Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag använder en till tramp, men har även lagt endel eftersynk och pyttelite speaker med den. Låter helt ok men om jag bara skulle köpt en till speaker hade jag nog valt en annan som är billigare och sedan lagt pengarna man sparar på en bra preamp istället. Du måste ju inte ha dubbla kapslar för att lägga en speaker tex.

Postad

Ett bra paket (som jag använder) är MBox2 och en Shure SM7B.

Då får man mic, preamp och ljudkort. Den ger ett klockrent, varmt ljud som kan regleras med det inbyggda hipass-filtret. Micken används bla. av alla MTGs radiostationer i Sverige (och även Bonniers).

På Musikbörsen:

MBox - Art: 163972

SM7B - Art: 88714

//Kalle Östberg

Postad

Vet inte hela syftet med din mic och i vilka sammanhang du ska använda den... Jag köpte en live-mic för ett par veckor sedan; en Behringer XM8500. Den har grymt bra pris (under 300) och är fullt jämförbar i ljudkvalitet med en Shure 58'a som kostar kring 1000-lappen!

Jag har en extern mixer för att koppla den till datorn och det hela funkar MYCKET bra.

Ha det!

/Eric

• 1 månad senare...
Postad

En tanke som slog mig här... med hänsyn till de micktyper som diskuteras, att det för de flesta verkar räcka med budgetmickar; det finns MÄNGDER med små inspelnignsstudior / hemstudior osv. Det borde gå att deala hej vilt med någon lokal entusiast och få låna en mick nån dag eller två. Musikbörsen brukar inte ha något emot att hyra ut (billigt) heller och sitter på rätt många enkla mickar.

//Petter

• 1 månad senare...
Postad

Jag kan rekommendera Audio-Technica som har 2 micar för inspelning. En riktad mic för ntervjuer och en mer rundupptagande. Dom heter ATM 33A och ATM 10A. Fördelen med dessa är att dom går att köra både som fantommatade micar, för kamerar med XLR ingångar men dom har även batteriförsörjning så att dom funkar med andra kameror.

Dom kostar ca 2-3000:- och går att köpa billigare på Ebay. Till den kan man sedan köpa Sennheisers trådlösa micsystem så har man ett komplett ljudpaket för "fält-arbete"

Visst finns det micar för under 300:- men oftast så håller dom inte måttet, i alla fall inte om du ska göra semi proffs inspelningar.

Tommy

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...