antonjansson Posted April 14, 2007 Posted April 14, 2007 Halå, jag har tänkt köpa en ny kamera jag har funderat på Sony hdr-fx1, fx7 eller canon XH-A1 Vilken bör jag satsa på? Bästa bild? bästa manuella möjligheterna osv? berätta vad du vet:D Dom alla ligger egentligen över min budget men jag har letat ett tag och funnit olika butiker utanför sverige där dom kamerorna är betydligt billigare men jag undrar ju såklart hur trovärdiga butikerna är? för jag kommer ju betala över internet. en sida jag tycker verkar trovärdig och som är billig http://www.regalcamera.com En extremt billig sida men som verkar väldigt opålitlig http://www.cupulis.com/ En extremt billig sida som verkar trovärdig http://www.bestelectronicsdiscount.com (alla butikerna har PAL) mvh/ anton 0 Quote
greenlighted Posted April 14, 2007 Posted April 14, 2007 Det verkar som Regal Camera bara är ett alias för ökända Broadway Photo. Se http://www.resellerratings.com/store/Broadway_Photo för mer information. 0 Quote
greenlighted Posted April 14, 2007 Posted April 14, 2007 Cupulis verkar inte heller särskilt populär, ta en titt på http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20070329112333AAuFj6N för ett exempel. Och bara namnet på Best Electronics Discount ger mig rysningar och efter att ha kikat lite på deras webbsida, och framför allt deras priser, så finns det inte en chans att jag skulle handla av dem. (Men det är jag det, du ska ju så klart fatta dina egna beslut.) Angående trovärdighet och priser osv: var försiktig. Var väldigt, väldigt försiktig. Det är inte speciellt svårt att fixa en webbsida som är någorlunda trovärdig. Ska du handla kamera på nätet så rekommenderar jag starkt att du först noggrant undersöker försäljaren. Och generellt så gäller att om det verkar för bra för att vara sant så är det inte sant heller. 0 Quote
antonjansson Posted April 15, 2007 Author Posted April 15, 2007 Cupulis verkar inte heller särskilt populär, ta en titt på http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20070329112333AAuFj6N för ett exempel. Och bara namnet på Best Electronics Discount ger mig rysningar och efter att ha kikat lite på deras webbsida, och framför allt deras priser, så finns det inte en chans att jag skulle handla av dem. (Men det är jag det, du ska ju så klart fatta dina egna beslut.) Angående trovärdighet och priser osv: var försiktig. Var väldigt, väldigt försiktig. Det är inte speciellt svårt att fixa en webbsida som är någorlunda trovärdig. Ska du handla kamera på nätet så rekommenderar jag starkt att du först noggrant undersöker försäljaren. Och generellt så gäller att om det verkar för bra för att vara sant så är det inte sant heller. Ojj då, sånt är fan inte kul. fast kunde nästan tänka mig det:/ Jag har inte råd att bli blåst, och jag vågar inte chansa! Sen så undrar jag om du har något tips på hur jag ska kolla upp bestelectronicdiscount, det jag vet är att man måste handla för minst 650$ (det kan vara därför det är så billigt) och att dom befinner sig i London Men har ni något tips på billiga och pålitliga affärer som har t.ex FX1 för 20 000kr? jag har inte så mycket mer pengar. 0 Quote
Max_H Posted April 15, 2007 Posted April 15, 2007 Min erfarenhet är att ärlighet, service och tillförlitlighet kostar pengar. Du kan säkert, med lite tur, hitta en tokbillig kamera som faktiskt levereras till dig för utsatt pris. Och sen hoppas på att den inte behöver garantirepareras. För då blir det ju jobbigt igen. Jag skulle i alla fall vara tveksam om man köper ngt för över 20K. Du kan säker kolla med ex BH Photo (som är mycket seriösa), men då är dom säkert så seriösa att dom även uppger alla siffror rätt i ev tulldeklarationer och andra papper (vilket ex. inte Globalmedia gör). Och då blir det inte så billigt längre... /Max 0 Quote
ChrisSFP Posted April 15, 2007 Posted April 15, 2007 Nja köpa en FX1:a i butik för 20.000 då kan du leta till du blir gråhårig ;) Den ligger på ca 35-39.000 som normalt så vore en shyst rea-affär för 20.000:- Kan dock rekommendera den kamerna varmt, gjort en lite större grej med den nyss och är mer än tugnt nöjd med resultatet. Canon var mitt andra val annars så den är bra också MEN som jag skrivit förr, den kan inte zoom och köra fokus samtidigt och det tycker jag personligen är skitviktigt. FX7 skulle jag bara köpa om du vill ha en mindre kamera annars är FX1:an lite bättre bild på av det jag sett. 0 Quote
antonjansson Posted April 15, 2007 Author Posted April 15, 2007 Nja köpa en FX1:a i butik för 20.000 då kan du leta till du blir gråhårig ;) Den ligger på ca 35-39.000 som normalt så vore en shyst rea-affär för 20.000:- Kan dock rekommendera den kamerna varmt, gjort en lite större grej med den nyss och är mer än tugnt nöjd med resultatet. Canon var mitt andra val annars så den är bra också MEN som jag skrivit förr, den kan inte zoom och köra fokus samtidigt och det tycker jag personligen är skitviktigt. FX7 skulle jag bara köpa om du vill ha en mindre kamera annars är FX1:an lite bättre bild på av det jag sett. Jaa, jag letar efter fx1 begagnad, och sen när ungefär har butikerna reaorna? klart de är olika men är det någon på gång i nån E-butik? 0 Quote
greenlighted Posted April 15, 2007 Posted April 15, 2007 Några kommentarer till Max post, men relevanta för köpsugne antonjansson också... Min erfarenhet är att ärlighet, service och tillförlitlighet kostar pengar. Max, i all välmening, du borde byta leverantör(er). Ovanstående är nämligen till två tredjedelar nonsens. Om du handlar av någon som tar extra betalt för att de är ärliga och tillförlitliga så är de minst lika bedrägliga som leverantörerna som lurar på dig tillbehör till överpris (för då får du i alla fall tillbehör för pengarna). Ärlighet och tillförlitlighet ska inte kosta en spänn extra, det ska du få gratis av leverantören. (Som sagt, det är precis tvärtom, om de vill att du betalar för deras ärlighet så är de inte ärliga...) Service och tillgänglighet kostar pengar, ja, och med rätta. Sedan måste var och en bedöma hur mycket det är värt. *Jag* brukar generellt inte ha några problem med 8-10% i "service-avgift" från leverantörer men blir det mer så vill det till att det är jäkligt bra service. Vad det är värt för dig vet bara du. Du kan säkert, med lite tur, hitta en tokbillig kamera som faktiskt levereras till dig för utsatt pris. Och sen hoppas på att den inte behöver garantirepareras. För då blir det ju jobbigt igen. Jobbigt och jobbigt. Det finns garantier och försäkringar som man kan köpa för sin utrustning som gör att det inte blir alltför jobbigt. En försäkring bör man ha ändå, eftersom garantin nästan alltid bara täcker (bevisade) fabrikationsfel. Eftersom jag uppfattas som "väldigt aktiv på nätet" (nonsens, jag vet, men jag får ofta höra just det) så blir jag ofta tillfrågad om inköp via nätet. Mina generalla råd är nästan alltid desamma: 1) Kontrollera leverantören så gott du kan så att det åtminstone är en leverantör som levererar det du beställer. (Och utgå inte från att någon är pålitligare eller bättre bara för att de har en svensk webbsida.) 2) Räkna på vilka extra utgifter -- garanti, försäkring, import, moms, mm -- du har mellan de olika leverantörerna, lokala likväl som utländska. 3) Ställ deras totala priser gentemot risker, leveranstider, servicemöjligheter, mm. 4) När du har gjort den här sammanställningen och verkligen vägt för- och nackdelarna, gå på det som känns rätt för dig. Jag skulle i alla fall vara tveksam om man köper ngt för över 20K. Bara lite information till antonjansson: det är inget magiskt med gränsen 20k. Det är Max' gräns. Vart din gräns går vet bara du. När jag en gång i tiden var fattig student så var ett eventuellt riskmoment viktigt för mig, jag hade då inte råd att riskera ens 1k på ett osäkert inköp. Om mitt företag i dag handlar något icke-akut har jag inga problem med att ta en liten chansning med exempelvis 40k så länge den minskade kostnaden rättfärdigar risken. Dina pengar, din risk, ditt beslut. Du kan säker kolla med ex BH Photo (som är mycket seriösa), men då är dom säkert så seriösa att dom även uppger alla siffror rätt i ev tulldeklarationer och andra papper (vilket ex. inte Globalmedia gör). Och då blir det inte så billigt längre... B&H är väldigt seriösa, ja, men från deras hemsida: "B&H is