lilla_farbrorn Postad 27 mars 2007 Postad 27 mars 2007 Sitter med ett litet chroma key-projekt men lyckas inte alls bra med keyingen och vill höra med folket här på forumet om jag gör fel eller om materialet är för dåligt. http://img50.imageshack.us/img50/6536/chromakeyproblemna5.jpg Bilderna säger mer än tusen ord men jag drar förklaringen i text också. Jag har enorma problem med den vita linjen runt mina objekt och använder jag någon sorts shrink matte blir objekten helt förstörda av dv-artefakter. Keylightinställningarna jag använder är: Screen Gain: 100 Screen Balance: 50 Screen Matte Clip Black: 19 Clip White: 52 Matten har jag såklart varierat, så där tror jag inte att det finns någon lösning. Är ännu inte nåt proffs på keylight så om nån har nåt inställningstips jag missat, let me know! Vad gör jag fel? Man ser den lilla vita linjen även pre-key, men varför har den hamnat där? 0 Citera
Rabies Postad 28 mars 2007 Postad 28 mars 2007 Rent allmänt är DV helt kasst att keya på, det blir aldrig riktigt bra. Det finns dock ett trick man kan göra för att få snyggare linjer och det är att först konvertera klippet till YUV colorspace, därefter blurrar man B och G kanalen ytterst lite och sen konverterar man om till RGB igen. Detta gör att kanterna blir mycket jämnare. Vet inte hur man gör detta i AE dock då jag bara kört Fusion och Primatte för keying. Men det borde finnas ett sätt. Sen när det gäller att få bra keys så brukar man oftast få dela upp sina områdan man ska keya och lägga ihop dom sen igen. Det är sällan man bara kan dra en schysst key med bara ett klick inte ens på 35mm eller HD. 0 Citera
lilla_farbrorn Postad 28 mars 2007 Författare Postad 28 mars 2007 Okej, tack för svaret. Det där med YUV colorspace har jag inte hört talas om, ska googla på det. Att man måste dela keyingen är jag medveten om men jag ansåg att det inte behövdes denna gång eftersom slutprodukten ska vara både mörk och svart-vit. 0 Citera
Max_H Postad 28 mars 2007 Postad 28 mars 2007 Om du inte hittar det: http://www.aenhancers.com/viewtopic.php?t=40 Kolla också på Andrew Kramers tutorial på Cow - den har lite info om problemet. /Max 0 Citera
Khaain Postad 30 mars 2007 Postad 30 mars 2007 Sitter med ett litet chroma key-projekt men lyckas inte alls bra med keyingen och vill höra med folket här på forumet om jag gör fel eller om materialet är för dåligt. http://img50.imageshack.us/img50/6536/chromakeyproblemna5.jpg Bilderna säger mer än tusen ord men jag drar förklaringen i text också. Jag har enorma problem med den vita linjen runt mina objekt och använder jag någon sorts shrink matte blir objekten helt förstörda av dv-artefakter. Keylightinställningarna jag använder är: Screen Gain: 100 Screen Balance: 50 Screen Matte Clip Black: 19 Clip White: 52 Matten har jag såklart varierat, så där tror jag inte att det finns någon lösning. Är ännu inte nåt proffs på keylight så om nån har nåt inställningstips jag missat, let me know! Vad gör jag fel? Man ser den lilla vita linjen även pre-key, men varför har den hamnat där? Kan bli lite bättre av att blurra chroman lite. Det finns lite olika tricks du kan prova. Testa att försöka isolera kanterna, med nån Edge Detect/Sobel-algoritm, sen använda det som mask för att blurra, gaina ner eller liknande. Annars är det nog att köra olika masker och äta masken innåt som gäller. Försök isolera hattens kanter med en mask t.ex. och använd en Key bara för den, där du kan shrinka/expanda den masken bara för hatten. Sen kombinera den med en key för snubbens högra sida etc. De flesta keys, även på de största av produktioner brukar kräva att man keyar i olika pass. Allting går att keya bra, man får bara ge sig fan på det. Du kan ju testa att försöka keya ut enbart kanterna med exempelvis en Luma Key och sedan kombinera det med en hårdare Keylight kanske, kombinera keys är det som gäller. 0 Citera
Leviant Postad 8 april 2007 Postad 8 april 2007 Du kan alltid slänga ett öga på Aharon Rabinowitz videotutorial angående "Junk Mattes". länk: http://forums.creativecow.net/articles/rabinowitz_aharon/junk_mattes/CC_Junk_Mattes.mov 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.