Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hejsan!

Här på denna tråd är min idé/ mitt förslag att alla vi nybörjare och givetvis alla de med mer avancerade kunskaper ska kunna dela med sig av sina införskaffade kunskaper (och därmed hjälpa/underlätta och spara tid åt andra) angående specialeffekter mm, genom att stegvis beskriva hur man gör en specifik effekt.

Dessutom ska man här kunna komma med förfrågningar/önskemål om hur man gör en speciell effekt, och då förhoppningsvis få svar av någon kunnig och hjälpsam medlem...

Vid dessa beskrivningar/tutorials är det viktigt att "läraren" också anger i vilket/vilka program och helst även vilken version som beskrivningen avser.

Nog om detta, och hoppas att andra också tycker att detta var en vettig idé...

Själv börjar jag direkt här med några önskemål på beskrivningar/tutorials:

Jag har varit inne och tittat på fejm tv (http://www.fejmtv.se) och tycker att det mesta där är "skit på ren svenska", men ett och annat "guldkorn" finns det också...

Särskilt finns det två användares filmer jag skulle vilja få mer info om.

(För att se dem går ni in på fejmtv-sidan i ovan angiven adress, klickar i användare längst upp i högra hörnet, skriv in användarnamnet+enter, klicka på användarnamnet när ni ser det komma fram, klicka på aktuell film för att se den.)

De jag vill veta mer om är tre filmer av en användrare som kallar sig:

m_berntsson (filmerna: Pyroteknik, Grannens och Matrix, - i synnerhet Grannens är jag väldigt nyfiken på...)

En annan kallar sig : mademvision och filmen heter zombiekill

Tacksam för synpunkter på denna min idé, samt givetvis om det finns någon kunnig och hjälpsam Voodoofilm- medlem som har lust att ta sig tid att beskriva dessa specialeffekter.

Tack på förhand.

Mvh

Joel.N

Postad

m_berntsson filmer bestog ju bara av klipp han hämtad från detionationfilms.com. Inte alls imponerande.

mademvision film var ju mycket roligare. Jag är rätt dålig på att förklara, men han har filmat bilen och människan för sig, och därefter med hjälp av masker satt ihop det igen.

Det är egentligen väldigt simpelt.

Postad
m_berntsson filmer bestog ju bara av klipp han hämtad från detionationfilms.com. Inte alls imponerande.

mademvision film var ju mycket roligare. Jag är rätt dålig på att förklara, men han har filmat bilen och människan för sig, och därefter med hjälp av masker satt ihop det igen.

Det är egentligen väldigt simpelt.

Jag menade inte "bara" själva sprängeffekterna, för de vet jag att man kan lägga på klippet i efterhand i exempelvis AE 7.0 genom att först lägga på en "Solid layer" och sedan klippet med sprängningen som han i detta fallet mycket riktigt har hämtat från sidan du skrev (och som han själv också skrev i sina kommentarer. Vad jag främst undrade var hur han fått bort huset, och hur man "fixar" blixteffekterna (finns det någon plugin till AE 7.0?)

Själv gissar jag på att han har filmat ett hus som han sedan har tagit bort allt annat på klippet och sedan infogat det på det andra klippet där det egentligen bara finns ett "grannhus", eller har jag fel?

Men hur gör man isåfall denna "maskning"/friläggning ?(eller vad det heter)

Jag antar att han har använt samma metod till de andra filmerna också?

Någon som vet och kan förklara närmare?

När det gäller "zombiefilmen" tycker jag att man får flera frågor.

Tex; Hur har de gjort så att benen ligger kvar, och framkroppen rör sig, samtidigt som att "köttslamsorna" blir längre och längre"?

Hur gör de effekten med att slå bort huvudet så att det flyger iväg? mm

Ge gärna en detaljerad beskrivning.

Tack på förhand, -Vi hörs...

Postad
Jag är som sagt rätt dålig på att förklara, men om ingen annan gör det så kan jag ge mig på ett försök.

Ja, om du vill det så vore jag mycket tacksam...

(Gärna väldigt detaljerat.)

Mvh

Joel.N

• 3 veckor senare...
Postad
Hejsan!

Här på denna tråd är min idé/ mitt förslag att alla vi nybörjare och givetvis alla de med mer avancerade kunskaper ska kunna dela med sig av sina införskaffade kunskaper (och därmed hjälpa/underlätta och spara tid åt andra) angående specialeffekter mm, genom att stegvis beskriva hur man gör en specifik effekt.

Dessutom ska man här kunna komma med förfrågningar/önskemål om hur man gör en speciell effekt, och då förhoppningsvis få svar av någon kunnig och hjälpsam medlem...

Vid dessa beskrivningar/tutorials är det viktigt att "läraren" också anger i vilket/vilka program och helst även vilken version som beskrivningen avser.

Nog om detta, och hoppas att andra också tycker att detta var en vettig idé...