not responsible for and can offer no specific advice on import fees, duty, Customs or taxes that you may be charged when your merchandise reaches you and urges you to consult your local government import office with any questions." Över huvud taget tror jag du får svårt att hitta en internationell leverantör som tar på sig ansvaret att säkerställa och redovisa köparens importkostnader, skatter osv. Det är sant att för att göra en rättvis prisuppskattning så måste man räkna med alla eventuella extra avgifter och att priset därför blir lite högre, men det kan fortfarande definitivt vara lägre än en del av de svenska priserna. Jag har nyligen gjort ett internationellt inköp där slutpriset, inklusive frakt och alla övriga extra kostnader, är mer än 30% billigare än lägsta nätleverantören i Sverige (butik ska vi inte ens prata om). Och detta från en välrenommerad internationell leverantör, ingen suspekt liten doldis. Ett påslag på 30% är enligt mig lite väl dyrt för "ärlighet, service och tillförlitlighet". Och, för övrigt, om jag skulle vilja, skulle jag kunna skicka den varan fyra gånger fram och tillbaka till leverantören för garantireparation och *fortfarande* ha ett märkbart lägre totalt pris än om jag köpt från en svensk leverantör. Det kan finnas ett värde i att handla lokalt eller svenskt men vad det värdet är, och om det är tillräckligt högt för att kompensera för eventuella högre priser, måste du själv bedöma och det från fall till fall. Svenskt är inte nödvändigtvis bättre. Det finns goda möjligheter att göra en bra internationell affär, med "ärlighet, service och tillförlitlighet", och det finns en markant risk att man blir bedragen eller får problem i ett senare skede. Gör förarbetet, var medveten om att du nästan alltid tar en (i vissa fall väldigt liten) risk när du ger någon pengar utan att först ha fått varan i hand, och fatta det beslut som känns bäst för dig. Lycka till. 0 Quote
antonjansson Posted April 15, 2007 Author Posted April 15, 2007 Några kommentarer till Max post, men relevanta för köpsugne antonjansson också... Max, i all välmening, du borde byta leverantör(er). Ovanstående är nämligen till två tredjedelar nonsens. Om du handlar av någon som tar extra betalt för att de är ärliga och tillförlitliga så är de minst lika bedrägliga som leverantörerna som lurar på dig tillbehör till överpris (för då får du i alla fall tillbehör för pengarna). Ärlighet och tillförlitlighet ska inte kosta en spänn extra, det ska du få gratis av leverantören. (Som sagt, det är precis tvärtom, om de vill att du betalar för deras ärlighet så är de inte ärliga...) Service och tillgänglighet kostar pengar, ja, och med rätta. Sedan måste var och en bedöma hur mycket det är värt. *Jag* brukar generellt inte ha några problem med 8-10% i "service-avgift" från leverantörer men blir det mer så vill det till att det är jäkligt bra service. Vad det är värt för dig vet bara du. Jobbigt och jobbigt. Det finns garantier och försäkringar som man kan köpa för sin utrustning som gör att det inte blir alltför jobbigt. En försäkring bör man ha ändå, eftersom garantin nästan alltid bara täcker (bevisade) fabrikationsfel. Eftersom jag uppfattas som "väldigt aktiv på nätet" (nonsens, jag vet, men jag får ofta höra just det) så blir jag ofta tillfrågad om inköp via nätet. Mina generalla råd är nästan alltid desamma: 1) Kontrollera leverantören så gott du kan så att det åtminstone är en leverantör som levererar det du beställer. (Och utgå inte från att någon är pålitligare eller bättre bara för att de har en svensk webbsida.) 2) Räkna på vilka extra utgifter -- garanti, försäkring, import, moms, mm -- du har mellan de olika leverantörerna, lokala likväl som utländska. 