Fredrikstahl Postad 31 mars 2007 Postad 31 mars 2007 Okej , förlåt att jag var lite otydlig. Men när jag använder motion så zoomar den bara in själva klippet, och den är inzoomad hela tiden. Jag vill kunna göra så att jag kan välja när jag vill zooma in och ut i klippet, och kunna flytta zoomen till vänster och höger i filmen Och om jag ska använda key frames, beskriv gärna detaljerat hur jag ska göra. Här är ett exempel på en film där han zoomar in och ut i klippet. [JAG ANVÄNDER ADOBE PREMIERE PRO 2.0!] 0 Citera
Team_fagott Postad 31 mars 2007 Postad 31 mars 2007 Samma sak fast tvärtom :) Tala gärna om villket program du använder så kanske du t.om kan få hjälp Principen är att du använder motion funktionen och key frames. Fast din fråga var lite otydlig utveckla gärna 0 Citera
filmnisse Postad 31 mars 2007 Postad 31 mars 2007 skulle helst undvika det då kvaliten bli avsevärt sämre. 0 Citera
Fredrikstahl Postad 31 mars 2007 Författare Postad 31 mars 2007 Okej , förlåt att jag var lite otydlig. Men när jag använder motion så zoomar den bara in själva klippet, och den är inzoomad hela tiden. Jag vill kunna göra så att jag kan välja när jag vill zooma in och ut i klippet, och kunna flytta zoomen till vänster och höger i filmen Och om jag ska använda key frames, beskriv gärna detaljerat hur jag ska göra. Här är ett exempel på en film där han zoomar in och ut i klippet. 0 Citera
Team_fagott Postad 31 mars 2007 Postad 31 mars 2007 Du sätter en keyframe (en plupp) där rörelsen ska börja och sedan sätter du tidsnålen där den ska sluta ändrar till det värde du vill ha och sätter en till keframe (plupp) där. Eftersom du inte berättar villket program du använder kan jag inte berätta i detalj. 0 Citera
MrPetter Postad 1 april 2007 Postad 1 april 2007 Det här kan sluta hur som helst, men jag försöker. ;-) Principen i Premiere Pro är, till att börja med, att det inte är kameran du flyttar - utan motivet. Tänk dig att du ställt upp din kamera så att du filmar ett visst område. Sedan kan du med PP ta motivet och flytta det närmare kameran, längre från kameran, åt höger, vänster, upp och ner. Om du har ett hus som precis ryms i kameran från början och du flyttar huset tio meter närmare kameran, då kommer du inte att se hela huset längre - utan du kommer att ha "zoomat in" en del av det. Det finns effekter man kan använda för att åstadkomma varianter av inzooming, men det jag beskriver nedan är ett rakt på sak sätt att göra det: 1) Markera klippet du vill ha rörelsen på i tidslinjen längst ner på skärmen. 2) I fönstret i mitten i övre halvan av skärmen väljer du effektfliken. Där har du två inställningar från börjat - "motion" och "opacity". Den senare styr genomskinlighet och den tidigare allt som rör placeringen av bilden. Det är den du är intresserad av. Fäll ut inställningarna för "motion". 3) I den högra delen av det aktuella fönstret har du en detaljerad tidslinje för klippet du markerat. Dra tidsnålen (bra uttryck!) i det här fönstret längst till vänster om du vill att rörelsen (din inzooming) ska börja direkt. Om du vill att den ska börja lite senare så ställer du tidsnålen där du vill att den ska börja istället. 4) Nu ställer du in hur du vill att rörelsen ska börja, det vill säga hur du vill att klippet ska se ut från start - innan rörelsen. Du gör det med scale - där mer än 100 innebär att du zoomar in, förbi originalstorlek i klippet och mindre än 100 innebär att du soomar ut, förbi origianstorlek i klippet - och du gör det med position, där du ställer in vilken del av klippet du ska se (i x och y koordinater). Ställ först in scale och sedan position och finputsa tills du är nöjd. 5) När du är nöjd med klippet i sin startposition, klicka på klocksymbolerna längst till vänster om både position och skala. Det skapar en keyframe som säger "ok, vid den här tidpunkten ska det här klippet se ut såhär". 6) Nu flyttar du tidsnålen (woho, jag har ett nytt ord i min vokabulär!) till den position där du vill att själva rörelsen ska sluta, dvs. där din inzooming osv., är klar. 7) Gör samma sak som på 4; ändra inställningarna för skala och position på klippet tills det ser ut som du vill att det ska göra efter att inzoomningen är gjord. Förutsatt att de nya värdena för position och skala är annorlunda än de du satte ibörjan så skapas det automatiskt nya keyframes. Är något av dem samma så kan du antingen klicka på den lilla punkten med två pilar runt sig (bredvid namnet på inställningen) för att generera en keyframe, eller stänga av keyframes (bocka av "klockan") för den inställningen. I det fall du beskriver så kommer förmodligen både position och skala behöva ändras, så det är inte aktuellt nu. 8) PP genererar nu själv en linjär rörelse mellan de två punkterna. Det vill säga att den räknar ut hur mycket varje värde behöver ändras per frame för att få den förändring du vill mellan dina två keyframes. Med andra ord, klicka på play och spana in din inzoomning! - - - - - - 9) Om den zoomar för fort så får du ställa dig på din keyframe och ändra värdet så att skillnaden mellan start-värde och slut-värde blir mindre (dvs. inzoomingen blir mindre) eller flytta keyframesen längre ifrån varandra, så att rörelsen har längre tid på sig att utföras. Vill du att det ska gå snababre så gör du tvärtom. Voila! Vill du leka mer så kan du experimentera med att lägga på t.ex. cropeffekten och bocka för "zoom" i den. Vad du ska komma ihåg är att om du skalar upp ett klipp som inte har en högre upplösning än vad videon du jobbar med (720x564 - minns jag fel, voodoogurus?), så kommer det vara datorn som gör en beräkning på hur det blir - pixlarna blir uppblåsta och du får i praktiken en bild som ser korning och lågupplöst ut; samma princip som vid digital zoom med en kamera. Postproduktionsinzoomningar kan med andra ord aldrig ersätta äkta zoom och fokusåkningar gjorda vid inspelning - även om de kan ha andra (stora) fördelar. Lycka till! //Petter 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.