jernby film Postad 21 mars 2007 Postad 21 mars 2007 Många av de coolaste är ju nördar i kubik, typ alla ifrån Tarantino till Gates till Einstein...en nörd kan faktiskt åstadkomma saker Då har jag missförstått ordet "nörd" och nisses trippelorgasm :) för män. /nils 0 Citera
policy Postad 21 mars 2007 Postad 21 mars 2007 Munthe din psycho berättelse påmminer mig om ngt som en av film och tv eleverna berättade. De hade haft en gästlärare som hade haft en lång teori om varför en häst med vagn passerade i bakgrunden på en stanley kubrick film. Den var enligt läraren väldigt viktig för handlingen i filmen och hade ett dölj meddelande. Någon månad senare var en av Stanley Kubricks medarbetare på Umeå filmfestival och samma elev frågade nu medarbetaren om hästen med vagnen och fick svaret. - Den åkte förbi och Kubrick tyckte det såg bra ut! Det är väldigt roligt att lyssna på personer som analyserar sönder och försöker hitta djup i saker som i grund och botten är väldigt enkla. Säger absolut inte att Kubricks filmer på något sätt är tunna eller liknande men iaf... Kanske off topic men vi pratade om filmnördar osv:D Föresten tycker Gorses definition är bäst, gillar inte folk som utnämner sig själv till något positivt/negativt. Känns som att dom då har väldigt svårt att hitta sig själv eller något liknande:) 0 Citera
Munthe Postad 22 mars 2007 Postad 22 mars 2007 Och om detta med att ordet nörd är ett negativt ord, det vet jag inte om jag håller med om. Många av de coolaste är ju nördar i kubik, typ alla ifrån Tarantino till Gates till Einstein...en nörd kan faktiskt åstadkomma saker. För mig är en RIKTIG nörd någon som är lite socialt handlingsförlamad av sitt nörderi. Jag kan inte uttala mig om Einstein men helt klart är att Tarantino och Gates började som nördar någon gång i forntiden men jag tror inte att någon som suttit vid ett förhandlingsbord med Bill Gates uppfattar honom som en nörd och detsamma gäller Tarantino. I både de fallen är nördigheten en fasad. Under nördigheten bor stenhårda affärsmän, risktagare och entrepeneurer. Ingen av dom ödslar någon tid på den nördighet som dom kanske gjorde en gång i tiden, innan dom kom någonstans. Tarantino hinner säkert kolla någon gammal Grindhouse-film då och då men hans tid lär vara fylld av allt det en framgångsrik Hollywood-regissörs tid är uppfylld av. Möten med agenter, advokater, skådisar, tekniker, producenter, provfilmer, inspelningar osv. Detsamma gäller Gates som fortfarande till stor del kontrollerar ett av världens största imperier. Det finns liksom ingen tid att nörda då. Även om han ser ut som en nörd. 0 Citera
John Postad 22 mars 2007 Postad 22 mars 2007 För mig är en RIKTIG nörd någon som är lite socialt handlingsförlamad av sitt nörderi. Jag kan inte uttala mig om Einstein men helt klart är att Tarantino och Gates började som nördar någon gång i forntiden men jag tror inte att någon som suttit vid ett förhandlingsbord med Bill Gates uppfattar honom som en nörd och detsamma gäller Tarantino. I både de fallen är nördigheten en fasad. Under nördigheten bor stenhårda affärsmän, risktagare och entrepeneurer. Ingen av dom ödslar någon tid på den nördighet som dom kanske gjorde en gång i tiden, innan dom kom någonstans. Tarantino hinner säkert kolla någon gammal Grindhouse-film då och då men hans tid lär vara fylld av allt det en framgångsrik Hollywood-regissörs tid är uppfylld av. Möten med agenter, advokater, skådisar, tekniker, producenter, provfilmer, inspelningar osv. Detsamma gäller Gates som fortfarande till stor del kontrollerar ett av världens största imperier. Det finns liksom ingen tid att nörda då. Även om han ser ut som en nörd. Word! Känner igen mig själv en aning i det här resonemanget... En gång i tiden så var man filmnörd, gjorde inget annat än såg och pratade film. Men när väl viljan att göra film föll sig på så, börjar tittandet avta. Man har helt enkelt inte lika mycket tid längre. Det vill inte säga att jag inte längre ser eller pratar film, bara inte lika mycket. Men då är ju inte jag än någon stor Hollywood regissör, inte ens en medioker svensk regissör.. Men så fort själva skapandet tar överhanden så är det svårt att vara nördig. Även om det kryper på med jämna mellanrum. Och film är ett så brett spektra, Effekter, Manus, Dekor, Kostym, Regi, Produktion mm.. Svårt att nörda in sig på en sak om man vill bli regissör tror jag. Man bör nog ha ett brett grepp om allt, och stor social kompetens. 0 Citera
Jonas Postad 26 mars 2007 Postad 26 mars 2007 När du satt betyg på mer än 2000 filmer på filmtipset.se så kan du oficiellt kalla dig filmnörd. 0 Citera
nisse Postad 28 mars 2007 Postad 28 mars 2007 När du satt betyg på mer än 2000 filmer på filmtipset.se så kan du oficiellt kalla dig filmnörd. Hehe, 2683 stycken i skrivande stund... nä kallar mig fortfarande för cineast eller cinephile... 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.