3) Ställ deras totala priser gentemot risker, leveranstider, servicemöjligheter, mm. 4) När du har gjort den här sammanställningen och verkligen vägt för- och nackdelarna, gå på det som känns rätt för dig. Bara lite information till antonjansson: det är inget magiskt med gränsen 20k. Det är Max' gräns. Vart din gräns går vet bara du. När jag en gång i tiden var fattig student så var ett eventuellt riskmoment viktigt för mig, jag hade då inte råd att riskera ens 1k på ett osäkert inköp. Om mitt företag i dag handlar något icke-akut har jag inga problem med att ta en liten chansning med exempelvis 40k så länge den minskade kostnaden rättfärdigar risken. Dina pengar, din risk, ditt beslut. B&H är väldigt seriösa, ja, men från deras hemsida: "B&H is not responsible for and can offer no specific advice on import fees, duty, Customs or taxes that you may be charged when your merchandise reaches you and urges you to consult your local government import office with any questions." Över huvud taget tror jag du får svårt att hitta en internationell leverantör som tar på sig ansvaret att säkerställa och redovisa köparens importkostnader, skatter osv. Det är sant att för att göra en rättvis prisuppskattning så måste man räkna med alla eventuella extra avgifter och att priset därför blir lite högre, men det kan fortfarande definitivt vara lägre än en del av de svenska priserna. Jag har nyligen gjort ett internationellt inköp där slutpriset, inklusive frakt och alla övriga extra kostnader, är mer än 30% billigare än lägsta nätleverantören i Sverige (butik ska vi inte ens prata om). Och detta från en välrenommerad internationell leverantör, ingen suspekt liten doldis. Ett påslag på 30% är enligt mig lite väl dyrt för "ärlighet, service och tillförlitlighet". Och, för övrigt, om jag skulle vilja, skulle jag kunna skicka den varan fyra gånger fram och tillbaka till leverantören för garantireparation och *fortfarande* ha ett märkbart lägre totalt pris än om jag köpt från en svensk leverantör. Det kan finnas ett värde i att handla lokalt eller svenskt men vad det värdet är, och om det är tillräckligt högt för att kompensera för eventuella högre priser, måste du själv bedöma och det från fall till fall. Svenskt är inte nödvändigtvis bättre. Det finns goda möjligheter att göra en bra internationell affär, med "ärlighet, service och tillförlitlighet", och det finns en markant risk att man blir bedragen eller får problem i ett senare skede. Gör förarbetet, var medveten om att du nästan alltid tar en (i vissa fall väldigt liten) risk när du ger någon pengar utan att först ha fått varan i hand, och fatta det beslut som känns bäst för dig. Lycka till. Tack, men skulle du kunna nämna butiken? 0 Quote
greenlighted Posted April 15, 2007 Posted April 15, 2007 Var inte kamerarelaterat, eller videofilmning över huvud taget, så du blir inte hjälpt av det. 0 Quote
ChrisSFP Posted April 16, 2007 Posted April 16, 2007 Jag skulle nog säga, jaga begagnat och betala när du håller i produkten så du kan se hur den ser ut och hur säljaren i sig verkar. Ang. rea så blev det nog ett missförstånd där, har aldrig sett en åf som rear ut kameror och speciellt inte i denna prisklass då de sällan ligger på nått större lager av dem. 0 Quote
clonad Posted April 16, 2007 Posted April 16, 2007 Jag tycker det här forumet ska läsas igenom om du tänkte köpa en Sony hdr-fx1, fx7 eller canon XH-A1 http://www.dvinfo.net/conf/forumdisplay.php?f=139 HV20 verkar klara sig bra mot dessa kameror. Och själv har jag sett igenom ett femtiotal klipp och kommer garantera köpa den här kameran. Låter så jobbig och berätta om den här kameran i varje forum men jag tycker ändå att om det är pengar man ska tjäna så är det den här kameran. Om man nu inte vill ha en kamera som ser professionell. (stor och har många finesser) 0 Quote
Max_H Posted April 16, 2007 Posted April 16, 2007 Greenlighted... Kan hålla med om att "Min erfarenhet är att ärlighet, service och tillförlitlighet kostar pengar" var ett dåligt ordval. Det borde egentligen stått: "Kunskap, service, lagerhållning och tillförlitlighet kostar pengar". Angående din kommentar: "Ett påslag på 30% är enligt mig lite väl dyrt för "ärlighet, service och tillförlitlighet". Kan ju nämna att jag jobbat som ÅF för denna typ av kameror i mer än 6 år, och om du hittar EN ENDA firma i sverige som har ett 30% påslag i jämförelse med deras inköpspris så får du leta länge. Sen håller jag absolut med om att det i vissa fall är absurda skillnader på priserna mellan olika länder, men det är i 99.9% av fallen inget återförsäljarna kan göra ngt åt. Det ligger en MASSA olika skäl bakom detta: Prispolitik, fraktkostnader, importavgifter, tullar, storlek på marknaden i fråga, etc. Men jag håller absolut med om att man får ta riskbedömningen från fall till fall. /Max 0 Quote
greenlighted Posted April 16, 2007 Posted April 16, 2007 Greenlighted... Kan hålla med om att "Min erfarenhet är att ärlighet, service och tillförlitlighet kostar pengar" var ett dåligt ordval. Det borde egentligen stått: "Kunskap, service, lagerhållning och tillförlitlighet kostar pengar". Jo, och då är vi helt överrens med undantag av tillförlitlighet. Det ska inte kosta pengar, det ska vara en självklarhet för varje ärlig leverantör. Angående din kommentar: "Ett påslag på 30% är enligt mig lite väl dyrt för "ärlighet, service och tillförlitlighet". Kan ju nämna att jag jobbat som ÅF för denna typ av kameror i mer än 6 år, och om du hittar EN ENDA firma i sverige som har ett 30% påslag i jämförelse med deras inköpspris så får du leta länge. Jo, det blev lite konstigt där. Det jag ville få fram var att det kan vara så att det "internationella priset" är så pass mycket lägre att värdet av service och tillgänglighet inte räcker för att motivera ett inhemskt köp. Det var syftet med mitt exempel, inte att antyda att inhemska återförsäljare har ett påslag på 30%. Skulle varit tydligare, beklagar. Sen håller jag absolut med om att det i vissa fall är absurda skillnader på priserna mellan olika länder, men det är i 99.9% av fallen inget återförsäljarna kan göra ngt åt. Det ligger en MASSA olika skäl bakom detta: Prispolitik, fraktkostnader, importavgifter, tullar, storlek på marknaden i fråga, etc. Alltså, jag håller i stort med här. Det som jag inte riktigt håller med om är procentsatsen 99,9% samt att återförsäljarna är helt utelämnade till externa krafter/omständigheter. Eftersom återförsäljarnas priser bevisligen skiljer sig, i vissa fall med märkbara procentenheter, så måste det finnas marginaler mellan den "totala produktkostnaden" och återförsäljarnas pris. För att förtydliga: jag har ingenting emot svenska återförsäljare. Det finns vissa inköp jag gjort/gör då jag skulle handla lokalt även om det var mer än dubbla det internationella priset. Men då är det för att jag tycker att kompetensen, servicen och tillgängligheten hos den specifika återförsäljaren är värd det. Fast ärligt talat så blir det tyvärr, tack vare de ofta märkbart högre svenska priserna, mer och mer sällan. 0 Quote
ChrisSFP Posted April 17, 2007 Posted April 17, 2007 Jo visst HV20 verkar jäklit bra för sin prisklass, eller typ iallafall Sony HC serien är grymma som sjutton också. Men HV20 är inget substitut mot A1/FX1 osv när det kommer till optiken och manuella inställningar. Men visst behöver man bara en HDV kamera och ska filma mkt run and shoot och vill ha bra kvalite är det nog ett superval. 0 Quote
Kvaser Posted April 22, 2007 Posted April 22, 2007 Är dom där ställena utanför EU så billiga ? Du skall gånga det med kursen för dollar sedan lägga på en saftig frakt Eventu ellt kan det komma till lite tullavgifter också. Sedan skall du gånga hela summan med 1,25 för att få vad det blir med momsen pålagt. Krånglar det så man måste kanske skicka kameran på servise några gånger, kan det mycket väl vara billigare att köpa den i sverige. Det kan vara bättre att hitta en kamera i Tyskland t ex. Sedan: Canon XH A1 är nog mera konkurenter med Sonykamerorna Z1 och V7 FX1 och FX7 är mer amatörvertioner. Du har mer instälninar på Canon än Z1 och V7 men en bättre LCD på dom 2 sonyna. Canon har lite bättre mörker egenskaper men kräver lite mer instälningar så du kanske föredrar Z1 eller V7 för det är lättare med inte för mycket instälningar om du inte är van. 0 Quote
ChrisSFP Posted April 23, 2007 Posted April 23, 2007 Är dom där ställena utanför EU så billiga ? Du skall gånga det med kursen för dollar sedan lägga på en saftig frakt Eventu ellt kan det komma till lite tullavgifter också. Sedan skall du gånga hela summan med 1,25 för att få vad det blir med momsen pålagt. Krånglar det så man måste kanske skicka kameran på servise några gånger, kan det mycket väl vara billigare att köpa den i sverige. Det kan vara bättre att hitta en kamera i Tyskland t ex. Sedan: Canon XH A1 är nog mera konkurenter med Sonykamerorna Z1 och V7 FX1 och FX7 är mer amatörvertioner. Nja kanske inte helt sant, XH A1 har ett betydligt sämre focus system än Sony´s modeller, det enda som skulle göra att denna kameran tekniskt sett vore mer proffersionell än Sonys modell vore XLR utgångarna. När de kommer till inställningsmöjligheter är det ganska exakt samma. Canon har något mer brus vilket kan jäklas lite med en om användaren är ovan. Skulle säga att denna är en direkt motsvarighet till Sonys FX1 men med XLR ingång och utan möjlighet till follow focus. Z1 är en lite väl dyr kamera men å andra sidan har den vissa grejjer som gör den till oumbärlig för folk som filmar i olika format, den är trots allt den enda kameran som klarar filma i både NTSC och PAL. 0 Quote
coleman45 Posted April 23, 2007 Posted April 23, 2007 Nja kanske inte helt sant, XH A1 har ett betydligt sämre focus system än Sony´s modeller, det enda som skulle göra att denna kameran tekniskt sett vore mer proffersionell än Sonys modell vore XLR utgångarna. När de kommer till inställningsmöjligheter är det ganska exakt samma. Canon har något mer brus vilket kan jäklas lite med en om användaren är ovan. Skulle säga att denna är en direkt motsvarighet till Sonys FX1 men med XLR ingång och utan möjlighet till follow focus. Z1 är en lite väl dyr kamera men å andra sidan har den vissa grejjer som gör den till oumbärlig för folk som filmar i olika format, den är trots allt den enda kameran som klarar filma i både NTSC och PAL. Du glömmer en sak här, en liten detajl. Canon xh-a1 har ett betydligt större objektiv med 20x zoom, samt att den har en högre upplösning på 1.670.000 pixlar. Så att jämföra canon xh-a1 med sonys koncept modell är ju inte helt korrekt. Jag har pratat med tre svenska återförsläjare och alla är enade om att canon väger lite tungre när det gäller den och zony hvr-z1. Det är väl ingen slump om du frågar mig. Men i stort är de rätt lika dessa kameror. Jag har filmat på z1:an men har nyligen beställt en canon. Så välj canon enligt mig, billigare i pris dessutom! Peace 0 Quote
Kvaser Posted April 24, 2007 Posted April 24, 2007 Nja kanske inte helt sant, XH A1 har ett betydligt sämre focus system än Sony´s modeller, det enda som skulle göra att denna kameran tekniskt sett vore mer proffersionell än Sonys modell vore XLR utgångarna. När de kommer till inställningsmöjligheter är det ganska exakt samma. Canon har något mer brus vilket kan jäklas lite med en om användaren är ovan. Skulle säga att denna är en direkt motsvarighet till Sonys FX1 men med XLR ingång och utan möjlighet till follow focus. Z1 är en lite väl dyr kamera men å andra sidan har den vissa grejjer som gör den till oumbärlig för folk som filmar i olika format, den är trots allt den enda kameran som klarar filma i både NTSC och PAL. Jag håler inte med att det skulle vara ett sämre fokus system. Jag håler fukus minst lika bra med Canonen däremot är ju ingen av dom perfekt om man jämför med betydligt dyrare kameror. Sony kamerorna har inte ens irisring ! Canon har inte mer brus om man inte kör fabriksinstälnin - skall man göra det så kanske man kunde håla sig till mer billiga kameror. Men du har rätt att det kan vara lite mer arbete med instälningar på canon och det skrev jag också tidigare. Avsaknad av XLR kontakter är ju ett mycket stort fel och bara det diskvalifiserar dom kamerorna ( finns ju på Z1 och V1 ) eller kör du allt ljudet på en lös DAT spelare? Du kan ju programera skärpepunkena och hur snabbt den skall ändra sig mellan. Mycket bättre än follow focus nu när det inte är riktiga mekaniska objektiv. Skall du köra det rekomenderar jag samma kamera med ett annat hus nämligen XL H1, men du får betala mycket för samma kamera med ett annat hus bara för att få möjlighet att byta objektiv och en del instälningar flyttade ut från menyer till knappar. Sedan skall du köpa ett bra mekaniskt objetiv också! Men det bror på vilka behov man har. Det lilla NTSC jag har gjort har jag renderat ner till efter jag varit fördig med filmen och i dom fallen har det varit kunder som varit intreserad av NTSC kopior förutom PAL som varit huvudbestälningen. Du kunde sagt att den saknar DVcam då hadde du i alla fall haft en poäng med det. Det finns några andra funktioner från dyrare kameror jag också saknar men det finns inte på dom soynena heller. Jag är egentligen Sony frälst och hadde sony en liknande kamera till samma pris så hade jag inte tvekat att välja Sony. Så jag är den första att bekaga att det inte finns ett bra Sony altenativ. 0 Quote
