Snubben_87 Postad 26 mars 2007 Postad 26 mars 2007 Hej! Har det senaste åren oroat mig väldigt mycket över vad jag egentligen vill göra av mitt liv, och kommit fram till att film är det jag först och främst vill satsa på! Känns som att det kommer stimulera min kreativitet allra mest. Men hur ska jag gå tillväga egentligen? Jag vet ju ingenting om manusskrivande! Borde man gå någon kurs eller kan man lära sig lika bra på egen hand? Efter det lilla jag läst så verkar det i princip omöjligt att lyckas skriva ett bra första manus och få det sålt, stämmer de? Känns ju lite segt att det ska behöva ta flera år innan det börjar hända nåt. Men jag är ju helt säker på att dom här idéerna som jag sitter på, SKULLE kunna bli succéer, om en skicklig manusförfattare skulle få utveckla dom. Går det att sälja filmidéer här i Sverige? Hur är det i USA? Måste man åka till L.A för att kunna komma i kontakt med någon manusförfattare eller går det att kontakta dom härifrån? Sen skulle jag också vilja komma i kontakt med något svenskt tv-bolag för att berätta om min idé på dockusåpa, har ni några tips på vart jag kan vända mig? Vågar man bara skicka iväg sin idé utan att behöva oroa sig för att dom snor den? Skulle verkligen vara tacksam om någon tog sig tid att svara på mina frågor! Är ny här föresten =) 0 Citera
jakethesnake Postad 26 mars 2007 Postad 26 mars 2007 I Sverige är det ytters ovanligt att seriösa bolag snor ideer från folk. Du kan nog ge dem i förtroende. Ring det Tv-bolag vars sortiment passar din idé och be att få tala med producenten eller programchefen. De flesta bolag har flyttat sin produktion till andra, inhyrda, produktionsbolag, men det är ändå de som drar i trådarna. Om du inte kan lita på dem så kan jag rekommendera icreateditfirst.com, där du för en mindre summa kan registrera din idé. I USA skulle jag rekommendera e-mail, eftersom det är så dyrta att ringa. Där bör du nog dock vara försiktigare med att dela ut dina idéer. Gå in på http://www.imdb.com och skaffa "pro" för 150 spän i månaden så kan du gå in på de filmer som liknar din idé, se vilket produktionsbolag som ligger bakom och skicka ett trevligt brev dit med idén. Manus är precis som allt annat, övning ger färdighet. Man kan gå en kurs för att bli lite mer medveten om vilka val man gör, men i slutändan gäller det bara att låta kreativiteten flöda. Det sitter i ryggmärgen hos alla människor som tittar på film hur en film är uppbyggd, det gäller bara att lära sig verktygen. Alla kan ju föreställa sig en vacker bild i huvudet, men alla kan inte rita. Skriv, skriv och skriv. Låt någon du litar på läsa... börjar de inte gråta eller på annat sätt grips av dramat är det bara att kasta och göra om. Det kommer ta många år, hur bra idéer du än har tills du säljer något. Ett annat tips är att låta manuset ligga i två veckor och sen läsa igenom det igen. Det handlar om att få distans till det. Ha det bra och lycka till, hoppas det hjälpte 0 Citera
kvällensdebatt Postad 27 mars 2007 Postad 27 mars 2007 "lära sig lika bra på egen hand" Film skollor eller linjer är skit.. en som håller filmkameran i handen hemma lär sig mer skulle jag vilja säga än en som sitter i skollbänk. det har inget med sådant att göra.. film manus kan du ju skicka vart som tror jag.. om man anser att det är bra så. SFI kanske tar in manus?? jag vet inte...:P men det går alltid höras av.. Jag är på TV som f*n själv faktiskt... du ska höra av dig till SVT om du vill försöka där... de är den lättaste vägen in i tv.. skulle inte äns tänka tankarna på någon annan kanal. har man inte försökt så vet man inte... ha den tanken i skallen varje gång du får någon ideé . lycka te 0 Citera
