mest för att beskriva historiska, eller uppdiktade historiska, händelser som breder ut sig över ett långt tidsspan och så vidare.....

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...

Jag läste aldrig manuset utan såg filmen direkt :)

 

Jag måste säga att jag är jäkligt imponerad. Snygga effekter, bra vinklar, mycket klipp, fina åkningar, duktiga skådespelare och kul story.

 

Det enda fel jag kunde se var att handduken som bars på Don's rygg inte var med när de gick ut från sjukhuset. Det kunde också varit kul att ha med någon mer scen med hästen i fantasivärlden, för det kändes som att fantasivärlden försvann lite där.

 

Mycket bra jobb, ska genast sätta mig och kolla på era andra filmer!

 

 

Lycka till i fortsättningen!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
  • 4 veckor senare...
  • 4 veckor senare...

Den var skitbra! Jag är impad.

Varför hade ni inte med scenen där han byter till sig hästen? Det var en av minna favvo-scener från manuset.

Övergångarna från fantasi till verklighet är också skitbra, och specialeffekterna!

Replikerna gick som sagt lite snabbt och var svårt att höra emellenåt men utöver det tycker jag ni har lyckats mycket bra!

Vad använde ni för kamera? Hur lång tid tog manuset resp. filmen?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ah-ha! Nu har jag hittat min favvo! .. "Blodapelsin"! Skitsnygg och välgjord. Killen som spelar psykopaten gör ett riktigt bra jobb. Fotot är också riktigt bra. Slutet är läckert, när ni fryser bilden. Lite "Hannibal"-känsla över den. En stark 4:a!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...