Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Glömde ställa ner ASA från 200 till 125 när vi spelade in utomhus igår, vad kommer hända? är filmen förstörd helt eller går det ändå?

/j

Postad

filmen borde bli överexponerad då va? om jag inte minns fel så klarar film typ 2-3 f-stops överexponering och man kan ändå få ut detaljer så om ni har tur så går det att använda. men jag kan ha fel

Postad
filmen borde bli överexponerad då va? om jag inte minns fel så klarar film typ 2-3 f-stops överexponering och man kan ändå få ut detaljer så om ni har tur så går det att använda. men jag kan ha fel

Nej, underexponerad.

Postad
hur räknar man ut hur många f-stop det är mellan olika asa? är det 1 f-stop per 100 eller?

Om du börjar på 25 så är det 1 f-stop per dubblering av ASA-talet

25 50 100 200 400 800

ASA med 1/3 steg:

25 32 40 50 64 80 100 125 160 200 250 320 400

Postad

Dario cool

så då betyder det att man kan exponera en 200 asa film som man exponerar en 50 asa och klara sej mot överexponering? eller en 200 asa som en 400 och klara sej mot underexponering? eller är det tvärtom?

Postad

Jag har läst att man kan överexponera 3 steg, samt underexponera 1 steg utan att resultatet blir helt kasst. Exempel:

200 ASA kan underexponeras till 400 ASA.

200 ASA kan överexponeras till 100, 50 och tom 25 ASA.

• 3 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...