Team_fagott Postad 27 mars 2007 Postad 27 mars 2007 Kvälldebatten: Har du ofta kamera i hand när du skriver manus? Och hur många tror du har tillgång till en filmkamera? Väldigt få. Om du gått i en filmskola så skulle du kanske veta att man inte sitter i en skolbänk särskilt ofta, precis som man inte sitter och läser om spik på snickarutbildnigen. Man brukar ha en obligatorisk samling någon gång per vecka eller månad. "Jag är på TV som f*n själv faktiskt" Vi i 5:an? Är svenskaundervisning också jäkligt överskattat? Snubben: Har du ett manus så rek jag dig att kontakta en filmkonsulent eller ett produktionsbolag samt din reginalpool Angående dokusåpa så gäller samma sak där, ring något av produktionsbolagen. Strix har väll sysslat en del med dokusåpa tror jag. På svt kammar du nog noll på den punkten. Såvida det inte är på lite nivå (Som t.e.x wild kids eller politikerna) 0 Citera
Snubben_87 Postad 27 mars 2007 Författare Postad 27 mars 2007 Tack för era svar fagott och snake! Har skickat idén om dokusåpan till kanal 5, tv6 och tv3 idag =D Fanns inte något nummer inom Sverige på strix hemsida som man kunde ringa, än så länge, men jag ska skicka den via e-mail.. Läste någon tråd om böcker om manusskrivande här på forumet men vilken av dom tror ni passar en nybörjare bäst? Vill att den ska vara lättläst och helst på svenska. Vet ni några manus man kan läsa? Vill få en uppfattning om hur man brukar skriva ungefär.. 0 Citera
Simon W Postad 27 mars 2007 Postad 27 mars 2007 Kolla in på http://www.script-o-rama.com/snazzy/dircut.html (klicka på "film scripts") Där finns många manus till kända filmer. Visserligen på engelska, men svenska manus är nästan omöjliga att få tag på. 0 Citera
kvällensdebatt Postad 28 mars 2007 Postad 28 mars 2007 Team_fagott: jag skriver inte manus så offta.. man behöver ingen jävla cp line för att kunna skriva en historia! samma med filmning. ingen filmskola i världen kan lära en bättre, än att försöka själv.. intresse. bara övning.. så menade jag mest.. Hur många tror du har en kamera? Du som vet kan väll börja räkna på fingrarna och sen skriver du ett brev till mig. nej ring mig.. Tv! jag har vart i kontakt med TV . kopplade det bättre nu då?? Jag skiter la i hur ni gör nere i Hamlstad. men här i skolorna finns det faktiskt teori också... o då står man inte upp och läser vart jag vet... 0 Citera
Team_fagott Postad 28 mars 2007 Postad 28 mars 2007 Team_fagott: jag skriver inte manus så offta.. man behöver ingen jävla cp line för att kunna skriva en historia! samma med filmning. ingen filmskola i världen kan lära en bättre, än att försöka själv.. intresse. bara övning.. så menade jag mest.. Hur många tror du har en kamera? Du som vet kan väll börja räkna på fingrarna och sen skriver du ett brev till mig. nej ring mig.. Tv! jag har vart i kontakt med TV . kopplade det bättre nu då?? Jag skiter la i hur ni gör nere i Hamlstad. men här i skolorna finns det faktiskt teori också... o då står man inte upp och läser vart jag vet... Det kan vara en fördel att t.ex kunna grunderna i dramaturgi när man skriver ett manus, grundlägande språkkunskaper är också en fördel. Videokamera är det många som har. Men vi pratade om filmkameror, (t.ex 16,35mm) det behöver man ingen "jävla line" för att veta vad det är, eller hur ? (Ungefär hälften av alla trådar här på voodoo handlar om den skillnaden mellan video och film redan) Dom flesta hyr, t.om större filmproduktioner hyr filmkamera oftast. Och nej, man behöver ingen "Jävla cp line" för att skriva en historia , men det kan vara en fördel att känna till konvensioner med mera, inspireras och framförallt ha andra att bolla ideér och oponera med, proffesionell väglednig. Kanske framförallt att lära sig ödmjukhet. Ja teori/föreläsnigar är ju bra och inspirerande imellanåt, särskilt med gästföreläsare från branchen. Men självklart är det praktik som ger dom riktiga erfarenheterna. Vissa skolor har mer, andra har mindre av den varan. Lagom är bäst. 0 Citera
