ADG Posted April 11, 2007 Posted April 11, 2007 hej ska filma en musikvideo med digitalvideokamera. finns det några bra sätt att mjuka upp videokänslan i bilden för att få det att likna film, utan att reducera skärpa mm för mycket. jag har hört att man kan skjuta den färdiga filmen från projektor till duk och filma av det igen med videokamera. är det någon som har erfarenhet av detta?
gorse Posted April 11, 2007 Posted April 11, 2007 Incooooomiiiiing!!!! Nu kom jag på ett aprilskämt som jag hade funderat ut i julas och som jag hade planerat att posta den 1a april, men det glömde jag ju aldeles bort. Vilken otur jag har. Jag får nog återkomma nästa år. Genom en slumpmässig upptäckt har jag funnit den absoluta lösningen att få filmlook med digitalvideokamera. Inga optikkonvertrar och ingen efterbehandling erfordras. Lösningen är så enkel att den är genialisk och användes redan 1962. Genom att trä en nylonstrumpa över originaloptiken på digitalvideokameran erhålls en gitterverkan. Av en ren tillfällighet överenstämmer gitterverkan med de optiska egenskaper en filmkamera har. Tricket är bara att spänna strumpan lagom hårt till man erhåller rätt interferense. 1962 visade Sveriges Radios tekniska chef, Kjell Stensson, hur man med "gitterverkan" kunde få färgteve genom att fästa en uppklippt nylonstrumpa framför den svartvita bildrutan. Observera att det måste vara ljusbeiga strumpor. De moderna olikfärgade kan fungera men med viss missfärgning. Exempel på felaktig användning av nylonstrumpan ses i filmen Matrix. Glöm inte att dragningen i färg går åt strumpans komplementfärg, dvs en röd strumpa ger gröntonad film.
Max_H Posted April 11, 2007 Posted April 11, 2007 Gorse, du har fel "Årets mest..." Du borde även ha "Årets roligaste svar". :) Edit: Det får bli nästa år kanske då... /Max
ADG Posted April 11, 2007 Author Posted April 11, 2007 ...och det här är inget aprilskämt i efterskott?
Pace Posted April 11, 2007 Posted April 11, 2007 Tråd stängd med hänvisning till [thread=1687]FAQ:n[/thread] där svar finns.
Recommended Posts