Vandraren Posted January 31, 2007 Posted January 31, 2007 Den heter HV20 http://translate.google.com/translate?u=http%3A%2F%2Fcweb.canon.jp%2Fivis%2Fhv20%2Findex.html&langpair=ja%7Cen&hl=en&ie=UTF-8&oe=UTF-8&prev=%2Flanguage_tools 0 Quote
Vandraren Posted January 31, 2007 Author Posted January 31, 2007 Mer info http://www.camcorderinfo.com/content/Canon-HV20-Yes-Its-True.htm 0 Quote
MovieSwede Posted January 31, 2007 Posted January 31, 2007 Intressant att de stoppat in 24P. Får hoppas den ger lika bra bild som sin storebror. 0 Quote
Norbert Posted February 1, 2007 Posted February 1, 2007 Canon är på krigsstigen! Nu slipper man ha ångest över att vilja kasta bort över 30 000 kr på en kamera som filmar 25fps. Snart får man alltså 1920x1080@25p, cine color, hdmi-ut, mic in och headphones ut för omkring en tredjedel av priset för en XH A1. Makalöst. Det ska bli mycket intressant att se hur Sony, JVC och framförallt Panasonic svarar på detta. Och man kan ju fråga sig hur semipro-kamerorna kommer att utvecklas för att göra klyftan lite större. 2/3" CCD kanske? En annan intressant grej är ju att cmos-chippet i denna är aningen större än chippen i XH A1 (1/2,7" vs. 1/3"). Men en skillnad på 1/0,3" märks antagligen inte lika mycket som skillnaden mellan 1cmos och 3ccd, varken på skärpedjupet eller kvaliteten. Men om HV20 klarar av att hålla samma kvalitet i det progressiva läget som HV10 håller i interlaced så tror jag att Canon har ännu en vinnare. Jag menar, till och med min granne som inte har intresset verkar vara lika sugen på en sån här när den kommer ut. Den enda riktiga nackdelen är väl att det inte finns någon fokusring. Men det struntar jag i. Jag ska ha en. När tror ni att man kan vänta sig dessa i europa om de väntas komma ut i japan till mars? Dock avslutar jag med att säga att jag inte kan hjälpa att tro att Canon gör vad de kan för att sälja så många nya HDV-modeller som möjligt innan de hoppar på AVCHD-tåget (som de för övrigt redan har hoppat på) och gör likvärdigt fenomenala kameror som spelar in detta på SD-kort. 0 Quote
Max_H Posted February 1, 2007 Posted February 1, 2007 Intressant är också att en fd kollega var och filmade med Canons nuvarande lilla CMOS HDV (vad den nu heter) och parallellkörde samtidigt med en JVC GY-HD250 (tror jag det var - annars var det en HD100). Dom tankade in allt som 720P (dvs konverterade Canonbilden i Compressor i FCP) och samtliga som såg bilderna efteråt såg nästan ingen skillnad mellan 10K Canon och 55K Jvc... Måste fasen dit och kolla själv. /Max 0 Quote
wiberg Posted February 1, 2007 Posted February 1, 2007 otroligt intressant liten leksak. just med tanke på ljud och bildkontrollerna. har man tur kommer den ut innan april och kostar ca 13500. 0 Quote
Norbert Posted February 1, 2007 Posted February 1, 2007 Något som är lite trist är att bländare och slutare inte kan ställas in oberoende av varandra. Det gör den lite svårare att jobba med kreativt men det finns ju sätt att lura systemet (ND-filter osv.). ND-gradering tror jag för övrigt finns inbyggt och den slås på när kameran tycker att det behövs. Man kan inte själv kontrollera detta. Hur det ser ut med bildinställningar i övrigt vet jag inte. Har den brightness, contrast, gamma, sharpness, saturation och hela den biten? Det bör finnas en inställning för kantskärpa i alla fall, för det ska det finnas i HV10. Något som kanske är lite tråkigt är att man inte kan spara presets med bildinställningar. Men what the heck, för det priset kan man ju inte få allt. :) Men det är ju helt makalöst kul att den har mikrofoningång och hörlursutgång. Det gör den genast användbar till att spela in något vettigt. Varför blir föresten alla prylar så mycket dyrare i sverige? $1099 är ju strax under 8000 SEK. En Canon XH A1 kan du få ca $3500 (strax över 24 000 SEK) i amerikat och här i sverige får man ge 35 000 kr för den. 11 000 kr prisskillnad. Och om du förutspår rätt, wiberg, vilket jag tror att du gör, så blir prisskillnaden 5500 kr på en HV20. 0 Quote