policy Postad 28 mars 2007 Postad 28 mars 2007 Kan personligen säga att man får mycket av filmskolor inte bara grunderna i, kamerahantering, dramaturgi, osv utan du får dessutom kontakter som är ovärdeliga i filmbranschen och det är guldvärt att ha folk i klassen som man kan sammarbeta med. Men det är bara vad jag tycker om skolor, sen är smaken som baken.... 0 Citera
Needpie Postad 28 mars 2007 Postad 28 mars 2007 Vågar man bara skicka iväg sin idé utan att behöva oroa sig för att dom snor den? Ett sätt att få bevis på att man själv har skrivit manuset (har aldrig provat det själv men det stod i en bok om manus och lite sådant) vid en speciel tid är att ta en manuset (eller en kopia) och lägga det i ett kuver och skicka det till sig själv. Då du får brevet så öppna det inte utan göm det eller lägg det på ett ställe som du kommer ihåg så har du datumet när du skickade brevet. 0 Citera
gorse Postad 29 mars 2007 Postad 29 mars 2007 Ideer är helt värdelösa så länge de inte är genomförda. Och ingen idé är så bra att ingen annan kan kläcka den. Och kvällensdebatt snackar i nattmössan. Om det finns vetskap hur något fungerar, varför inte ta del av den kunskapen innan man själv uppfinner hjulet flera ggr om? När jag skall renovera hemma, så går jag till bokaffären och köper en snickeribok. I den kan jag läsa hur man gör så slipper jag upprepa de värsta misstagen genom världshistorien. Även om jag läst i bok, så missar jag spiken med hammaren i alla fall, men jag vet att jag skall använda hammare och skruvmejsel istället för träsko och bordskniv. Prick samma med filmning. Antingen läser man en bok, eller så får någon som vet bättre lära ut saken (tex en utbildning). Med den nyvunna vetskapen gäller det sen att utveckla sina talanger genom övning. Hur man skall göra med manus, har jag mindre vetskap om, men baserat på vad jag redan tidigare lärt mig på forumet och i böcker är det ingen större ide att skicka manus nånstans. Man skickar ett brev eller pratar med någon och beskriver KORTFATTAT sina idéer. Man marknadför sina idéer och om man gör det bra kanske målgruppen blir intresserad av att läsa manuset. Dess förinnan rekomenderar jag att spara ett träd. 0 Citera
kvällensdebatt Postad 29 mars 2007 Postad 29 mars 2007 Skriv något jag inte vet istället. Men du menar att inget kan man lära sig utan "line" då eller? som då manusskrivande? Men jag har aldrig sakt att filmskolor är dåliga... jag anser bara att man kan lära sig utan dom.. till och med mer. Det kan vara en fördel att t.ex kunna grunderna i dramaturgi när man skriver ett manus, grundlägande språkkunskaper är också en fördel. Videokamera är det många som har. Men vi pratade om filmkameror, (t.ex 16,35mm) det behöver man ingen "jävla line" för att veta vad det är, eller hur ? (Ungefär hälften av alla trådar här på voodoo handlar om den skillnaden mellan video och film redan) Dom flesta hyr, t.om större filmproduktioner hyr filmkamera oftast. Och nej, man behöver ingen "Jävla cp line" för att skriva en historia , men det kan vara en fördel att känna till konvensioner med mera, inspireras och framförallt ha andra att bolla ideér och oponera med, proffesionell väglednig. Kanske framförallt att lära sig ödmjukhet. Ja teori/föreläsnigar är ju bra och inspirerande imellanåt, särskilt med gästföreläsare från branchen. Men självklart är det praktik som ger dom riktiga erfarenheterna. Vissa skolor har mer, andra har mindre av den varan. Lagom är bäst. 0 Citera
Team_fagott Postad 29 mars 2007 Postad 29 mars 2007 Det är en fördel om du läser inläggen du komenterar. Istället för att bara hitta på påståenden. 0 Citera
kvällensdebatt Postad 29 mars 2007 Postad 29 mars 2007 skulle det inte vara bäst om du bara slutade vara på mig.. jag fattar inte vad jag gjort dig för ont?? att stava fel värkar vara något du går igång på.. vill du slå mig? eller bara visa dig duktig att du har fort stavningslektioner. du är inte mr perfekt .. 0 Citera
Team_fagott Postad 29 mars 2007 Postad 29 mars 2007 Jag har ingenting emot dig. Voodoo är ett öppet forum där vem som hellst får yttra sig, men kommer man med ett påstående så får man vara beredd på att någon argumenterar emot. Det är det som är poängen med ett debattforum. Är det någont jag inte gillar så är det folk som ljuger mig rätt upp i ansiktet och inte kan stå för vad man säger. Försök att ha lite mer ödmjuk attityd så ska du se att du kommer bli mycket bättre mottagen och ha en trevlig tid här på forumet. 0 Citera
kvällensdebatt Postad 29 mars 2007 Postad 29 mars 2007 Det ända jag skrev som du kunde tycka var att jag sa att jag tyckte filmskolor var skit. De kan du ha en egen uppfattning om.Men att klanka ner på någon som har stav svårigheter tycker jag är en dålig grej. Jag är ödmjuk. j När ljög jag mott dig? 0 Citera
policy Postad 29 mars 2007 Postad 29 mars 2007 Är inte helt säker men... Att kalla något skit som i "Det ända jag skrev som du kunde tycka var att jag sa att jag tyckte filmskolor var skit" är väl inte direkt ödmjukt eller? Men som sagt alla har rätt till sin egen åsikt EDIT: Den här tråden har gått väldigt off topic men snubben 87 om du vill jobba inom film/tv/media tycker jag att skola är en bra början om du vet väldigt lite om branschen. Jag tycker att man tjänar väldigt mycket på det.... Om du har bra lärare får du kontakter, du får lära dig var du ska skicka in dina manus. Och du får träffa personer som också gör film kanske rentav ngn i din klass vill göra film av ditt första manus, det är alltid en början. 0 Citera
Team_fagott Postad 29 mars 2007 Postad 29 mars 2007 Det ända jag skrev som du kunde tycka var att jag sa att jag tyckte filmskolor var skit. De kan du ha en egen uppfattning om.Men att klanka ner på någon som har stav svårigheter tycker jag är en dålig grej. Jag är ödmjuk. j När ljög jag mott dig? "Film skollor eller linjer är skit" Sedan:"jag har aldrig sakt att filmskolor är dåliga" "Jag är på TV som f*n själv faktiskt" Sedan: "Tv! jag har vart i kontakt med TV" *** "Jag är ödmjuk." kallar du det här ödmjuk? "man behöver ingen jävla cp line för att kunna skriva en historia" "Jag skiter la i hur ni gör nere i Hamlstad" "Skriv något jag inte vet istället." Nej, skärpning nu! och en sak till: Ta inte åt dig personligen och spela martyr så fort någon säger emot. Man måste kuna debattera. Jag ber dock om ursäkt för det där jag sa om svenska språket, är inte någon kung på det själv direkt ;) men det var en liknelse till dina påståenden. Ha en fin kväll! 0 Citera
kvällensdebatt Postad 29 mars 2007 Postad 29 mars 2007 Team_fagott har nog sakt ett och annat han ksulle ångra isf med. för han värkar inte ödmjuk den killen. 0 Citera
Team_fagott Postad 29 mars 2007 Postad 29 mars 2007 Team_fagott har nog sakt ett och annat han ksulle ångra isf med. för han värkar inte ödmjuk den killen. Jo det gör vi alla emellanåt. Ödmjukhet handlar om att erkänna det. Ha det gott! 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.