Jump to content

Interlace or not to Interlace

JollyBob85

Recommended Posts

Det finns säkert de som vet bättre, men om jag fattat tidigare diskussioner rätt här på forumet så om kameran är interlaced, och man skall se det på en teve så skall man rendera det med interlace (och gissa rätt på inställningarna?). Det som ser bra ut på teve behöver inte nödvändigtvis se bra ut på datorn och tvärt om.

I dagens läge skall du alltid rendera ut ditt färdiga videomaterial i Interlaced, då de flesta tyvär kopplar sina DVD-spelare till TVn via Scart / Komposit / S-Video ( även HD-TV användare som ej förstår vitsen med HDMI / Komponent ).

Har du filmat ditt material Progressivt eller gjort en De-Interlacing på ditt material innan slutrenderingen märker du ingen skillnad på bilden, du får då ändå den där progressiva "looken" när du renderar ut i Interlaced i slutändan.

Detta är bara ett sätt för DVDn att tala om för TVn hur den skall läsa av bildsignalen.

interlaced ska det vara om det ska visas på en vanlig tv. Har du en HD-tv kan du rendera i progressive om du nu vill. Det blir bättre kvalite, dock kan du bara spela upp filmen på en HD-tv.

Det går även att spela upp på en vanlig TV med Progressive slutrendering men det blir en form av "hackig" bild, speciellt vid panoreringar.

Men om man spelar upp en interlaced film på en progressiv skärm så kommer det bli fula ränder inte sant? Eller har dvd-programmen på datorn någon magisk deinterlacing som gör att det ser bra ut?

Förstår vad du menar och har inte heller lyckats överkomma hur det egentligen ligger till med det.

De gånger jag färdigställt mina färdiga DVD produktioner i Interlaced, har inga ränder uppkommit på en progressiv ( dator skärm ) i slutändan.

Dock endast när jag spelar upp MPEG-2 filerna direkt från datorn.

Förmodligen ligger detta i macroblocken i MPEG-2 komplieringen, vad som skall signaleras till vad etc. ?

• 2 weeks later...

Tjena!

Vet inte om det här är rätt ämne, men jag testar.

När jag filmar i DV så är bilden (eller vad man nu kallar det) interlaced. I alla fall när jag använder min HV20.

För att se filmen snyggt i datorn ska jag deinterlaca den enligt tips.

MEN, om jag ska bränna ned datat på en DVD, ska jag då köra det interlaced igen?

Är det då någon idé att först deinterlaca i steg ett?

Hmm, det kan nog vara en riktig dumstrutsfråga det här.... (nybörjare )

Johan

Beror lite på vilken "look" du vill ha. En del deinterlace:ar för TV/DVD för att det ska se mer "filmlikt" ut (dvs det ger en viss strobe effekt). Testa får du se (eller sök på forumet då frågan varit sisådär 723 ggr)

Men du ska deinterlace:a för ex webbvideo export.

/Max

Beror lite på vilken "look" du vill ha. En del deinterlace:ar för TV/DVD för att det ska se mer "filmlikt" ut (dvs det ger en viss strobe effekt). Testa får du se (eller sök på forumet då frågan varit sisådär 723 ggr)

Men du ska deinterlace:a för ex webbvideo export.

/Max

Precis!

Undrar dock personligen om hur det ligger till med just det här, När jag gör en De-Interlacing på vanligt Interlace material, får man givetvis en mycket mer "filmliknande" bild. Det jag dock hela tiden undrat är om jag skall rendera tillbaka videon till Interlaced efter att ha gjort en De-Interlacing på det, om jag nu skulle vilja kompilera videon på en DVD ?