ChrisSFP Posted April 25, 2007 Posted April 25, 2007 Jag håler inte med att det skulle vara ett sämre fokus system. Jag håler fukus minst lika bra med Canonen däremot är ju ingen av dom perfekt om man jämför med betydligt dyrare kameror. Sony kamerorna har inte ens irisring ! Canon har inte mer brus om man inte kör fabriksinstälnin - skall man göra det så kanske man kunde håla sig till mer billiga kameror. Men du har rätt att det kan vara lite mer arbete med instälningar på canon och det skrev jag också tidigare. Avsaknad av XLR kontakter är ju ett mycket stort fel och bara det diskvalifiserar dom kamerorna ( finns ju på Z1 och V1 ) eller kör du allt ljudet på en lös DAT spelare? Du kan ju programera skärpepunkena och hur snabbt den skall ändra sig mellan. Mycket bättre än follow focus nu när det inte är riktiga mekaniska objektiv. Skall du köra det rekomenderar jag samma kamera med ett annat hus nämligen XL H1, men du får betala mycket för samma kamera med ett annat hus bara för att få möjlighet att byta objektiv och en del instälningar flyttade ut från menyer till knappar. Sedan skall du köpa ett bra mekaniskt objetiv också! Men det bror på vilka behov man har. Det lilla NTSC jag har gjort har jag renderat ner till efter jag varit fördig med filmen och i dom fallen har det varit kunder som varit intreserad av NTSC kopior förutom PAL som varit huvudbestälningen. Du kunde sagt att den saknar DVcam då hadde du i alla fall haft en poäng med det. Det finns några andra funktioner från dyrare kameror jag också saknar men det finns inte på dom soynena heller. Jag är egentligen Sony frälst och hadde sony en liknande kamera till samma pris så hade jag inte tvekat att välja Sony. Så jag är den första att bekaga att det inte finns ett bra Sony altenativ. Allt beror ju på vad man filmar, i många situationer filmar jag röliga föremål, mycket extremsport osv, det skulle aldrig fungera med en kamera som du inte har valet att köra autofokus samt manuell zoom som på samma gång, det är det största problemet med Canon. Sen vet jag i och med mitt jobb att Canon ger en annan färgskala än Sony, inte sämre på något sätt men annorlunda. Det som Canon dock har problem med tekniskt är logic korten som pajjar titt som tätt iallafall om du ser tillbaka på ex. XM1/XM2/XL-serien. Självklart är H1 bättre än Z1 om man söker filmlooken osv, den kameran är gjord för det. Skulle du tex ha den vid inspelning på en club eller i halvdåliga miljöer skulle den nog inte vara rätt val. Sen är just den modellen lite utanför prisskalan, då faller den ju direkt i jämförelse mot HVX200 som jag skulle i dagsläget välja över alla andra kameror då den verkar passa mina behov som ett smäck =) (sen var det ju just det med prislappen innan du får variframe funktionen...) Sen iris ring? Jag har en jättego irisring på min FX1:a... 0 Quote
yooonis Posted May 24, 2007 Posted May 24, 2007 Nja kanske inte helt sant, XH A1 har ett betydligt sämre focus system än Sony´s modeller, det enda som skulle göra att denna kameran tekniskt sett vore mer proffersionell än Sonys modell vore XLR utgångarna. När de kommer till inställningsmöjligheter är det ganska exakt samma. Canon har något mer brus vilket kan jäklas lite med en om användaren är ovan. Skulle säga att denna är en direkt motsvarighet till Sonys FX1 men med XLR ingång och utan möjlighet till follow focus. Z1 är en lite väl dyr kamera men å andra sidan har den vissa grejjer som gör den till oumbärlig för folk som filmar i olika format, den är trots allt den enda kameran som klarar filma i både NTSC och PAL. Har Sony FX1 inte XLR-in??? Skitdåligt ju? 0 Quote
Recommended Posts