Stupider...lika a fox Posted April 17, 2004 Share Posted April 17, 2004 Ja, jag har för det första noll koll på redigering och datorer. Min fråga är alltså: Hur får man över videomaterial till datorn genom Windows movie maker? Hoppas någon svarar detaljerat på denna simpla fråga, tack på förhand. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Twizz Posted April 18, 2004 Share Posted April 18, 2004 Har du en dv-kamera eller analog först och främst? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
orange Posted April 18, 2004 Share Posted April 18, 2004 Om du har en digital videokamera så är det lättare och bättre. Antagligen så borde det finnas ett firewire uttag på din dator och då är det bara koppla en firewire sladd emellan datorn uttag och kamerans och då borde Movie Maker hitta den automatiskt Om du inte har en firewire port på datorn så går det att köpa videokort med bara firewire ganska billigt... Har du en analog kamera så kan du om du har ett bra grafikkort (vissa har video-in) ta in via det, men de brukar vara dåliga så jag rekommenderar Pinnacle studio dc10+ som jag skaffade förut när jag hade analog kamera och det fungerade jätte bra med kortet, men tyvärr innehåller Studio (redigeringsprogrammet som följer med) lite för m¨ånga buggar, men de har nog fixat det i den nuvarande versionen som följer med. Kortet kostar ungefär 2000:- om man köper via nätet. Vad mer vill du veta? ;) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stupider...lika a fox Posted April 18, 2004 Author Share Posted April 18, 2004 Jag har alltså en dv-kamera, tack för hjälpen. Men jag har vad jag känner till ingen firewirer sladd, ingår den med kameran eller måste man köpa den, isåfall var och hur mycket kostar den isåfall..? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
orange Posted April 18, 2004 Share Posted April 18, 2004 En firewire sladd kan du köpa billigt i de flesta elektronik affärer och vad jag vet är det inget som brukar följa med kameran... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ufosxm Posted April 20, 2004 Share Posted April 20, 2004 Flera butiker har DV-paket, som innehåller programvara, firewire-kort och sladd. El-Giganten har ett sånt med Pinnacle. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts