Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Parodi på faktaprogram á la SVT och UR.

En kort guerillainspelad pilot jag planerar att utveckla till en serie småkortisar som är mer genomplanerade och bättre inspelade (fler tagningar, bättre ljud, foto och redigering). Rösta gärna på YouTube.

http://youtube.com/watch?v=qglndhyDUCE

http://a120.ac-images.myspacecdn.com/images01/55/l_933c14393ddc51b790e95b69d621c7bf.jpg

http://a180.ac-images.myspacecdn.com/images01/54/l_9096b616a27d9f4f25bc0397947e5513.jpg

http://a705.ac-images.myspacecdn.com/images01/57/l_802ff8b4dded27fb9af5cc4855112cf8.jpg

Format: .mp4

Längd: 4 min, 58 sek

Storlek: 14 MB

Postad

Utmärkta historiska fakta om en vandring i Gamla Stan. Perfekt för den som vill veta om Svensk Historia. Dörren i gränden till källaren som du inte kom in i har ju en historia som du inte bör ta upp i dina faktaprogram. Mannen med hatten blir ju ett varumärke för barn som ska lära sej historia.

Vad blir nästa historiska inslag? Högvakten? Nästan ingen känner ju till detta fantastiska skådespel.

Har en liten idé här.

/nils

Postad

Vad blir nästa historiska inslag? Högvakten? Nästan ingen känner ju till detta fantastiska skådespel.

Har en liten idé här.

/nils

Vi har pratat lite om att göra mer igenomarbetade idéer och kanske spela in 6 avsnitt á tio minuter när vi fixat kamera- och ljudmänniskor som vill vara med på projektet.

Nästa inslag? Det får vi se då, men vi har bland annat pratat om Plattan. Har du förslag på historiska platser du vill se i Historprogram är det bara att komma med dem.

Postad

Ja alltså den var ganska bra, att det var parodi märkte man ju, men jätte rolig tykte jag inte att den var, släng i lite mer skit och extrem parodi till dem riktiga senare så blir det säkert kul:) Gillade speciellt det med R-2 deto:D

Postad
Ja alltså den var ganska bra, att det var parodi märkte man ju, men jätte rolig tykte jag inte att den var, släng i lite mer skit och extrem parodi till dem riktiga senare så blir det säkert kul:) Gillade speciellt det med R-2 deto:D

var det den torra subtila ironin du ville ha mindre av?

Postad
var det den torra subtila ironin du ville ha mindre av?

Jag håller med. Lite mer dratta-på-ändan och bajs-i-byxan-humor hade suttit fint. Tänk "Hejbajsberiba", eller vad de nu heter. De är verkligen jätteroliga.

Postad

tja det kanske är en stil- och humorfråga. Det är så jag brukar skriva.

Hey Baberiba är inte så mycket min grej, jag tycker brittiska The Office är roligare.

Men framöver kommer han väl att bli ungefär en blandning av Herman Lindqvist och Steve Irwin.

Postad

Men detta ska vara ett seriöst historiskt program ju. Ett program som tar död eller ifrågasätter s.k historiker när de t.e.x tror att Stockholms blodbad var på Stortorget när det var 1521 på Järntorget. De tror även att Slottet skickade ryttare för att informera Karl XII i Livland (nuvarande Lettland). Ryttare genom Sverige-Norrbotten-Österbotten genom Finland. De använde i verkligheten sms. Finns tusentals händelser som ska ses med mythbusters ögon och ska få den verkliga förklaringen genom denna serie av kaffemaskinen.

Skakigt sa Barnholt men man kan ju inte använda stativ i denna dramatik.

/nils

Postad
Men detta ska vara ett seriöst historiskt program ju. Ett program som tar död eller ifrågasätter s.k historiker när de t.e.x tror att Stockholms blodbad var på Stortorget när det var 1521 på Järntorget. De tror även att Slottet skickade ryttare för att informera Karl XII i Livland (nuvarande Lettland). Ryttare genom Sverige-Norrbotten-Österbotten genom Finland. De använde i verkligheten sms. Finns tusentals händelser som ska ses med mythbusters ögon och ska få den verkliga förklaringen genom denna serie av kaffemaskinen.

Skakigt sa Barnholt men man kan ju inte använda stativ i denna dramatik.

/nils

Kul med fler historieintresserade på sajten.

Visste du om förresten att när Gustav III grundade Östersund 1786 så var det egentliga skälet att man ville komma åt tunneln som Storsjöodjuret använder för att hälsa på Nessie i Loch Ness. Det hela var ursprungligen en plan att erövra Skottland.

Inte många som vet det.

Postad
Kul med fler historieintresserade på sajten.

Visste du om förresten att när Gustav III grundade Östersund 1786 så var det egentliga skälet att man ville komma åt tunneln som Storsjöodjuret använder för att hälsa på Nessie i Loch Ness. Det hela var ursprungligen en plan att erövra Skottland.

Inte många som vet det.

Perfekt-det är ju sånt du ska ta upp i din serie så Svenskar får lära sin historia

Hur som helst;) Du kan komma hur långt som helst med din figur, ALLVARLIGT, och med att varje avsnitt börjar med "hur man gör en kaffelatte"

/nils

Postad
Hur som helst;) Du kan komma hur långt som helst med din figur, ALLVARLIGT, och med att varje avsnitt börjar med "hur man gör en kaffelatte"

/nils

Kul att höra, det uppskattas. icon7.gif

Vi har en del idéer, inte bara för Historprogram utan andra liknande saker man kan göra med. Måste bara fixa en kameraman (eller -kvinna) med egen kamera, och nån på ljud.

Postad

Har du förslag på historiska platser du vill se i Historprogram är det bara att komma med dem.

Ett av tusentals ljug kan du ta upp i dina program. Kristian Tyrann sköt med kanon mot Stockholms slott. Osams med svenske kungen. Kulan som sköts från Danmark hamnade lite fel. Finns nu att beskåda i hörnfasaden över Stortorgskällaren på Stortorget, Stockholm. Ca 4m upp. Detta är inte sant. Det var en person i Danska armén som sköt.

/nils

Postad
Ett av tusentals ljug kan du ta upp i dina program. Kristian Tyrann sköt med kanon mot Stockholms slott. Osams med svenske kungen. Kulan som sköts från Danmark hamnade lite fel. Finns nu att beskåda i hörnfasaden över Stortorgskällaren på Stortorget, Stockholm. Ca 4m upp. Detta är inte sant. Det var en person i Danska armén som sköt.

/nils

just ja, det där läste jag om i Stockholm City för två år sen. dom gjorde nån grej om stockholmarnas favoritplatser.

Postad
tja det kanske är en stil- och humorfråga. Det är så jag brukar skriva.

Hey Baberiba är inte så mycket min grej, jag tycker brittiska The Office är roligare.

Förlåt jag var lite trött o tramsig när jag skrev mitt inlägg. Jag försökte mig på lite torr subtil ironi men det gick inte hem. :)

Postad
Förlåt jag var lite trött o tramsig när jag skrev mitt inlägg. Jag försökte mig på lite torr subtil ironi men det gick inte hem. :)

hehe då fattar jag :D

""Hejbajsberiba", eller vad de nu heter. De är verkligen jätteroliga."

jo det var faktiskt kul :D

• 3 månader senare...
Gäst bollyn
Postad

Den var både intressant att se på och den var rolig. Jag vill se ett avsnitt till.

Postad
de här blir ju skitkul

rykten säger att filmen är klar och snart ha premiär, stämmer det?

Alla sex avsnitten är grovredigerade, väntar på två till animationer från Jernbyfilm och så ska vi spela in en låt till sista avsnittet. Sen är det finredigering, färgkorrigering, ljudmixerisering och så ska förstås "Inför Historprogram - En Intervju med Sixten Thorst" redigeras också (men den kommer att gå snabbt att göra. fixar det medan ljudet mixas.)

Officiel tråd i filmcafé-forumet här.

icon7.gif

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...