Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej! Första inlägget här (ber om ursäkt om jag råkar posta detta i fel forum), så jag drar en superkort presentation innan jag leder över till det jag vill diskutera. Jag är en ung, kreativ kille, till vardags håller jag på med musik (skriver, spelar, spelar in, producerar), men ibland blir jag nyfiken på att testa andra medier som text, filmskapande, konst, foto, speldesign och allt möjligt annat.

Det jag tycker verkar intressant med filmskapande är det rent visuella, att föra fram stämningar och atmosfärer osv, snarare än berättelsen. Faktum är att jag skulle vilja påstå att jag är direkt ointresserad av att berätta något. Jag gillar med andra ord film som är konceptuellt och visuellt intressant, och inte sådant som "berättar en gripande historia". Man skulle också kunna säga att det jag tycker är intressant är mediet i sig, dess begränsningar och möjligheter.

Kan nämna några filmer som jag gillar som jag tycker har dessa kvaliteter: 2001: ett rymdäventyr, Amelie från Montmartre, Sånger från andra våningen, Smoke, Spring Lola och The Hudsucker proxy. Även om dessa på många sätt är olika så har de något gemensamt i bildspråk osv (har svårt att uttrycka mej här, kanske finns termer för det jag tänker men dem känner jag inte till). Jag är väldigt fascinerad av det långsamma tempot i t ex 2001 och Sånger från andra våningen, där det kan hända nästan ingenting men ändå (eller just därför) bli så fruktansvärt bra. Sådan film skulle jag vilja göra. Man ska liksom kunna luta sig tillbaka och bara ta in bilden, vilket man sällan hinner med i 90% av alla filmer pga hur de klipper och aldrig vågar vila i situationen.

Hursomhelst, till saken. För ett par dagar sedan vaknade jag med en filmidé i huvudet (ngt tillspetsat ja). Jag skulle nu helt förutsättningslöst vilja försöka utveckla den, egentligen bara för mitt eget höga nöjes skull. Med förutsättningslöst menar jag att målet på något sätt är en färdig film, men att jag samtidigt förväntar mej att jag kommer lägga ner hela projektet långt före dess. Jag vill bara se hur min idé skulle kunna utvecklas. Det är vägen som är mödan värd, som någon sa.

Som ni kanske har gissat av det jag skrivit ovan så är det inte i första hand någon historia, även om det finns en sådan med också, utan snarare en estetiskt intressant idé. Jag tänker mej hela scener med fixerad kamera som i Sånger från andra våningen, ett makligt berättartempo där nästan ingenting händer i långa partier, naturlig och utdragen men välskriven och välspelad dialog, viss fokus på ljudet, nästan fullkomligt bortspolad dramatik, och visuellt intressanta bilder. Det låter kanske som att det skulle bli en ångestfylld film, men jag tänker mej mer nåt slags skönt apatisk slackermentalitet.

Jag googlade lite på det här med manus osv, och hittade till den här sidans sk filmskola. När jag läser där om hur man skriver manus etc känner jag att råden inte alls passar med min idé och hur jag vill jobba med den. Det står massa om att stryka allt som inte för historien framåt, att koncentrera sig på historien och inte på berättandet, osv. Skulle jag följa alla de råden skulle min idé nog inte bli sig särskilt lik när den kom ut på andra sidan.

Hur föreslår ni att jag istället ska göra för att försöka få ner mina tankar på papper? Ska jag börja med det som går att skriva i manusform, för att sedan försöka gå över till storyboard? Eller finns det något annat sätt som skulle kunna passa mej bättre?

Tackar på förhand för eventuella svar!

- nvm

Posted
Det jag tycker verkar intressant med filmskapande är det rent visuella, att föra fram stämningar och atmosfärer osv, snarare än berättelsen.

Att börja skriva manus efter ett uppvaknande med "knäpp" historia tror jag blir tråkigt. Försök fånga det visuella med fotografier och klipp från plats och personer. Du tänker rätt men din tanke bör utveckas och sättas i stillbild innan den glöms bort. Med tanke på vilka filmer du refererar till blir en lång process, förhoppningsvis inte lika lång som Roy Anderssons.

Du verkar ju ha känslan för att kunna göra bra film ;)

/nils

Posted

Ja! Det låter som att du förstår vad jag är ute efter. Jag började faktiskt leta lite efter bildmaterial på google och diverse bildbyråers hemsida för att kunna göra lite klippochklistraskisser i photoshop. Det känns som ett mer intressant ställe att börja på.

Enligt filmskolan här verkar det som att man "måste" börja med ett manus, och HELT separera det från regissörstänket. Låter vettigt om man bara vill göra ett av dom, men om man vill göra alltihop själv, så blir det ju en problematisk uppdelning. Måste historien kunna stå för sig själv, liksom? Är inte poängen att det ska bli en bra film. :) Får jag göra allt baklänges om jag vill?

Utan att ha en minsta aning om vad som brukar tynga ner filmbudgetar mest så gissar jag att det jag tänker mej borde kunna bli hyfsat billigt också, pga få scener (få inspelningsplatser), inga avancerade saker som stunts eller krockade bilar eller hyperfuturistiska vapen eller avancerade datoranimerade monster o dyl... ganska få skådespelare... osv.

Det sista där tackar jag för, blir dock lite konfunderad över vad du baserar det på. ^^

- nvm

Posted

Enligt filmskolan här verkar det som att man "måste" börja med ett manus, och HELT separera det från regissörstänket.

Du ska ju inte låta någon annan bry sej i detta läget. Jag känner igen mej själv när man har hela manuset i huvudet...vill inte skriva ner.....utan gå direkt på filminspelning. Testa och åter testa. Många kan inte/vill inte gå den vägen, utan tänka mer på manusskriveriet och regi. Med andra ord, vi är alla olika.

Det sista var....Med din inspiration från filmer du skrev, kanske de bästa enligt mej, har du ju förutsättningar att göra din första film. Kanske en bra film, vem vet.

/nils

Posted
Måste historien kunna stå för sig själv, liksom? Är inte poängen att det ska bli en bra film. :) Får jag göra allt baklänges om jag vill?

du får göra precis som du vill, men en generell regel som brukar tillämpas är att om det inte funkar på papperet så funkar det inte i bildrutan heller. det är väl (väldigt förenklat) varför man skriver manus.

Posted

Måste det bli en film? När jag kollar på videogoogle händer det att jag stöter på klipp som inte handlar om nånting, utan verkar vara ett utsnitt av något annat som kanske inte finns. Det kan vara bara en stämningsfull inzoomning mot ett par ögon, eller nästan vad som helst som är skitsnyggt men som inte har någon handling. Jag tror det är just testfilmer. Varför inte filma scener som inte behöver bli något? Mitt enda bidrag i den genren är en efterapning av Most Haunted. http://www.ida.liu.se/~gse/slask/test3.wmv