Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har problem med exporteringen av filmen till hårdisken. Kvalitén blir mycket dålig efter exporteringen.Jag tror att det har något att göra med formatet, men jag har provat att spara i alla möjliga men det ena resultatet blir bara sämre än det andra... Jag har en Panasonic med DV och 3CCD. Jag har inte mixtrat med någon inställning så vitt jag vet..

Hur exporterar jag utan att påverka bildkvalitén?? Tack på förhand!

Postad

Har ocså en Pansonic 300 3ccd och redigerar i pp 2.0 och det funkar helt utan problem. Kopplar du in Firewirekabeln och cappar in den direkt till pp 2.0? Kolla under settings i Capture att den är inställd på dv-capturing.

Postad

Först och främst.. du kör väl capture via firewire? Exportera sedan i DV-AVI. Återkom om det fortfarande inte löst sig.

Sen om du sitter på exempelvis en 1280 x 1024 så kan DV se jäkligt risigt ut om du drar upp den över skärmen. Sen vet ju inte jag om du filmat med autoinställningar och kanske därmed lyckats få en jävla massa gainbrus.

Postad

Om du bara lägger ner ett DV klipp på timeline (utan effekter) och gör File>Export>Make movie så ska det inte ske någon försämring alls. Det sker bara en kopiering med dina ev valda in och utpunkter.

/Max

• 1 månad senare...
Postad
Om du bara lägger ner ett DV klipp på timeline (utan effekter) och gör File>Export>Make movie så ska det inte ske någon försämring alls. Det sker bara en kopiering med dina ev valda in och utpunkter.

/Max

Det stämmer ju inte. Kvaliten försämras tydligt (i förhållande till originalmaterialet) när jag renderar på det sättet till en avi-fil. Men jag förstår inte varför? Är det någon inställning i min PP 2.0? Var finns de inställningarna isåfall?

Postad
Men jag förstår inte varför?

För att vi skall förstå:

- Vad har du på din Timeline - DV-avi, MPEG2, mm?

- Hur fångade du det, dvs hur hamnade materialet i PPro?

- Vad är ditt material, PAL eller NTSC?

- Vad redigerar du i för Project, PAL eller NTSC

- Vad har du för Project Settings?

- Vad har du för storlek på dina klipp, 720x576 eller 720x480 eller något annat?

- Renderar du ut som Microsoft DV-avi eller Microsoft AVI?

Någonstans har du en "mismatch", dvs att du tex redigerar PAL i ett NTSC Project och sedan renderar ut materialet som NTSC vilket gör att kvaliteten försämras tydligt i förhållande till originalmaterialet. Därav alla frågor för att hitta var du har din "mismatch".

¤ Project Settings hittas under Project > Project Settings > General

¤ Storlek, mm på klipp hittas bredvid den "tumnagel" som finns längst upp till vänster i Project Panel och som syns när man klickar på klippet. Ta med all info som finns till höger om tumnageln.

Postad

Jag har varit med om precis samma problem, utan att kunna de lösa det. Jag redigerade några olika klipp med Magic bullet, i after effects, sedan när jag importerade in dom och klippte ihop allt i premiere så blev kvalitén på bilden riktigt risig efter exportering. Helt matta färger, särskilt de svarta nyanserna. Hoppas allt löser sig, snälla dela med dig av kunskapen om du kommer på hur man ska undvika detta, ha de!

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...