Nikolajen Postad 1 mars 2007 Postad 1 mars 2007 Jag kör PINNACLE 9.4 och har gjort ett tiotal DVD-filmer redan - utan problem. Plötsligt fungerar det inte längre. Jag kan ladda in en handfull 45-minutare från videokameran, men då jag sätter igång och redigerar så kraschar programmet efter 5-10 filmsekvenser...i regel då jag klickar på en av sekvenserna jag vill flytta ner till redigeringen. Ibland lägger ljudet av också. Plötsligt är det bara borta - trots att det fungerat innan. Varför blir det plötsligt fel då jag gör samma sak som tidigare? Film, musik, textremsor. Inget avancerat. Varför försvinner ljudet på vissa sekvenser - ofta en bit (5-10 sekvenser) in på den skapade filmen - redan innan jag är klar... Jag har följande prestanda: Dator: DELL Dimension DM051 Processor: Intel® Pentium® 4 CPU 3.00GHz Ram-minne: 1,00 GB Minne på burken: 145GB (ledigt 22,6GB) Grafikkort: RADEON X600 256MB HyperMemory (2st) Operativsystem: Windows XP SP2 Firewirekort "extra-monterat" ihop med programvaran Program: Pinnacle 9.4.3 AV/DV Ljudkort: var kollar man det? Moderkort: var kollar man det? Videokort/drivrutinsversion: var kollar man det? Bifogar en bild på skärmen som visar felmeddelandet efter klickning på vald sekvens... Kan det här hjälpa någon att förstå? Som sagt. Har arbetat på exakt samma sätt i över ett år och gjort filmer från samma kamera utan bekymmer. Upp till 20 minuter långa filmer är inget problem - med musik, ljudeffekter och text. Minne finns det gott om - ändå kraschar det plötsligt. 0 Citera
Joel.N Postad 1 mars 2007 Postad 1 mars 2007 Är det en analog eller digital videokamera som du har fört in filmmaterialet från? Jag har troligen en lösning om det är från en analog kamera, då liknande problem brukar uppstå. Har du däremot digitalt råmaterial brukar det aldrig vara några problem. Skriv vilket, så kan jag troligen hjälpa dig... 0 Citera
Nikolajen Postad 1 mars 2007 Författare Postad 1 mars 2007 Analog kamera...en JVC. Spelar in på VHS-C. Hoppas du har ett bra tips... 0 Citera
Joel.N Postad 1 mars 2007 Postad 1 mars 2007 Hej igen! Du kan prova att dubbelklicka på varje klipp (ett i taget naturligtvis), och därefter klipper du bort början och slutet på dem, det räcker oftast med 2-3 bildrutor i början och 2-3 bildrutor i slutet av klippet, -det kommer troligen att göra "susen". (Det du tar bort kommer knappast att märkas då varje sekund färdig film innehåller 25 bildrutor...) Det blir lite jobb om du har många klipp, men det är värt det till slut... En annan sak jag tänkte på var hur stor det färdiga projektet är, och hur du tänkt spara filmen... I programmet är AVI-film begränsad till max 4GB, och om du ska göra en DVD är det 4,7GB. Glöm det här med att en DVD-skiva rymmer ca 2 timmar film, för när du använder Pinnacle är maxtiden ca 1 timma... Man kan dock kringå problemet lite genom att först spara som mpeg2-fil (och därmed försämra kvalitén något) för att sedan bränna den till DVD. Lycka till nu, och hoppas att jag har hjälpt dig med ditt problem. Mvh Joel.N 0 Citera
Nikolajen Postad 1 mars 2007 Författare Postad 1 mars 2007 Jag ska testa ditt tips. F.ö. gör jag endast 15-20 minuter långa mpeg-filmer som sedan bränns på en och samma DVD - så många som får plats. Dokumenterar dotterns uppväxt - med lite musik å annat skoj pålagt. Brukar gå fort och smärtfritt...ända tills nu! 0 Citera
gorse Postad 1 mars 2007 Postad 1 mars 2007 Kan du ta ett snappshot på sista bilden med lite nerskrollad? Det intressantaste ligger utom bild. Filen %temp%\888_appcompat.txt är också intressant. Det är den filen som skickas till Micrsoft och där kan det stå vad som gått tokigt. I eventvwr kan man leta efter samma programvurpa och där brukar det ibland finnas en länk till microsofts knowledgedatabas som kan ha mer information. Gämför med tiden så du hittar rätt fel. (titta i antingen application eller system) 0 Citera
