Gå till innehåll

Scener i Kortfilm


LudvigHolmkvist

Recommended Posts

En liten enkel från, hur många scener brukar en kortfilm på 15 min vanligtvis bestå av...asså säger inte att så här är det eller så här är det inte men bara på ett ungefär som jag kan använda som riktlinje...jag fattar ju själv att om jag gör en lång scen så minskar ju antal scen och gör jag tvärt om så minskar det ju...inga regler..bara egna erfarenheter :d

Länk till kommentar
Share on other sites

Om det är bra scener så blir det bra film. oftast....

 

Allt för många gånger används just häftiga klipp och extravaganta effekter av den enkla anledningen att det gömmer bristen på bra film. Inte alltid men allt för ofta.

 

Längre scener ger bättre utrymme för att jobba med berättartekniska komponenter i skådespel och omgivning. Men däremot om scenerna inte är bra så blir de inte heller bättre ifall man gör de korta. Det blir som sagt inte bättre ifall man staplar mer skit på hög.

 

På långfilm så snittar man 3 minuter per scen och att det ska finnas ungefär 40 scener. Det blir drygt två timmar film. Några scener är givet längre medans andra är kortare.

 

Men varningsklockor för den formeln ligger ifall det kommer in ett manus med 597 scener. Då är det något som inte stämmer osv...

 

För kortfilm tycker jag itsället att man har så många scener man behöver för att göra det bra. Behövs det 7 så ha 7. Behövs det 3 så ha det.

 

2 minutersscener är inte så värst långt i alla fall.

 

/j

Länk till kommentar
Share on other sites

Mmmm, så gäller det förståss att se skillnad på scener och klipp. Det går väl utmärkt att göra en scen och 15 klipp på en 10-minutersfilm. Se bara teveteater som ofta har en enda scen för 45 minuter film (men mycket klipp).

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...