Gå till innehåll

scenuppdelning


LudvigHolmkvist

Recommended Posts

Tjoo alla filmälskare!

Jag har skrivit än skön scen på några sidor och känner att scenen kommer att bli för seg att titta på i streck...om ni fattar vad jag menar...och jag tänker dela upp scenen i två delar vilket är perfekt för storyn..men problemet är att hur ska man dela upp den? I scenen så pratar två karaktärer om två ämnen och man skulle kunna tänka sig att jag delar scenen mitt emellan dem men det känns lite mysko och bara gå ifrån och sen komma tillbaka mitt i diskutionen...lite svårt å förklara..förhoppningsvis har ni suttit i samma situation, vilket jag iofs inte tror att ni gjort men, men

 

säg vad ni tycker...val av övergång in till nästa scen...fade out, gå direkt in till svart...alla idéer är välkomna..

 

tack på förhand!

 

måste tillägga att ett ämne är på ungefär 75% av scentiden medans den andra då 25% är på..så diskussionfördelningen är inte lika..tyvärr

Länk till kommentar
Share on other sites

vet inte om det passar i din film, men, vet inte vad det kallas så jag kallar det "upprepningsklipp" :)

Tex, ngn ställer ner ett glas på ett bord i första scenen sista klippet och någon tar upp ett glas från bordet i första klippen andra scenen. hänger du med?

 

går ju göra varianter på det

 

EDIT: alltså, i scenen som du klipper till tar någon upp glaset.. om det blev otydligt

Länk till kommentar
Share on other sites

Om scenen är för seg kommer det inte att hjälpa att göra ett omotiverat tidshopp mitt i samtalet. Som alltid är det vanskligt att ge tips när man inte vet någonting om omständigheterna, men vad du kan göra är att byta miljö i den andra halvan av scenen, företrädesvis från en interiör till en exteriör eller vice versa.

 

Fast mest av allt tror jag att du skall försöka tajta till scenen så att den funkar som den är, för antagligen är det där problemet ligger.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...