Nikolajen Postad 1 mars 2007 Författare Postad 1 mars 2007 Råkade nyss ut för en ny krasch. Gjorde som du sa... Kopierade detta i eventvwr / Loggboken för Program: Liknande fel hittades från här om dagen...kopierade det också. Säger mig absolut ingenting! 0 Citera
gorse Postad 2 mars 2007 Postad 2 mars 2007 hm, diskio.dll? Lite löst förslag. Leta fram diskio.dll och högerklicka egenskaper för den. Skriv upp data. Gör copy på filen, till diskio.dll.ORG. Installera om pinnacle rakt över befintlig intallation. Om alternativet om repair finns, kör det. kolla egenskaper diskio.dll igen. Blev det någon skillnad? Edit: Om du trycker på länken som syns felmedelenadet får du fler ledtrådar (på engelska). 0 Citera
Nikolajen Postad 2 mars 2007 Författare Postad 2 mars 2007 Varför göra copy på filen, till diskio.dll.ORG. ? 0 Citera
arvid Postad 4 mars 2007 Postad 4 mars 2007 Testa att fixa en uppgradering till Studio 10.7. Studio 9 lär ligga kvar på pc:n ändå, så det är ganska riskfritt att göra. 0 Citera
arvid Postad 5 mars 2007 Postad 5 mars 2007 Naturligtvis kostar en ny version av programmet en del, c:a 5- 600 spänn. Men det kan det väl vara värt om alla problem ordnar sig med det. En förutsättning är naturligtvis att du inte kör med en piratkopia, för du blir tvungen att ange licenskoden. Å andra sidan finns det ju uppdateringar av 9:an också. Kolla på http://www.pinnacle.sys 0 Citera
Henks Postad 9 mars 2007 Postad 9 mars 2007 Jag har också använt Pinnacle smärtfritt sedan version 8, och uppgraderat varefter det kommit sådana. Jag står inför samma bekymmer, håller nämligen på med en film om min resa till Nz/Oz som jag arbetat med nästan under 3 års tid, lite små patetiskt kan tyckas, men jag ser det som mitt livsverk. Hur som helst, jag har betat av närmare 24 timmar rå material, och fått ner det till 3 timmar snart. Jag har sparat hela filmen i delar, alltså del 1, 2, 3 osv. När jag sedan kommit till renderingen, så har samma skit inträffat för mig. För så fort jag ska rendera delar av filmen, så kraschar programet. Står och trampar vatten med min film, och jag har testat allt möjligt, men ingenting funkar. Först nu har det dock gått upp ett litet ljus för mig, för de flesta filerna tar upp emot 17 GB om jag ska rendera ut dom i AVI format. Är detta en del av problemet i Pinnacle, att AVI filerna inte får vara över 4GB? Hjälp snälla, vore skoj att få visa polarna denna film innan de glömt att jag ens var iväg... 0 Citera
gorse Postad 9 mars 2007 Postad 9 mars 2007 Varför göra copy på filen, till diskio.dll.ORG. ? Jo, då har du en kopia på filen så det går att återställa till ursprunget. Hursomgelst går det att se att den filen hör till Pinacle, så det är en ledtråd. Felet beror nog på pineacle på nått sätt. Men versionsnummret säger mig ingenting. Gämför diskio.dll med diskio.dll.ORG Är det samma eller olika? Som någon redan föreslaget: FInns det någon hotfix till programmet? 0 Citera
Twobo Postad 12 mars 2007 Postad 12 mars 2007 Jag har använt nästan alla pinnacles versioner sedan pinnacle 7 och dom kraschar lite titt som tätt. Använder just nu Pinnacle Studio Plus Titanium 10, och naturligtvis så kraschar det också. Nu senast har det funkat bra ett tag, men heltplötsligt blådumpar skärmen och måste starta om. Det verkar som att Programmet överbelastar mitt grafikkort, för jag fick upp felmedelanden om dll-filer till grafikkortet. Testade att installera om, men hjälpte inte. Så jag installerade det på min laptop istället och nu har det funkat utan problem. Fast jag var tvungen att smiska in 2 gig i ram i laptoppen förståss. Vet inte om det är jag eller grabbarna på Pinnacle som är förföljd av otur. Det enda bra med Pinnacle är att det inte är svindyrt och pedagogiskt enkelt att använda när det funkar. Ledsen att jag inte kan hjälpa, men ett råd är att använda något bättre program till nästa gång. Har du gjort ett tiotal-dvdfilmen kanske det är dags att flytta upp ett steg? :D Premiere tex. Har du möjlighet och råd så byt till Mac. Videoredigeringen är bäst på Macfronten, men också dyrast. :) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.