kalle112 Posted April 23, 2007 Posted April 23, 2007 Jag har en sekvens med stillbilder + videoklipp som jag vill rendera ut från adobe premiere pro 1.5 så att jag kan titta på sekvensen genom TVn. Följande inställningar har jag vid rendering: Filetype: Microsoft DV AVI Compressor: DV (PAL) Color Depth: Millions of colors Frame rate: 25.00 fps Pixel aspect ratio: D1/DV Pal (1.067) Keyframe and rendering: Lower field first (och rutan "optimize stills" lämnade jag orörd d.v.s. den är ikryssad). Audio: Compressor: Uncompressed Sample rate: 48000Hz Sample type: 16-bit Channels: Stereo Interleave: 1 Frame PROBLEMET: När jag renderat ut sekvensen och försöker titta på den i TVn så hakar ljudet upp sig och man ser inte någon bild. När jag testade att titta på klippet i datorn så funkade ljudet bra men bilderna hoppade till eller rättare sagt flimrade. Det måste vara nåt sjukt med renderingsinställningarna så all HJÄLP uppskattas! Tack på förhand! 0 Quote
FarfarMOV99TD Posted April 23, 2007 Posted April 23, 2007 KAn du inte bränna ut det på en DVD? 0 Quote
Max_H Posted April 23, 2007 Posted April 23, 2007 Hur stora är bilderna? Hur många bilder är det? Hur tittar du på materialet på tv:n (via fw-porten>kamera>tv, DV band, DVD ? /Max 0 Quote
simonrahnster Posted April 23, 2007 Posted April 23, 2007 Keyframe and rendering: (och rutan "optimize stills" lämnade jag orörd d.v.s. den är ikryssad). Där har du något som brukar ställa till med problem. Testa att avbocka Optimize Stills. 0 Quote
kalle112 Posted April 23, 2007 Author Posted April 23, 2007 FarfarMOV99TD --> Nej, jag kan inte bränna ut sekvensen på DVD eftersom jag saknar DVD brännare + att jag vill veta hur man får det att funka när man skickar videoklippet till sin xbox eller bränner ut på vanlig skiva så att man kan se på sin divx/mpeg/etc...-spelare Max_H --> Bilderna är 720x576 d.v.s. samma upplösning som min DV-kamera har. Det är ca 20 bilder och det finns transitions mellan dom. Än så länge tittar jag på materialet via xboxen...d.v.s. jag för över filerna till xboxen och spelar upp därifrån. Men jag vill att det även ska funka med min "divx/mpeg/etc...-spelare" med... simonrahnster --> ska ta o rendera ut det igen och avbocka den rutan! Men jag skulle gärna vilja veta mer om VAD det där betyder...och vad det gör...tack! 0 Quote
simonrahnster Posted April 24, 2007 Posted April 24, 2007 Rogge skrev en fin sammanfattning för ett tag sedan. Funktionen Optimize Stills fungerar kortfattat så här: Om en stillbild inte rör sig, genom tex panning, så renderar Premiere en bildruta och kopierar den och använder den på resten av bildens längd. Dvs, om bilden är 3 sekunder lång (75 bildrutor) så renderar Premiere en enda bildruta och använder den och klistrar in den på dom 74 resterande bildrutorna. Man sparar alltså renderingstid med Optimize Stills och det reducerar inte flicker. Det är inte ovanligt att Optimize Stills bara kopierar en bildruta och sedan "glömmer" att fylla i resten vilket gör att man bara ser sin bild i 0.04 sekunder. Exporterar man och skall använda filmen i Encore DVD så är Optimize Stills lika med problem, och då förlorar man tid. Så, Optimize Stills skall alltid vara av tycker jag. 0 Quote
Rogge Posted April 24, 2007 Posted April 24, 2007 ...jag för över filerna till xboxen och spelar upp därifrån. Men jag vill att det även ska funka med min "divx/mpeg/etc...-spelare" med... Varpå följdfrågan blir: Vad ingår i etc...? Du renderar ut som DV-avi, betyder det att DV-avi ingår i etc... på din X-Boxspelares specifikationer? Dvs, är du säker på att DV-avi ingår i "divx/mpeg/etc...-spelare" som du skrev tidigare? 0 Quote
kalle112 Posted April 24, 2007 Author Posted April 24, 2007 Rogge --> Nu fattar jag vad optimized stills gör och ska avbocka den rutan i fortsättningen. Ang. min "allt-i-ett-spelare" så klarar den antagligen inte av DV-avi så där ligger nog problemet. Men vad ska jag rendera ut sekvensen till da?? 0 Quote
Rogge Posted April 24, 2007 Posted April 24, 2007 Rogge --> Nu fattar jag vad optimized stills gör och ska avbocka den rutan i fortsättningen. Ang. min "allt-i-ett-spelare" så klarar den antagligen inte av DV-avi så där ligger nog problemet. Men vad ska jag rendera ut sekvensen till da?? Jag hade provat att rendera ut som MPEG2-DVD. Du skrev i en tidigare post att din box klarar mpeg. Till att börja med hade jag testat MPEG2-DVD. För att få ut MPEG2-DVD ur PPro: File > Export > Adobe Media Encoder 0 Quote
kalle112 Posted April 25, 2007 Author Posted April 25, 2007 Rogge --> provade att rendera ut som du sa men bilden blir lite pixlig...dålig kvalité alltså! Däremot stod bilderna stilla (antagligen optimized stills som gjorde det). Jag har dock inte provat sekvensen i xboxen eller TVn riktigt ÄN eftersom jag vill att kvalitén ska vara jätte bra innan jag för över den...Så vilka andra inställningar kan jag prova med? 0 Quote
Rogge Posted April 25, 2007 Posted April 25, 2007 Jag har dock inte provat sekvensen i xboxen eller TVn riktigt ÄN eftersom jag vill att kvalitén ska vara jätte bra innan jag för över den...Så vilka andra inställningar kan jag prova med? Rendera ut en minut och för över till Xboxen och se hur det blir där innan du börjar ändra inställningar. 0 Quote
kalle112 Posted April 25, 2007 Author Posted April 25, 2007 ja men jag tänkte piffa upp kvalitén först innan jag gör det. Och dom där mpeg inställningarna jag valde var ingen bra kvalité...blev för pixligt... Nåt annat förslag? 0 Quote
Steffe Posted April 27, 2007 Posted April 27, 2007 Högre inställningar ? ;) (Mer bitrate framförallt) /Stefan 0 Quote
Recommended Posts