Nicke_92 Postad 19 februari 2007 Dela Postad 19 februari 2007 Renderingen i Blender 3d går jättesegt när jag ska spara mitt färdiga projekt av en animation, i och för sig innehåller den mycket particles och sådant, men 4 frames går på 2 timmar!! jag har 276 frames, och vill gärna inte vänta runt 12 dygn för att det ska bli färdigtsparat. min animation är inte vidare lång, men tar sådan tid, hjälp! Vad ska jag göra ?:S 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
Stefan_holst Postad 19 februari 2007 Dela Postad 19 februari 2007 Rendera inte till AVI vilket jag inte tror att du gör eftersom du pratar om bilder, använd gärna jpg brukar räcka gott för videoupplösning för tv. Fundera på om du behöver alla dessa partiklar. Finns det sådana som inte sysns i bild, bort med dom! Se över hur din modell ser ut i övrigt. Ta bort alla polygoner som inte kommer att synas i bild. Byt ut modelldelar mot upplättade med mindre detajer med kanske en normal map istället om modellen inte är i absoluta blickfånget. Dra ner på upplösningen på renderingen om det inte ger för pixlig bild. Om du inte kan nöja dig med med annat än den sceen du har gjort utan måste ha alla dessa högpolygon modeller med massor av pariklar och annat tungt så kostar det nog. Om du har råd skaffa snabbare hårdvara med mer minne alternativt, hyr in dig på en renderfarm. Men detta kostar ju lite eller mycket. 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
mawi Postad 19 februari 2007 Dela Postad 19 februari 2007 Renderingen i Blender 3d går jättesegt när jag ska spara mitt färdiga projekt av en animation, i och för sig innehåller den mycket particles och sådant, men 4 frames går på 2 timmar!! jag har 276 frames, och vill gärna inte vänta runt 12 dygn för att det ska bli färdigtsparat. min animation är inte vidare lång, men tar sådan tid, hjälp! Vad ska jag göra ?:S Försök även att optimera raytrace och occlusionvärden. Arealights brukar vara tunga att rendera. 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
Jawo Postad 19 februari 2007 Dela Postad 19 februari 2007 Kan du visa en färdigrenderad bild? Blir lättare att se varför det tar så lång tid då. 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
Nicke_92 Postad 20 februari 2007 Författare Dela Postad 20 februari 2007 Rendera inte till AVI vilket jag inte tror att du gör eftersom du pratar om bilder, använd gärna jpg brukar räcka gott för videoupplösning för tv. Fundera på om du behöver alla dessa partiklar. Finns det sådana som inte sysns i bild, bort med dom! Se över hur din modell ser ut i övrigt. Ta bort alla polygoner som inte kommer att synas i bild. Byt ut modelldelar mot upplättade med mindre detajer med kanske en normal map istället om modellen inte är i absoluta blickfånget. Dra ner på upplösningen på renderingen om det inte ger för pixlig bild. Om du inte kan nöja dig med med annat än den sceen du har gjort utan måste ha alla dessa högpolygon modeller med massor av pariklar och annat tungt så kostar det nog. Om du har råd skaffa snabbare hårdvara med mer minne alternativt, hyr in dig på en renderfarm. Men detta kostar ju lite eller mycket. renderar i AVI Jpeg, alltså en AVI-fil byggd av jpegbilder 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
Nicke_92 Postad 20 februari 2007 Författare Dela Postad 20 februari 2007 Rendera inte till AVI vilket jag inte tror att du gör eftersom du pratar om bilder, använd gärna jpg brukar räcka gott för videoupplösning för tv. Fundera på om du behöver alla dessa partiklar. Finns det sådana som inte sysns i bild, bort med dom! Se över hur din modell ser ut i övrigt. Ta bort alla polygoner som inte kommer att synas i bild. Byt ut modelldelar mot upplättade med mindre detajer med kanske en normal map istället om modellen inte är i absoluta blickfånget. Dra ner på upplösningen på renderingen om det inte ger för pixlig bild. Om du inte kan nöja dig med med annat än den sceen du har gjort utan måste ha alla dessa högpolygon modeller med massor av pariklar och annat tungt så kostar det nog. Om du har råd skaffa snabbare hårdvara med mer minne alternativt, hyr in dig på en renderfarm. Men detta kostar ju lite eller mycket. vad gäller hårdvara har jag över 2 gig i RAM-minne och hårdisk på 149 gig, räcker inte det? har även nyaste geforce grafikkort.... 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