Själv börjar jag direkt här med några önskemål på beskrivningar/tutorials:

Jag har varit inne och tittat på fejm tv (http://www.fejmtv.se) och tycker att det mesta där är "skit på ren svenska", men ett och annat "guldkorn" finns det också...

Särskilt finns det två användares filmer jag skulle vilja få mer info om.

(För att se dem går ni in på fejmtv-sidan i ovan angiven adress, klickar i användare längst upp i högra hörnet, skriv in användarnamnet+enter, klicka på användarnamnet när ni ser det komma fram, klicka på aktuell film för att se den.)

De jag vill veta mer om är tre filmer av en användrare som kallar sig:

m_berntsson (filmerna: Pyroteknik, Grannens och Matrix, - i synnerhet Grannens är jag väldigt nyfiken på...)

En annan kallar sig : mademvision och filmen heter zombiekill

Tacksam för synpunkter på denna min idé, samt givetvis om det finns någon kunnig och hjälpsam Voodoofilm- medlem som har lust att ta sig tid att beskriva dessa specialeffekter.

Tack på förhand.

Mvh

Joel.N

Finns det någon som kan svara på detta, och inte "bara säga att det är enkelt..."?

Hur gör man?

Tacksam för svar...

Postad

Jag kan ge mej på en gissning på zombiekill eftersom den är gjord av dom i klassen under mej på samma skola och jag har sett en breakdown på den. Program som använts är troligtvis Shake. Kameran står på ett stativ och skådespelare är filmade i omgånger. Så bilen är filmad för sej och zombien på marken e filmad för sej. Sedan klipper man ut och klistrar in dom olika delarna i varandra så att det ser ut som dom är i samma klipp. Huvudet som flyger är gjort i 3d och även blodet med har jag för mej. De e väl typ så det går till

Postad
Jag kan ge mej på en gissning på zombiekill eftersom den är gjord av dom i klassen under mej på samma skola och jag har sett en breakdown på den. Program som använts är troligtvis Shake. Kameran står på ett stativ och skådespelare är filmade i omgånger. Så bilen är filmad för sej och zombien på marken e filmad för sej. Sedan klipper man ut och klistrar in dom olika delarna i varandra så att det ser ut som dom är i samma klipp. Huvudet som flyger är gjort i 3d och även blodet med har jag för mej. De e väl typ så det går till

Tack för detta svar, som tyvärr inte hjälpte mig mycket...

Jag känner inte till programmet "shake" och kan heller ingenting om 3D, och har inget 3D-program...

Finns det något sätt att göra något liknande med de program som jag har tillgång till, nämligen AE 7.0 (samt redigeringsprogrammen Adobe Premiere Elements 2.0 och Pinnacle Studio 9.3)

Tacksam för svar på denna, men även på ovanstående frågor i mitt "första inlägg" i denna tråd.

Postad

Vilken skola?

Joel.N: Det spelar ingen roll om du har shake eller inte, det han förklarade var inte shake exklusivt. Huvudet tyckte inte jag såg särskillt 3d ut, mer som att det bara var urklippt.

Postad

Joel.N

Du kan göra det i AE med men jag personligen gillar inte maskerna i det.

Jawo

IAA i eksjö. Och huvudet och tarmar är 3d även om det ser urklippt ut.

Postad
Joel.N

Du kan göra det i AE med men jag personligen gillar inte maskerna i det.

Jawo

IAA i eksjö. Och huvudet och tarmar är 3d även om det ser urklippt ut.

Får nog ta och titta på den igen då :)

Postad

Jag har stepframat den och man ser inte att det är 3d eftersom det är så mycket motionblur på den men det faktum att det är ett 3d-huvud och 3d-tarmar med i breakdownen borde tyda på att dom är med i den slutgiltiga sekvensen med.

Postad
Jag har stepframat den och man ser inte att det är 3d eftersom det är så mycket motionblur på den men det faktum att det är ett 3d-huvud och 3d-tarmar med i breakdownen borde tyda på att dom är med i den slutgiltiga sekvensen med.

Okej, det är svårt att se sådant när kvaliteten är så kass (fejmtv alltså).

Är IAA en bra skola förresten?

Postad
Finns det någon möjlighet till att ni har tid och lust att mer i detalj beskriva hur man kan göra något liknande?

Vad du frågar efter kan du göra i AE. Än så länge finns inte svenska tutorials och troligtvis aldrig. AE är komplext med alla tilläggsprogram och förnyas hela tiden. USenglish är det som gäller. Finns heller inte tillräckligt med böcker som skulle uppnå allt som finns på nätet bl.a http://www.adobe.se

Bra tänkt med denna tråd.....men allt är tid och pengar.

/nils

Postad

Ja det förstår jag, -men jag tänkte om det kanske finns någon "som har lite tid över", och som dessutom har lust till detta "projekt"?

Jag har sett "antydan" till detta på andra trådar här på Voodoo Film, där medlemmar erbjudit sig att göra tutorials mm, men det kom liksom aldrig till skott...

Nu är det kanske dags?

-Och varför inte börja på denna tråd?

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...