Max_H Posted February 1, 2007 Posted February 1, 2007 Frakt, tull och moms. Plus att priserna generellt är lite högre här. Synd men sant. /Max 0 Quote
Perra_himself Posted February 1, 2007 Posted February 1, 2007 mycket intressant kamera.. hade önskat att den var 3cmos/ccd bara :) men man kan ju inte få allt. 24p läget ser man fram emot också 0 Quote
Norbert Posted February 2, 2007 Posted February 2, 2007 Så till och med återförsäljare (bolag) betalar tullavgift och införselmoms? Det trodde jag inte att de behövde. Tillverkar inte Canon videokameror i sverige också? På t ex cyberphoto skryter de ju med att kamerorna köps direkt från Canon i sverige. Eller har då Canon i sverige importerat kamerorna och säljer vidare till återförsäljarna? Jag tycker bara att en nära 140% prisskillnad är lite väl stor. Det blir isåfall billigare om man importerar själv. Jaja, vad är väl en bal på slottet. Till och med för 13 000 kr verkar den här kameran bli en vinnare. :) 0 Quote
wiberg Posted February 2, 2007 Posted February 2, 2007 förutspå vet jag inte om jag är så bra på norbert =) priset var det som canon rekomenderade. innan lanseringen på hv10 så låg ju det rek-priset på strax över 14000. =) 0 Quote
Vandraren Posted February 2, 2007 Author Posted February 2, 2007 Intressant är också att en fd kollega var och filmade med Canons nuvarande lilla CMOS HDV (vad den nu heter) och parallellkörde samtidigt med en JVC GY-HD250 (tror jag det var - annars var det en HD100). Dom tankade in allt som 720P (dvs konverterade Canonbilden i Compressor i FCP) och samtliga som såg bilderna efteråt såg nästan ingen skillnad mellan 10K Canon och 55K Jvc... Måste fasen dit och kolla själv. /Max Kan du inte göra det och berätta vad du tyckte och samtidigt fråga vilken preset dom använde sig av i Compressor. JVC GY.HD 100/200är en favorit kamera men dessvärre kan jag inte köpa den ännu så kanske kunde man fuska sig till den bilden via Canon 0 Quote
Max_H Posted February 2, 2007 Posted February 2, 2007 Så till och med återförsäljare (bolag) betalar tullavgift och införselmoms? Det trodde jag inte att de behövde. Tillverkar inte Canon videokameror i sverige också? På t ex cyberphoto skryter de ju med att kamerorna köps direkt från Canon i sverige. Eller har då Canon i sverige importerat kamerorna och säljer vidare till återförsäljarna? Jag tycker bara att en nära 140% prisskillnad är lite väl stor. Det blir isåfall billigare om man importerar själv. Jaja, vad är väl en bal på slottet. Till och med för 13 000 kr verkar den här kameran bli en vinnare. :) Canon Japan säljer till Canon sverige och där måste alla avgifter läggas på i form av tull, frakt och moms och annat. Här spelar givetvis valutaläget en MYCKET stor roll beroende på om Canon sverige betalar japan med euro eller dollar. Canon sverige har ju dessutom lagerhyror och folk som ska ha lön osv. Sedan säljer Canon sverige kameran till återförsäljaren som väl förhoppningsvis också ska tjäna på det. Men det finns ju också en massa obskyra regler om det hela (för import hit och dit i världen) och återförsäljarna är INTE glada åt det hela. Några som lyckats relativt bra är JVC, där GY-HD200 kameran kostar ungefär lika överallt. Ska kolla preset dom kör i FCP. Men jag själv kör PPro med Aspect HD och där kan jag redan från början, under intankning konvertera 1080i > 720P. Smidigt... /Max 0 Quote
