Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej !

Jag skulle behöva lite hjälp med ett ljudproblem. Jag är totalt okunnig på området. Jag har en sk cambike, sportkamera etc. Och använder dv in för ljud och bild på min canon mv 960. Problemet är att ljudet blir helkasst. I och med att jag startar bilen så blir det knas. Om ni kollar på filmen på denna länk så kan höra att ljudet är kasst trots lungn körning i början.

http://video.google.com/videoplay?docid=2414538453687272638&q=megabusa&hl=en

Jag misstänker att det har väl någonting med olika nivåer på mik och ingången. Men som sagt jag är helt okunnig på området och tar tacksamt emot all hjälp som finns att tillgå för att försöka lösa problemet på vettigaste möjliga sätt.

Tackar på förhand

Niklas Libell

Postad

Det låter som om ljudet helt enkelt går för högt in och att ljudet skärs sönder (digitalmickar är extra känsliga ,har du en analog kan du ev prova det). Ett tips skulle ju vara att minska inljudet om det går, eller flytta placeringen av micken.

Ett annnat vanligt och enklet grepp är helt enkelt att spela in ljudet separat med tex en minidisc/mp3 spelare med relgerbart inljud, eller helt enkelt plocka ljud från ett annat tillfälle/film (tänk på rättigheter bara, och hastighet på bilen förstås :) ) och lägga på som ljudspår,

Postad

Jag tycker (förutom att det tokdistar) även att det låter som att ljudet blåser sönder endel också. Vill du kunna få upp nån form av hyffsat motorljud i den miljön får du nog fixa rejäla puffskydd och lager på lager. Samt som fagott skriver kolla nivåerna ordentligt och dra ner ingångsnivån så det inte slår över så mycket.

Sen är det inte direkt miken som är digital utan mediat du sparar på i detta fall, analogt används knappt längre i filmsammanhang. Miken är alltid analog. Det finns digitala mikar men då menar man egentligen bara att A/D omvandlaren har flyttats till miken så man slipper göra signalöverföringen i kabeln analog. Men det där hör inte hit...

Postad

Jag tackar för snabba svar.

Jag håller med er att det distar, men jag vet inte hur jag skall lösa det. Jag har inte hittat någon funktion på kameran där jag kan dra ner ingångsnivån. Sen glömde jag att berätta att micken vid inspelningstillfället var instoppad i en tät tvättsvamp inlindad i trasor sen inlindad i en froté handuk och nerstoppad i en ryggsäck. Så jag tycker att avskärmingen inte kan vara problemet,utan att det är någon typ av singnalfel. Jag har fått tipset tidigare att spela in ljudet med annan utrustning. Men det känns inte riktigt aktuellt i daxläget pga allt extra jobb med att få ihop det hela.

Mvh

Libell

Postad

Och du har ingen dämpning direkt på miken heller? Hade ju varit det bästa isåfall. Men annars kanske du får tjacka nån lös pryl där du kan dämpa signalen, borde ju finnas tycker jag, vet inte riktigt var bara för jag har aldrig behövt någon.

Postad
Och du har ingen dämpning direkt på miken heller? Hade ju varit det bästa isåfall. Men annars kanske du får tjacka nån lös pryl där du kan dämpa signalen, borde ju finnas tycker jag, vet inte riktigt var bara för jag har aldrig behövt någon.

Finns ingen justerbar dämpning på miken. Och det svåra är att hitta nån lös pryl, som löser det hela

Postad

Jag antar att motorn låter ganska starkt så en dämpning kunde nog hjälpa. Om man är någorlunda händig med lödkolv så löder man ihop en för några kronor och lika många minuter. Om intresse finns kan jag rita en skiss.

Postad

Kan det vara så illa att elsystemet stör kameran?

Har själv råkat ut för liknande problem men då kunde jag tydligt höra ökad störning vid gaspådrag.

Jag lade inte ner något jobb att rätta till problemet med störningsskydd eftersom jag inte filmar så mycket från bilen.

Bara en undran?

