Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har länge funderat över hur man gör när man vill ha sin film mer som i lite 70-80 tals färg look.

Ligger allt i färgkorrigeringen då? eller finns det speciellt använda effekter / filter för det här?

Tack på förhand!

Postad

och hur såg det ut på 70- och 80-talet? Jag kan inte minnas att det var andra färger då än nu. Gräset var precis lika grönt då som nu.

Postad
och hur såg det ut på 70- och 80-talet? Jag kan inte minnas att det var andra färger då än nu. Gräset var precis lika grönt då som nu.

Hmm, tänkte mer på den "matta" färgen filmerna på den tiden hade, Om du exempelvis ser på filmen The Duel från 1972, har den en typisk 70-tals film look.

Kläder, smink, personer och miljö gör ju givetvis sin sak, men det är den där bilden jag är ute efter.

Postad

Hmm Magic Bullet har väl en massa förinställningar som ska matcha en viss typ av filmsort?

Men sen har det ju massor att göra med ljussättning och färg på ljuset. Tex att dom numera kör all natt blå (HATA!) istället för svart tillför väl en del.

Kameror, film och lampor utvecklats och blivit "bättre" också. Samt att digital ljussättning gör att du kan få allt hur perfekt du vill.

Har inget rent konkrent exempel i vilka variabler du ska ratta i, men magic bullet och sen dra ner lite saturation är väl en bra början.

Postad

Hur har det gjort i "Leende guldbruna ögon"-serien, som gick alldeles nyss på SVT, för att få den guldiga varma känslan i vissa utomhusscener? Förmodligen nåt filter och/eller ljussättning.

Postad

Skulle tippa efterproduktion enbart. Inte särskilt svår look att få till i färgkorrigeringen, särskilt inte med deras apparater

edit: jävligt kul var det för övrigt

Postad

Jag envisas med att jag kan inte erinra mig att färgerna var annolunda när jag var på bio på 70-talet, än det är nu. I filmen "en komikers uppväxt" har man en attans bra 70-talskänsla utan förvridna färger.

Det är inte så att du vill efterlikna film som är 30 år gammal dvs skadad?

Postad

Men sen har det ju massor att göra med ljussättning och färg på ljuset. Tex att dom numera kör all natt blå (HATA!) istället för svart tillför väl en del.

nu? du har inte sett särskilt många gammla stumfilmer du;) natt är blåtintad visste du inte det? :P

själv när jag är ute o plåtar med min gammla konica på natten så brukar ljuset däremot bli guldvarmt. Irriterande. Måste fixa filter, det är ju inte så gyllengult när jag tar bilden i mina ögon... och jo, jag vet att ju lägre ljus desto varmare ton. Ju högre kelvin desto kallare blir ljuset. Och människans ögon har en viss tendens att vitbalansera bättre än en remsa filmnegativ. Gah! Det är bland annat därför jag gillar att fota svartvitt!

Dessutom är ju inte blåskenet särskilt påträngande nu som där på slutet av 80talet. Då hade alla nattscener blåa ljus och rökmaskiner. Plus de anamorfiska lensflaresen;)

just för 70-80 tror jag att man ska tänka som då. Man ville bryta sig ut från "the man"/studiosystemet, och många började filma i naturligt ljus.

Innan dess var det ju studio som gällde med bågljus och trepunktljussättning och nästan ingen skugga alls i hela bilden, teatralt skådespel och stel klippning. Det blev för perfekt. För hollywood.

Det är min uppfattning om den perioden iallafall. Att filma med 35mm är ju en fördel också. Helst en snabb, lite grynig sådan ;)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...