Nicke_92 Postad 20 februari 2007 Författare Dela Postad 20 februari 2007 jag vert vad som tar tid i renderingen nu tror jag, dock inte hur jag löser det, filling octree står det där uppe och det tar jäkligt mycket tid, resten är inte några problem, förresten, en detalj jag inte nämde är att från början tog det inte mycket tid att rendera animationen, men nu när den är färdig och molnen och texten med namn på alla ( det är startscenen till en film) tar det jättelång tid... :S 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
Nicke_92 Postad 20 februari 2007 Författare Dela Postad 20 februari 2007 Renderingen i Blender 3d går jättesegt när jag ska spara mitt färdiga projekt av en animation, i och för sig innehåller den mycket particles och sådant, men 4 frames går på 2 timmar!! jag har 276 frames, och vill gärna inte vänta runt 12 dygn för att det ska bli färdigtsparat. min animation är inte vidare lång, men tar sådan tid, hjälp! Vad ska jag göra ?:S och om ni undrar så kommer det nog inte vara samma problem jämt med scenerna i 3dfilmen, för den här scenen är väldigt krånglig och stor, och det beror på att den ska vara den första i filmen som presenterar den, därför ska den vara snygg och välgjord 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
Nicke_92 Postad 20 februari 2007 Författare Dela Postad 20 februari 2007 http://img232.imageshack.us/img232/1527/bildflygplananimwk3.th.png dethär beskriver nog bättre var problemet ligger tror jag iallafall 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
mawi Postad 22 februari 2007 Dela Postad 22 februari 2007 Har du en massa reflect/refract i scenen så dra ner på detta? Alla objekt som ligger utanför renderings-gaten kommer/har dom varit i bild? 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
Nicke_92 Postad 22 februari 2007 Författare Dela Postad 22 februari 2007 1.Har du en massa reflect/refract i scenen så dra ner på detta? Alla objekt som ligger utanför renderings-gaten kommer/har du varit i bild? 1. nej inte mycket sånt 2. ja, självklart, många används mer än en gång också... 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
Nicke_92 Postad 22 februari 2007 Författare Dela Postad 22 februari 2007 halft OT men: Ni kanske tycker jag skickar lite många inlägg, men men... måste bara säga tack till alla som engagerar sig, dock så menar jag inte att problemet är löst men iallafall... 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
mawi Postad 22 februari 2007 Dela Postad 22 februari 2007 Dra allt till default. Höj sedan inställningarna en och en tills du når en okej nivå kvalitet/tid. Börja sedan finjustera. Alternativt behåll inställningarna och sänk dom en och en tills du når önskat resultat. Försök även att optimera meshen och ljuset. Det är otroligt svårt att utifrån en screencap analysera varför renderingstiden är hög. Höga renderingstider beror oftast på. Hög sampling, höga raytracevärden, hög polycount eller mycket reflect/refract. 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
Nicke_92 Postad 23 februari 2007 Författare Dela Postad 23 februari 2007 ok, jag ska försöka, men jag är inte så hemma på den här delen av blender än, som sagt är det ju tur att jag slipper dethär i många av de andra scenerna, som inte är så avancerade, och inte heller uppbyggda av så mycket particles, konstiga halos och liknande 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
Nicke_92 Postad 23 februari 2007 Författare Dela Postad 23 februari 2007 Dra allt till default. Höj sedan inställningarna en och en tills du når en okej nivå kvalitet/tid. Börja sedan finjustera. Alternativt behåll inställningarna och sänk dom en och en tills du når önskat resultat. Försök även att optimera meshen och ljuset. Det är otroligt svårt att utifrån en screencap analysera varför renderingstiden är hög. Höga renderingstider beror oftast på. Hög sampling, höga raytracevärden, hög polycount eller mycket reflect/refract. tack så mycket, det hjäpte jättemycket, jag hadde inte fixat med inställningarna mycket alls, men jag kanske råkade göra något fel eller trycka till något. TACKAR SÅ MYCKET tur att det finns folk som kan sina saker ;) 0 Citera Länk till kommentar Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.