wiberg Posted February 2, 2007 Posted February 2, 2007 nu vet jag inte hur det är med videokameror, med tanke på ntsc/pal osv. för de finns ju dom handlare som importerar från utlandet o säljer här i sverige. 0 Quote
Max_H Posted February 2, 2007 Posted February 2, 2007 nu vet jag inte hur det är med videokameror, med tanke på ntsc/pal osv. för de finns ju dom handlare som importerar från utlandet o säljer här i sverige. Jupp... men då försvinner lite av konsumentskyddet med garantier och sånt eftersom Canon Sverige inte har ngt intresse av att laga en kamera som dom inte sålt. /Max 0 Quote
MovieSwede Posted February 2, 2007 Posted February 2, 2007 Kan du inte göra det och berätta vad du tyckte och samtidigt fråga vilken preset dom använde sig av i Compressor. JVC GY.HD 100/200är en favorit kamera men dessvärre kan jag inte köpa den ännu så kanske kunde man fuska sig till den bilden via Canon Det jag hört är att HV10 producerar bra bilder så länge du har bra ljus (gäller visserligen alla kameror) men så fort du filmar i svagare ljus kommer den ha svårare att konkurrera med prosumer kamerona. 0 Quote
wiberg Posted February 2, 2007 Posted February 2, 2007 jo det här med garantier e ju alltid lika intressant. vissa e ju ute efter billigast möjligast. sen att dom kanske inte ens fått nån handbok på svenska. eller om det händer något med kameran, "ja vad gör vi då". skulle va intressant o veta om det är nån här som har inhandlat en kamera i sverige (och handlaren har importerat den) och fått lov o returnera den för tex tillverkningsfel. 0 Quote
Vandraren Posted February 2, 2007 Author Posted February 2, 2007 Det jag hört är att HV10 producerar bra bilder så länge du har bra ljus (gäller visserligen alla kameror) men så fort du filmar i svagare ljus kommer den ha svårare att konkurrera med prosumer kamerona. Jo jag vet, men jag ska göra ett projekt i sommar som filmas soliga (förhoppningsvis) sommardagar. Du har rätt i att dom går inte att jämföra med prosumer, men vet man om kamerans begränsing så kan man krama ut väldigt mycket ur dom här små mini HDV 0 Quote
MovieSwede Posted February 2, 2007 Posted February 2, 2007 Jo helt klart. Och en handhållen kamera idag är ju betydligt bättre än vad en gammal VHS axelkamera var för. Men om HV20 är så bra som alla hoppas skall jag nog montera den på min DVX100 och använda DVXen till ljud och denna till bild. Men en bra fokusring samt individuell iris och slutare, är väl det man saknar mest. Skulle vara fräckt med 18fps utan ljud för lite super8 nostalgi. 0 Quote
Tomtebo Posted February 2, 2007 Posted February 2, 2007 Äntligen någon kamera i min prisklass som har 24fps. Kollade Scandinavian Photo, 11.495kr är helt okej för min del! http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?itemID=6039382 0 Quote
JoeyC Posted February 2, 2007 Posted February 2, 2007 Riktigt nice, Canon förstår alltså den växande målgruppen för kameror med både kräm och som inte kostar dyra skjortan. Ska verkligen bli intressant att se om sony och de andra känner sig hotade och ger sig in i konkurrensen om detta kundsegment. 0 Quote
MovieSwede Posted February 2, 2007 Posted February 2, 2007 Nu har kameran 25P inte 24P. Dock nått att tänka på. Bara för att 25P finns med så ger det inte automatisk filmlook. Utan färghantering, gamma, slutare mm måste fungera på ett visst sätt. Det är bara testa med en vanlig videokamera som man deinterlacar. Visst det blir ju 25P lägre upplösning, men inte blir det filmlook per automatik. Men det är iallafall en bra början med 25P. Det intressanta blir hur slutaren fungerar med tanke på att det är CMOS. 0 Quote
Recommended Posts