Postad
Kan det vara så illa att elsystemet stör kameran?

Har själv råkat ut för liknande problem men då kunde jag tydligt höra ökad störning vid gaspådrag.

Jag lade inte ner något jobb att rätta till problemet med störningsskydd eftersom jag inte filmar så mycket från bilen.

Bara en undran?

Jag har varit inne lite på detta, och det är väl "ganska" enkelt att kolla. Men tidsbrist har gjort att jag inte har gjort några riktiga försök att kolla.

Postad
Jag antar att motorn låter ganska starkt så en dämpning kunde nog hjälpa. Om man är någorlunda händig med lödkolv så löder man ihop en för några kronor och lika många minuter. Om intresse finns kan jag rita en skiss.

Jag tar gladeligen emot lite hjälp med detta !

Postad

Så... hoppas filen följer med upp.

En skiss hur man kan göra sig en väldigt enkel dämpning på ca 10 dB.

Det är vad mikrofoner och mikingångar med dämpning brukar ligga på.

Värdena på motstånden är inte så kritiska som man kan tro med de udda

värdena, det beror helt enkelt på att de säljs så.

Man kan naturligtvis bygga in dämpningen i en liten låda om man hellre föredrar det. Kanske en omkopplare kan vara en piffig detalj.

Kopplingen är för obalanserad mik och ingång. Dämpningen blir inte exakt 10 dB, det beror på ingångens imedans bl a, men det har ingen betydelse. Börja med ett R2 på 560 ohm och testa. Blir det för mycket dämpning kan man byta till 1 KOhm.

Jag tror inte det är störningar från bilens elsystem, det brukar låta mer "vasst" högfrekvent. Det förutsätter såklart att man driver kameran från bilens el. Det går att göra ett filter för det i så fall.

Ställ gärna frågor. Jag gillar att göra skisser... ;)

dempning.gif

Postad

Jag medger att jag inte vet riktigt hur en Cambike är förskaffad. Det kanske är inbyggd mik i den, då funkar inte min skiss.

Men alla ni andra som spelar in med lös mik och behöver en dämpning kan använda den.

Postad

Tackar för ritningen. Jag skall försöka med det får vi se. Vart köper man lämpligen lite motstånd ? Finns tyvärr ingen elektronik affär här.

Jag skall försöka lägga upp en bild på sakerna i helgen får ni se dom. Miken är inte större än en liten fimp (den sitter inte ihop med kameran)

//Libell

Postad

Det vore intressant att se bilder på hur kameran o miken ser ut. Gärna kontakter också.

Komponenter kan man beställa på postorder, både Clasohlsson och Kjell har sådant. Men med tanke på att motstånden kostar några öre styck tar det emot att betala tusen gånger så mycket för 100st+postförskott.

Jag kan skicka lite motstånd om denna lösning verkar görlig, kontakter får du skaffa själv.

Postad

Här kommer en bild på miken. Om du/ni undrar över något fråga på. Skall svänga in på Clas Ohlsson, visste inte att dom sålde motstånd på "lösvikt"

Mik.JPG

Postad

Nedrans! Det tycks vara nåt fel så jag inte får titta på bilden. Men jag ser på ikonen lite smått vad det handlar om.

Mitt tips utifrån det är att köpa en hon- och en hankontakt och bygga en kort extrastump med dämpningen som du då lätt kan koppla ur om du ska spela in annat än "vrålande motorer". :)

På Clas Ohlsson har dom inte riktigt motstånd på lösvikt , men förpackningar med blandade motstånd. 49 spänn såg jag att ett lämpligt paket gick på. -Ta det.

Sedan när du kommer hem och får panik över viket värde motstånden har kan du kolla på denna sida: http://www.elexp.com/t_resist.htm

För andra som följer denna tråd kan jag tipsa om att man lika lätt som dämpningen kan bygga sig ett enkelt basdämpningsfilter liknande det som finns i vissa mikar och mixeringångar. JAg kan rita en skiss på det också nån gång.

Ok, bilden visar det jag trodde.

• 1 år senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...